Min hemgjorda bur
Här kommer bilder på buren jag har byggt av Billy bokhylla.
Jag tyckte dock inte att den var helt optimal, om man som jag är pedantisk och vill ha en riktigt snygg bur.
Jag började med att mäta till hålen för plexiglasskivorna, som sedan sågades ut med sticksåg av min man. Han sågade även av själva underdelen på bokhyllan, då jag ville ha den jämn och vit.
Sedan kunde mitt jobb fortsätta.
Jag skruvade ihop bokhyllan, då med 4 delar (lång och kortsidor) struntade i resterande delar.
Sedan vändes den upp och ner och så spikade jag fast en mdf-skiva, som jag fått utsågad på Bauhaus till exakta mått. 2ocm ben skruvades fast i mdf-skivan.
De sågade kanterna spacklades och slipades. Den nedre skivan på bokhyllan var inte tillräckligt djup, så hålet fylldes igen med fog och spackel. Denna sida är inte klar än. Jag har spacklat en sista gång och sedan skall det målas över, så snart spacklet har torkat.
Alla delar på utsidan slipades och blev sedan rollade med vit färg, så att det blev samma färg på hela buren efter att vissa delar blivit spacklade.
På insidan satte jag fast linoleumgolv med dubbelhäftande tejp. Kanterna fogades, för att slippa glipor och få det helt tätt. Jag fogade även igen hålen där plexiglasen skulle sitta.
Plexiglasen limmades fast, efter att ha sågat av en liten bit av kortsidan. Även de kanterna fogades, så att marsvinen inte gör sig illa.
Jag satte upp en hållare för vattenflaska till cykel, för vattenflaskan och sedan var den undre delen klar och kunde fyllas.
Vi ska sedan ha en likadan del som står med benen i denna och har en trappa mellan varandra. Den kanske vi börjar såga till i helgen.
Ett tag där trodde jag inte att jag skulle få till den så bra som den faktiskt blev. Får se sen hur det blir när även överdelen är klar.
Vi har en robotdamsugare som ska få ha sin laddarstation under. Tror ni att marsvinen blir rädda när den kör in under, eller vänjer de sig snabbt? Den kommer ju ändå att köra omkring här hemma på morgonen.
Varför snurrar fotona på sig? Jaja, hoppas att ni ser ändå
Jättefin verkligen! Önskar en annan var så händig som du 😃
Va fin bur 👍

Vilken fin bur :-)
Tack så mycket.
Händig är något man gör sig. Det är helt enkelt att bara bestämma sig. Sen lär man sig på vägen, man gör misstag, googlar fram svar. Men till slut har man lärt sig och är grym. Jag är väldigt händig och många män blir förvånade när de dessutom hör att jag har koll och inte bara försöker.
Dock så undviker jag slagborr och sticksåg, då jag har för lite muskler i armar och händer. Men även det håller jag på och jobbar på. Så här styrketränas det rejält.
Och det bästa med att vara händig är att man inte behöver vänta på att någon annan ska göra något åt än och att man får det precis som man vill.
Kanonfin! :)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Himla fin bur!
Tycker den blev fin 🙂
Det var en riktigt snygg bur! Gillade designen jättemycket!
Oj, vad snyggt!=O
Supersnyggt, verkligen! :D
🤤 Avis! Super snyggt!
Checka in @gnagarboden på instagram 
Så himla fin bur :) 👍
Är det fler som ser bilderna upp-o-ner? 🤔
#26 Japp bilderna upp och ner :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, jag lyckas inte få in bilderna åt rätt håll. Vet inte varför de vänder sig när de läggs upp. Och om jag vänder de åt fel håll och lägger upp de sedan så blir de ändå åt fel håll
#28 Du lägger upp via ipad/surfplatta/mobil antar jag?
De är felvända när du lägger upp, är därför de blir felvända här, kan se rättvända ut där men är inte det igentligen, är förklaringen 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej, lägger upp från datorn och de är rättvända innan de läggs upp.
Oj, vad snygg bur!!! Om du vill sälja så vill jag köpa😃!!!
Varför satte du sandpapper?
#32 Antagligen för att tassarna ska få fästa när de springer uppför, alltså så att de inte slinter :-)
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
mika_ericsson
Den kostade väl så där drygt 1000kr att bygga med allt material och då hade jag rabattkuponger så att jag fick köpa billysbokhyllorna för 99kr/st. Men det var inte så svårt att bygga. Bara jobbigt att köra med sticksågen.
Sandpappret ger fäste, men slipar även klorna så att man inte behöver klippa de eller inte så ofta. Fick tips om det här.