Marsvin äta tusensköna/bellis?
Hej! Jag undrar om marsvin kan äta "tusensköna" eller "bellis" som mor min kallar dem. Det finns nämligen sådana i hela trädgården. Jag har sett bilder på vissa ställen där marsvin har dessa blommor i munnen men vill ändå fråga för att vara säker! (*säkerheten först*) Undrar också om de kan äta maskrosor? De kan ju äta bladen så man undrar ju då. ;) Det ena marsvinet, Millan är så glups och allt slinker ner, så detta är bra att veta! :) Tack på förhand! :)
Tusensköna vet jag inte, det får någon annan svara på :) Själva maskrosblommorna är inga problem om de äter, men de ska smaka lite "värre" än själva bladen så marsvinen väljer nog bladen framför blommorna :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Tusenskönor ska vara fullt ätliga för människor, har hört att man kan använda både blommor och blad i t.ex. sallader. Dock kan jag inte svara för hurvida marsvin kan äta dem.
Jag har ätit tusenskönor utan problem, men sen är jag inget marsvin så nog bättre om någon mer marsvinskunnig svarar. vet dock att min ena hona är galen i dom och gärna tar om hon kommer åt och hon lever!