Nytt marsvin blev biten...
Hej!
Igår kväll sent kom mitt tredje marsvin hit via någon som jobbar här o bor på annan ort o kunde ha med sig tjejjen hit i sin bil :)
Jag släppte ihop det nya marsvinet me mina andra två o alla hade såklart minst ett hus var o gömma sig i osv osv. Ytan är mkt stor 10kvm ca.
Nu idag när ja kommer ner så beter sig mitt ena marsvin väldigt dominant, hon går runt på stolpiga ben o jagar efter det nya marsvinet som jag ser nu har blivit biten i läppen :(
Hur gör jag för att rengöra det? Koksaltlösning eller sprit?
Är det här normalt eller vad gör jag? Hon vågar inte äta av de nya gräset o ja vet inte om hon fått i sig något vatten men jag hoppas på det iaf. Nu när jag satt där nere hos dom ett bra tag så satt hon bara uppskrämd i ett hörn, jag tror de har mkt o göra med att jag var där inne men även pga att hon knappt fick gå någonstans utan att mitt andra marsvin var där o hoppade på henne.
Trodde detta med att sätta ihop honor skulle gå bra men det känns inte så nu :(
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Det är normalt för marsvin att bråka en del vid hopsättning och honor är inget undantag. De kommer troligen vara vänner imorgon.
Koksaltlösning är nog bäst för rengöring. Det brukar inte vara rekommenderat att använda bakteriedödande hursomhelst.