Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1186 ggr
[jejjas]
0

Snälla hjälp!

en av ungarna som föddes i går ser ut att ha ont i ögat det är som en grå hinna över det kan det vara en skada eller är den blind på det ögat? borde  jag ringa vet om råd?

idipidi
0

Troligen inåtrullat ögonlock. Vanligt problem på dina raser…

Smeta ut stråna som sticker in i ögat med vaselin så ofta du kan. Ofta brukar det räcka och det rättar till sig av sig självt. Skadan på ögat kommer att läka ut.

Det är sånt man bör kontrollera när de föds, innan ögat blivit skadat.

[jejjas]
0

Okej tack såg att det va något i går men trodde inte det va något så.

idipidi
0

Ska säga också att om man inte gör något så kan man dels få rejäla skador på ögat och dessutom kan man få ett permanent inåtrullat ögonlock, alltså att problemet finns kvar i vuxen ålder. Men det beror på lite hur illa det är såklart. De kan vara olika mycket inåtrullat.

[jejjas]
0

Har smörjat nu som tur va hadde vi vaselin hemma hoppas det blir bättre nu hon hadde även ett mor hår som gick rätt in i ögat så det klipte jag av lite

FeliciaS
0

Lycka till! Hoppas det blir mycket bättre :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[jejjas]
0

ja vad ja kan se nu se de litte bättre ut men det tar väll sin tid. stackars lilla Aurora Ledsen

Blondi3
0

Haoppas det blir bra ! Lycka till

[jejjas]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack det hoppas jag med. finns det någon salva man kan lägga i då jag tycker ögat ser litte infekterat ut Gråter

idipidi
0

Det ser fortfarande ut som om håren skaver, annars skulle det se bättre ut nu. Man måste verkigen se till att vända det inåtrullade ögonlocket rätt.

Noviform är receptfri ögonsalva som man kan använda, men själva ögonlocket är ju problemet och ögat kommer inte bli bra innan det är löst.

idipidi
0

Man ser tydligt att det undre ögonlocket inte ligger som det ska. Rullar det in sig direkt när du rätat ut sig eller?

[jejjas]
0

Okej nej det gör det inte men problemet är att isadora är där å tvättar bort det nästan med en gång

[jejjas]
0

Hadde noviform hemma hur mycket eller litte kan jag ta?

idipidi
0

Kolla hållbarheten först bara. Det kan göra mer skada än nytta om det vuxit bakterier i den. Hur mycket? Tja, en lite sträng i ögat. Man kan ju liksom inte ha i mer än det får plats…

[jejjas]
0

den är helt oöpnad vågar ja ge då?

idipidi
0

kolla som sagt datumet…

[jejjas]
0

den går ut 2011

Sandra-B
0

Jag föder upp teddy och jag tycker att det är mer regel än undantag att iaf en unge per kull får problem med att pälsen skaver på ögat.

Jag bukar rycka bort pälsen som skaver på ögat samt ge noviform 2ggr/dag, ögat brukar bli bra inom 1 vecka

Är den oöppnad och går ut 2011 kan du lugnt använda den.

Lycka till med din bebis!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

idipidi
0

#17 Jag är för blödig för det. ;) Men ärligt talat har jag aldrig behövt rycka några strån utan har kunnat rätta till det genom att liksom smeta bort pälsen och räta ut ögonlocket med vaselin.

Sandra-B
0

**Det är ju bra, jag har faktiskt aldrig testan vaselin:-)
Den uppfödaren jag pratade med sa att hon ryckte bort pälsen så det har jag alltid gjort, tyckte dock det var otäckt de första gångerna men jag tycker inte att bebisarna verkar bry sig så mycket så det känns bra:-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[jejjas]
0

Skulle inte heller kunna rycka bort pälsen på dom urs tycker det gör ont att ta mina egna ögon bryn så ne inte rycka på bebarna Ledsen

FeliciaS
0

Visste ingenting om inåtrullat ögonlock! Bra att jag fick veta det nu :D

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[jejjas]
0

Är det risk att hon kan bli blind på sitt öga? Gråter

[jejjas]
0

putt

Blondi3
0

ring vet o låt dem titta på henne/honom :) hoppas det blir bra !

[jejjas]
0

Ja jag får nog göra det. har inte varit hemma i helgen så lillasyster ha sköt dom å vad jag kunde se så såg det mycket bättre ut men får nog ringa ändå å se vad dom säger

[jejjas]
0

Pratade med en vet i dag, satt länge i telen å hon sa att om inte ögat va bättre när jag hadde hållt på med smörningarna i en vecka skulle jag höra av mig. å det blir på tordag i sådana fall. men vad jag kan se så är hon mycket bättre i ögat i dag Skrattande. det är inte lika grumligt längre.

Abico
0

Vad bra att du talat med vetten. Hoppas nu allt går bra och att du slipper ta med grisen in till kliniken ^^

Hanna 

[jejjas]
0

Ja det hoppas jag med hon är ju så liten å plitig inte så lätt att behandla den lilla men väldigt bestämda damen *L* nu när jag smörja ögat å gav medicin bet hon tag i toppsen å ville inte släppa L* va glad att det inte va mitt finger *L*

[jejjas]
0

Auroras öga är nästan bra nu, nästan inget grått kvar nu hon är pigg framåt å äter som en tock *L*

Abico
0

Vad bra att det löser sig så fint. Hon blir nog helt "återställd" :)

Hanna 

[jejjas]
0

Ja det tror jag med *L*