fleece i buren?
Hej! funderar på att ha fleece i grisarnas bur stället för spån. Hur gör ni? Jag tänker på eftersom dem bajsar och kissar ganska mycket.
MVH Lovisa och kaninerna.
Är det nån som har/haft fleece som vet?
Det kräver mycket jobb. Man sopar bort bajs en eller två gånger per dag och sen byter man i hela buren och tvättar fleecen åtminstone två gånger i veckan, lite beroende på hur duktiga de är att på att kissa i låda.
Jag har större delen fleece (170 x 170 cm) och sen botten från en gallerbur fylld med toa-lätt + spån. Fungerar bra. De gör det mesta av sina behov i lådan men visst blir det en del utanför ibland. Men för mig räcker det med att bya filtarna en gång i veckan.
#3 har du lust att ta ett kort? :)
#5 Väldigt snyggt!
#6 Tack! Hade vanlig gallerbur (120 x 60 cm) tidigare men då den ena hackade på den andra hela tiden så blev det att de fick bo kvar permanent i golvhagen istället. De är betydligt mer harmoniska och trevliga mot varandra nu. :)
#7 så bra! Något tips på att få dem att kissa/bajsa i spåndelen?
#8 Marsvin är svåra att få "rumsrena" så att säga, men ett tips är att ha höet och maten i den delen, mina bajsar mycket kring där maten är.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 okej tack :)

Vi testade fleece och i våran gamla bur med våra tyvärr bortgågna marsvin Samson och zooie fungerade det med fleece måttligt, men då hade vi en kattlåda som vi fyllde med spån och la all mat där, precis som #9 skriver så kissade och bajsade våra också kring maten. Men med våra nya gubbar fungerar inte fleece riktigt som jag ville så nu får det bli spån för hela slanten och då har dom en stor gallerbur.
#8 Jag hade mina i bur med spån till att börja med och när jag hade dem i knät var jag uppmärksam på om de visade tecken till att behöva gå hem. Då tog jag hem dem och de kissade i spånet. Sedan dess var de liksom vana att kissa där spånet fanns, och nu går de oftast till lådan och gör sina behov. :)
hur får man tag på såna galler?
Ser ut som avkapade kompostgaller :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.