Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2527 ggr
Linnea1990
0

Frysa in maskrosblad??

som rubriken lyder! kan man frysa in de?

[Yllhilda]
0

Det tycker jag man borde, fast jag vet inte om dem tappar krispigheten av det.

Linnea1990
0

vad gör man med spenat?  tänkte mer på att de kan vara bra till höst/vintern

[[Rabbitsforlife]]
1

Man kan torka annars så håller det också till hösten/vintern. Kan tänka mig att marsvinen uppskattar det lika mycket även om det är torkat.

Svado
1

Du kan frysa in, absolut. Men när du tinar upp de kommer de vara som ett slimsk bara, alltså helt sliddriga o så. Men smaken är säkert densamma :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Svado
4

Överkurs:

Varför vissa grönsaker blir sliddriga o sladdriga när man fryser in dom är för att vattnet i växten som gör växten stadig fryser till is, har sönder cellväggarna de sitter i o sen när du tinar rinner ut och ja, då finns helt enkelt ingen stadga kvar som kan hålla uppe växten :)

Linnea Adler

Linnea1990
0

tack för svar :)

Mirinda
0

Jag skulle nog hellre torka maskrosbladen än frysa dem. Tror att marsvinen uppskattar torkade mer. Jag försökte ge våra upptinad grönkål en gång, eftersom det är svårt att hitta färsk året runt. Det totalvägrade de att äta.

Du kan ju alltid prova att frysa lite, så får du se hur det går.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Linnea1990
0

Tack Jag testar mej fram! :)

Emblems
0

Jag är också inne i banorna om att torka maskros blad och även brännässlor. Någon som har erfarenhet av att torka? Görs det bäst i ung på svag värme och med luckan på glänt (så som man torkar skorpor) eller på en tidning ute i solskenet? :)

tlover
1

9 örter ska man i princip aldrig torka i solsken utan i mörker/inte i solsken (vissa blommor är undantag). Blandannat eftersom näringsämnena bryts ner i ljus.

l'm back

Svado
0

Häng upp ett snöre någonstans inne, sedan viker du bladen över, tror inte de är bra o hänga så här utomhus då vinden kan få bladen att blåsa bort.

Du kan ju alltid hänga de i ett fönster med mycket sol :)

Linnea Adler

tlover
1

#11 som sagt vill man ha näringsämnena kvar så hänger man dom inte i sol.

även smakämnen förstörs (jag har smakat örtte torkat i sol, som smakar hö och örtte som torkats i skugga som smakar gott så jag har egen erfarenhet)

l'm back

Emblems
0

Tack så jättemycket för tipsen :D