Ensamt marsvin
Hej! Hittade en annons på ett marsvin som behövde omplaceras, men som enligt säljaren "är och ska förbli" ensam, just för att han inte funkar ihop med andra marsvin. Är det dumt att köpa honom? Menar, kan han bli för deprimerad och dö? :o
Snälla hjälp mig! (orksaken varför jag köper omplaceringar är för att jag inte får köpa från djuraffär och jag vill ha vuxna marsvin)
Mvh Philippa
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Nu kanske jag ställer en väldigt dum fråga, men varför vår u inte köpa från djuraffärer? Det tycker jag låter väldigt korkat.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
#1 För att djur affärer i mitt tycke inte kan ta bra hand om djuren och att köpa från dom innebär att de får pengar till att köpa in nya marsvin. Därför vill/får jag ej köpa från djur affär.
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Jag skulle köpa honom och några kompisar men till en början ha dom i olika burar. Han kan säkert vänja sig vid vänner, annars är det väl bara att fortsätta med en separat bur brevid dom andras.
#1 Väldigt bra när man inte köper från djuraffär då marsvin brukar komma från grossister (inte bra avel), få som har från uppfödare eller så i djuraffärer.
TS: Jag hade frågat dem varför den inte kan gå med andra, hur dem har testat med andra marsvin och annat bra du kommer på, och får en bild/uppfattning hur det ligger till.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om det nu skulle vara så att det marsvinet inte går ihop med andra så har jag tips då jag har en viss hane som inte går ihop med det andra jag har. Antingen kostar man på sig en särskild bur som är delbar eller tar sin gamla 1,20 m eller 1m bur och delar av den med exempelvis galler från kylskåp. På andra sidan sätter man en hona och då brukar det bli så lyckliga så. Har man ingen hona så sätter man en annan hane på andra sidan. De kan då i alla fall inte göra varann något samtidigt får det ju sällskap. Efter längre tid i vissa fall kan man till slut ta bort gallret.
Det är antagligen min annons du syftar på. Som jag skrev till dig, visst går det att kastrera honom och testa och se hur han fungerar med en hona (under väldigt sträng uppsikt då han kan skada det andra marsvinet jätteilla), även om jag själv inte skulle göra det.
Medarbetare på Social fobi iFokus
#6 Oj, hej :D Du har väll endast haft dina grisar i en vecka? c:
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
#7 Ja :) Och det är inte helt säkert att jag väljer att omplacera honom, jag måste fundera lite.
Är du fortfarande intresserad så kan du maila mig.
En kastrerad hane skadar INTE en hona.
#9 Det visste jag inte. Jag kan alltså kastrera Edgar och skaffa en hona som vän till honom utan problem, om jag har förstått det rätt?
# 10 Absolut! En kastrat och en hona funkar toppen!!
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Jag har köpt flera på blocket som sålts som ensammarsvin och de har informerat mig att de inte går ihop med andra. Senast gjorde jag det i februari och han kom direkt överens med mina honor, inga bekymmer. Jag kastrerade honom och nu har han flyttat till sitt föralltidhem med 3 egna tjejer!
#11 Men gud, vad bra. Då löser ju sig allt :)
jag vill även tillägga att jag fått in ett par hanar för omplacering som enligt ägaren absolut inte gick ihop med andra hanar.
Innan kastrering så har jag provat sätta dem med en annan hane som verkar ha rätt temperament och det har funkat utan problem. När det gäller hanar vill jag tro att det mesta handlar om personkemi och ålder.
jag får även uppfattningen ibland att en del tycks tro att marsvin ska börja älska sin kompis efter "en kvart". Ibland får man ge hanar lite mer tid och ha is i magen och låta dem göra upp rangen-utan att "höns hjärtat" lägger sig i 🙂
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Ratuoi, använd sökfunktionen här på sidan och sök på kastrering, så får du massor med information. Edgar måste kanske hinna bli lite äldre först, mm. Ju mer du vet desto bättre beslut kan du ta. Lycka till!