Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1511 ggr
skuttnos
0

Rött kiss!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte idag när grisarna var ute på golvet att någon av dem kissar rött. Det är liksom inte kraftigt blodfärgat utan mer ljusrött (se bild). Tittat båda i underlivet men ser inga spår där. De popcorn-skuttar omkring som vanligt, äter och verkar må bara fint. Funderar på om det kan vara något de ätit, rödbeta har de inte fått sen förra veckan då de fick en liten bit var. Igår åt de vitkål, morot, broccoli och lite gott utifrån som maskrosblad och Kirskål. Nån som har erfarenhet av nåt liknande?

CelsiusT
0

Vätskebrist? Är lite kass på det där med mat, kanske att det kan vara något hen ätit som gör kisset rött, som du skriver tex rödbeta. Men annars kan det även bli rött när det blir väldigt koncentrerat, dvs vätskebrist/druckit dåligt.

Kan inget om marsvin just men djur över lag och varit med om det på både hund och häst.

Medarbetare på westernridning.ifokus

skuttnos
0

Jag tycker faktiskt att de dricker ganska lite (haft dem i en månad och de har druckit så lite hela tiden), och de är aktiva och rör på sig mycket. De har givetvis tillgång till friskt vatten hela tiden och äter en del vattniga grönsaker som gurka. Skumt.. Hade någon av dem verkat hängig hade jag givetvis ringt veterinären men de är hur pigga som helst..

CelsiusT
0

#2 Mina hästar har alltid blivit så på vintern. På vintern väljer dom att inte dricka lika mycket, kanske för att det normalt sett inte finns fri tillgång till vatten på vintern (även om jag haft termobar och därför alltid haft fri tillgång på vatten). Vet inte riktigt vad man ska göra åt det, svårt att tvinga dom att dricka mer. Det man kan tänka på är sånt där om vattnet är placerat bra så att dom trivs med att dricka. Ibland kan det ju vara för högt, för lågt, eller i fel ende av buren. Placering kan göra mer än man tror.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[erikam]
3

Jag har för mig att gott utifrån som gräs och maskrosblad kan färga deras urin, Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Arinah
4

Ja Maskrosor färgar urinen. Det är inget att oroa sig över. Den här frågan kommer upp med jämna mellanrum. Det gläder mig att så många är uppmärksamma på att något är annorlunda. Då har man bra koll på sina marsvin :)

skuttnos
0

#4, okej.. ja de får gottigheter utifrån varje dag så då kanske det skulle kunna vara en förklaring.. men man blir ju lite fundersam ändå. Får hålla koll på dem helt enkelt.

skuttnos
0

#5, åh vad skönt :) Då kanske man inte behöver vara så orolig..

östergötlandstjej
0

Haft dem en månad… Ger.Du dem c vitamin. Obs läs.så det inte är.multivitamin UTAN c vitamin… Det stora stora misstaget gjorde jag…..

östergötlandstjej
0

Haft dem en månad… Ger.Du dem c vitamin. Obs läs.så det inte är.multivitamin UTAN c vitamin… Det stora stora misstaget gjorde jag…..

[Sandi92]
0

Om det är urinvägsinfektion eller urinsten brukar de ha ont och pipa när de kissar. Urinen brukar även lukta starkare än vanligt.

Om du inte har märkt något av detta så är det troligtvis maskrosbladen som färgat det. :)

skuttnos
2

#9, Ger inga vitamintillskott, ger mycket c-vitaminrika grönsaker istället.

Det var maskrosbladen som färgade det. Det försvann dagen efter och har kommit tillbaka lite då och då när de fått maskrosblad. Inga problem med andra ord :)