Material till burbygge
Jag har tänkt att jag ska bygga en bur helt och hållet från grunden (ingen bokhyllebur alltså), men jag är osäker på vad jag ska använda för material och varifrån jag ska köpa allt. Jag ska bygga en träbur med plexiglas lite här och där så att det blir ljust och så att marsvinen ser ut. Inuti har jag tänkt ha någon form av plastmatta.
Vilket slags trä är bäst för djuren och enklast att bygga med? Vart köper man så billigt plexiglas (eller något annat motsvarande) som möjligt? Vart är det relativt billigt att köpa material till buren och vad för material ska man ha? 🙂
Det lättaste är att prata med hen i bygghandeln :) Säga vad du ska göra, hur länge buren ska hålla etc. Jag har en bottenplatta i spån och sidor i (tror jag) mdf. Sen har jag en våtrumsmatta också.
Kolla på en glas/fönster affär och se om de har någon stuvbit med plexiglas, man brukar kunna få dem gratis. De flesta beställer väldigt stora partier. Angående underlaget kan du ha antingen våtrumsmatta eller vaxduk. Matta kan du också kolla med stuvbitar från ett golvläggningsföretag. Det lättaste är då att ringa runt lite här och var :)
Vet inte vad material kostar då pappa hade allt hemma och hjälpte mig bygga. Sidoskivorna (som jag tror är mdf) förborrade vi då de var väldigt hårt o så vi skulle bli säkra på att det blev rätt. Lycka till! :)
#1 Tackar för svar! 🙂
Någon mer som har tips?
Vilken storlek på buren rekommenderar ni för tre marsvinskillar? Är 200x80 (cm) en bra storlek eller rekommenderar ni ännu större?
Går killarna redan ihop? Tre stycken brukar vara svåra att få ihop och kräver (om det går bra) stor yta. Har dock ingen egen erfarenhet av det så får hoppas någon som vet också svarar :)
#4 Ja, det är tre bröder ifrån samma kull. 🙂
http://marsvin.ifokus.se/discussions/523ddc028e0e74217f0000dd-mitt-burbygge?discussions-1
I denna tråd har TS byggt sin bur direkt från grunden, du kan fråga henne :)
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
#6 Jag läste i tråden tidigare, det är hennes pappa som har byggt buren så hon vet inte vad det är för material som har använts. 🙂
Fråga på brädgården, alt ha en plastmatta som underlag.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/