Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1742 ggr
[julia&marsvin]
0

Marsvin äta tusensköna/bellis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag undrar om marsvin kan äta "tusensköna" eller "bellis" som mor min kallar dem. Det finns nämligen sådana i hela trädgården. Jag har sett bilder på vissa ställen där marsvin har dessa blommor i munnen men vill ändå fråga för att vara säker! (*säkerheten först*) Undrar också om de kan äta maskrosor? De kan ju äta bladen så man undrar ju då. ;) Det ena marsvinet, Millan är så glups och allt slinker ner, så detta är bra att veta! :) Tack på förhand! :)

Svarttusch
0

Tusensköna vet jag inte, det får någon annan svara på :) Själva maskrosblommorna är inga problem om de äter, men de ska smaka lite "värre" än själva bladen så marsvinen väljer nog bladen framför blommorna :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[rumelle]
0

Tusenskönor ska vara fullt ätliga för människor, har hört att man kan använda både blommor och blad i t.ex. sallader. Dock kan jag inte svara för hurvida marsvin kan äta dem.

akittehmonster
1

Jag har ätit tusenskönor utan problem, men sen är jag inget marsvin så nog bättre om någon mer marsvinskunnig svarar. vet dock att min ena hona är galen i dom och gärna tar om hon kommer åt och hon lever!