Många marsvin= dammproblem
Vet att vi är några med fler marsvin än 8. Själv har jag 14 stycken och har dem i ett eget djurrum. Upplever att det blir väldigt dammigt fort och man ser även hur dammet flyger nu när solen börjar skina. Har tidigare använt mig av kutterspån men från idag har jag lättströ/hampaströ i burarna och hoppas på mindre damm. Så, ni som har många djur, hur gör ni för att slippa så mycket damm?
MVH Erika :)
Du kan byta bottenmaterialet till toalett, eller fleece.
Här är en video på varför fleece är bra.
Jag har samma problem som du Gickan. Det enda som tagit bort dammet har varit att använda fleece, men det är helt ohållbart att sköta fleece med så många marsvin. Det blir ingen tid over om dagarna än att sopa pluttar från fleeen, och dammet från spånet byts I stället ut mot lukten av fleecen. Så det fungerar inte.
Minskat antal marsvin, och minskad yta på burarna har hjälp mig. Men det är ju heller inget man vill sträva efter, att minska ner burytorna för att minska dammet…
Jag insåg just idag då jag ställde mig på en stol för att få bättre sikt I skåpet over kylen och fick en smärre chock. Hela insidan av skåpet vars dörr är trasig så den stängs inte helt, var precis täckt av ett gult lager damm… Där hade det inte städats på gud vet när.. ;)
Berätta gärna om du marker någon skillnad med hampan!
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag undrar också om hampan dammar mindre. Är nyfiken på att testa och tar nog en sån bal när spånet är slut.
Jag rekommenderar fleece jag hade det i hela buren för mina gamla marsvin och trivdes med det faktiskt 🙂

Nu kommer en liten uppdatering. Har använt enbart hampaströ nu lite mer än en månad. Märker tyvärr ingen skillnad vad gäller damm på hyllor osv. En besvikelse faktiskt. Kanske är det djuren som dammar för dammet är inte gult längre utan mer som vanligt damm. Något negativt jag upptäckt är att det luktar fortare än spån och det har uppstått en mögelliknande lukt i rummet och jag kan inte förstå från vilken bur det kommer. Så i helgen får det bli storstädning både i burar och rum. Det positiva är att det inte flyger så mycket damm, och eftersom jag har både marsvin och råttor som har problem med känsliga luftvägar och dem mår så mycket bättre med lättströ :)
MVH Erika :)