Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1553 ggr
Tiddelum
0

Hundar och marsvin?

Hej! Jag har tänkt skaffa 2 marsvin till hösten och ha in en egenbyggd bur / bokhyllebur. Men här kommer "problemet"… Jag har 3 hundar och 2 till som bor hår under "halvtid". De som alltid bor här är 3 chihuahua hanar och de andra är en rottweilerhane (valp) och (det största problemet->) en schipperketik. Schipperketiken är snabb, hetsig och ivrig och henne litar jag på till 0% när det gäller henne och smådjur. Hur tror nu att det kommer gå? Har ni tips på hur man kan skydda både innebur och utehage? Andra tankar kring detta med hund+marsvin? Tack på förhand! (Om ni undrar något över nån hund/hemmet är det bara att fråga)

Fridaaaa
0

Vi har två hundar och sex marsvin, fungerar utmärkt.
Var lite orolig när vi fick hem valpen i höstas, men hon har knappt brytt sig om dem, vilket är skönt. 

Jag har gallerburar.
Du har ingen möjlighet att stänga av så att hundarna inte kommer till buren?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tiddelum
0

Jo jag ska ha buren i mitt sovrum men är rädd att tiken ska ta sig in (hon kan krypa genom pyttesmå hål och blir galen av gnagare). Ska jag vänja de vid varandra eller undvika att de träffas?

Tiddelum
0

Jo jag ska ha buren i mitt sovrum men är rädd att tiken ska ta sig in (hon kan krypa genom pyttesmå hål och blir galen av gnagare). Ska jag vänja de vid varandra eller undvika att de träffas?

Fridaaaa
0

#2 Det är hur du själv känner. De flesta hundar går att lära att inte röra, ialla fall om man är med. Jag lämnar dock aldrig hund/katt med kaniner/marsvin eller andra smådjur om det inte är bra gallerburar vill säga och djuren inte är på burarna mycket.

Pimpim300
0

Barngrind klä insidan av grinden med hönsnät. Biltema har grind med tröskel som går ända ner till golvet 199:- Funkar här

Fridaaaa
0

Hönsnät är en stor risk att hunden tar sig igenom. Rekommenderar fyrkantsnät i så fall

Tiddelum
0

Hur hög är den grinden? Hon är nämligen hejare på att hoppa.

Zakaraa
2

Här hemma är det barngrindar i dörrar och kompostgaller runt burarna.
Har råttor och marsvin - och 3st Border Terrier dvs- grythundar som naturligt jagar grävling och smådjur

Jag kan inte för en sekund låta någon av hundarna gå i närheten av djuren då jag vet att det klipper i så fall.
Det är oerhört tråkigt men helt klart en nödvändig inredning i mitt hem för både mina hundars skull och även burdjuren.

Så kompostgaller kanske kan fungera? Dock så beror ju det på hur högt tiken hoppar. Kompostgaller är ju inte särskilt högt, våra BT's skulle säkerligen klara av att hoppa höjden utan större problem men de är av någon anledning rädd för gallret så de Vill inte gå i närheten av det. Tror det har att göra med att de är rädda för att gallret ska falla på dem, när de puttar lite på det så vajar det ju till. (Sedan att vår tik är en riktig fjolla hjälper ju också, haha sötnöten <3)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Tiddelum
0

När jag var hos min vän tog jag med henne. Hon harven kanin utomhus med en bur och kompostgaller runt och det hoppade tiken inte över utan stack in nosen och pep och skällde och blev helt galen. Hon blir tokig och försöker ta sig in till kaninen och sitter där 10 min - 2 timmar och bara piper. Hon är lite småtokig

skuttnos
0

När jag skaffade mina marsvin var jag lite orolig för hur det skulle gå med hunden. Hon har lite jaktinstinkt och jagar gärna sorkar ute, och springer efter harar om hon får chansen. Men det har gått jättebra!! Hon var nyfiken på dem i början men nu bryr hon sig inte. De kan vara lösa på golvet tillsammans utan problem (under uppsikt givetvis!). Grisarna bor i en bokhyllebur med fri tillgång till hage utanför, har kompostgaller runt alltihop. Det enda hunden kan försöka sig på är att gå in i hagen när jag är där och äta bajs… :)

PiggieVille
0

Om din hund reagerar så på gnagare så hade inte jag chansat med en öppen bur.Jag hade använt gallerbur som står en bit från golvet. Jag känner en vars hund lyckades ta sig in till marsvinen och bet ihjäl dem. Fruktansvärt. Så nej,jag hade inte chansat men en öppen bokhyllebur.

Tex&Tillman
1

Jag har inte läst hela tråden, men har en Schipperke här hemma. Det är en ras som användes till att t.ex. döda skadedjur och det är en instinkt som sitter djupt inne i denna ras. Min hane är nu 6 år gammal och funkar efter mkt jobb och tålamod bra ihop med mina vuxna marsvin. Han gör inget mot dem. Men små marsvinsbäbisar kan han inte motstå och det är fullt förståeligt.

Om du ska ha öppna burar föreslår jag att du inte har burarna direkt på golvet utan en liten bit upp. Sen om du har lust att träna med Schipperke tiken att låta bli marsvinen så är det ett stort plus. Det blir lugnare för dig, marsvinen och tiken att göra det =)

[[Boris Sager]]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår Dandie vaktar marsvinen åt oss.

Beror uppenbarligen på individ.