Hanar och hona tillsammans?
Min kompis hon-marsvin dog så nu är dennes kompis ensam. Hon har två killar också, och jag tänkte bara fråga ifall man kan ha en hona och två hanar tillsammans om man kasterar/stereliserar honan? Sen om nån som har koll på hur mycket det brukar det kosta? :)
Never look down on someone unless you're helping them up ~
Vet inte men hanarna kanske börjar bråka då.
Checka in @gnagarboden på instagram 
Om man kastrerar honan så kommer hon inte att sända ut intressanta dofter och därmed vara lika tråkig i pojkarnas ögon som vilken annan kille som helst ;)
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
#2 Okej tack så mycket! :D
Vet nån hur mycket det kan kosta att kastrera ett tjejmarsvin? :)
#2 Hur säker är du att honan blir ointressant? Att föra in en tredje part i ett fungerande hanpar är ofta svårt, och endast ett fåtal har lyckats. Risken är stor vilket fall som helst att killarna blir bittra fiender och konkurrerar om honan på samma sätt de skulle göra även om de var en liten kille.
Det kan vara vanskligt att ge tvärsäkra råd, speciellt som TS är beredd att göra ett stort ingrepp på honan. Det är en riskfylld operation, och inte alla honor klarar sig. Klarar de operationen kan de ha svårt att komma igång att äta och dricka
Det beror även på metoden, och isåfall är det viktigt att noga välja en veterinär som behärskar en mer skonsam metod än ett ingrepp i buken. Bukingrepp är svåra att hålla rena och infektionsrisken är stor.
Bättre att skaffa en ny honkompis till honan.
#5 Jag visste inte att operationen kan vara farlig? När vi kastrerade våran katt var de inga problem alls.. Men jag ska berätta detta för min kompis, de kan inte skaffa en ny tjej vad jag förstått men isåfall är det nog bättre att hon får flytta. Hon måste ju ha en kompis och om operationen är farlig för henne så är väll det bäst?
#6 Det är lite olika för olika sorters djur. Sen har jag för mig att det är en dyr operation, fast jag är osäker på vad det kostar.
Eftersom honan inte bör vara ensam så är det bästa att hon flyttar. Du får säga åt din kompis att hon är noga med var hon hamnar i för ny familj.
Om inte din kompis lyckas övertala sina föräldrar att skaffa en hona till. Är de oroliga för att ett nytt marsvin lever för länge, så de andra hinner gå bort och de måste skaffa nya marsvin? isåfall kan din kompis leta efter en jämngammal hona.
#7 Deras tjej är rätt gammal. Hon börjar närma sig sex nu, och hennes föräldrar vill inte skaffa en ny unge. Men ifall dem skulle skaffa en till tjej på sex år, så kommer ju samma problem senare. Men jag kan ju ge det som förslag. Annars kanske dem kunde få låna ett marsvin hos en uppfödare :)