Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 702 ggr
Marsvin_Love
0

Katter och Marsvin...?

Hejsan… Jag har 4 Marsvin och en katt, men nästa vecka kommer jag att få en ny kattunge! Hur kommer det att gå då? Jag hade min första katt innan marsvin så hon var ingen kattunge då och bryr sig inte om dem, men min kompis kattunge är helt galen och försöker nästan äta hennes marsvin D; vad ska jag göra? Hur kommer det att gå? Hjälp mig!!

Elwyin
0

Hejsan.

Själv hade vi 2 katter och min kanin. de vart goda vänner.
Om du har tur så kanske din första katt kommer att ge den stryk om den försöker ge sig på marsvinen.
Sedan tror jag att kattungen kommer att bli biten och slagen om den försöker. bästa vore att ha en dörr imellan marsvinen och kattungen när man inte är hemma och kan hålla koll så ingen av dem blir allvarligt skadade. och en sak till. klipp kattungens klor ofta. ungars klor växer som ogräs. är de nertrimmade så blir det inte så mycke till sår.

Hoppas detta gav dig lite hjälp.🙂

jossan...
0

Jag har 4 marsvin en hamster och en katt, Har såklart galler bur till marsvinen så katter inte kan ta sig in för hon är en riktig jägare… Men efter ett tag när hon fattade att hon inte kan ta sig in sånslutade hon va på dom men hon skulle nog om det inte fanns tak

Gud vad bra jag stavar…

godisgrisen
0

Jag har två katter och en marsvinsuppfödning på ca. 30 marsvin. Bara de burar där det finns nyfödda ungar har galler så katterna kan gå in till marsvinen. Det är absolut inga problem. En kattunge vill säkert kolla och leka med med marsvinen så i början bör de inte släppas ihop utan uppsikt men snart har katten lärt sig förstå marsvinen och att de tillhör familjen. Det kommer att gå bra.

Emblems
0

Vi har fyra katter som alla bott här hela sina liv. De är mellan 4 och 12 år. För ett halvår sedan blev vi med marsvin och det har aldrig varit några problem. Marsvinen går ofta lösa ute på golvet och de går snällt sida vid sida. Ett av våra marsvin brukar till och med busa och leka jagis med en av katterna. Först jagar katten, sedan vänder de och lillgrisen kutar efter katten. Sjukt jag vet! :P men som sagt har aldrig varit några problem. Kattungar är ofta mer busiga och bara låtsasbiter lite lätt. Marsvinet kommer då förhoppningsvis säga ifrån så kattungen fattar vinkeln. Men klipp kattungens klor kort kort för säkerhetsskull och sätt upp regler vad som är okej och inte. Det är du som är flockledaren! :)

Marsvin_Love
0

Tack så mycket! Jag har såklart en bur och sånt mellan dem (har fått katten nu) och lin dröm blev san! En av mina marsvin Milla och katten Pelle blev bästa vänner! 😍

Emblems
0

Åh vad härligt att höra att allt gick bra :D