Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 490 ggr
BeaIL
0

PANIK! Killarna kom in till tjejerna!

Idag hade jag mina grisar ute, flickorna (3 år) i hallen och killarna (2 år) i vardagsrummet. Mellan rummen är det en dörr.

Jag tog ut dem för ca. 2 timmar sen, och tog sen en tupplur, och när jag vaknade såg jag att killarna tagit sig in i hallen. Jag vet inte hur länge de varit där inne. Nu bråkar killarna, inte jättefarligt än, men dominansgräl. Tjejerna äter båda två, men satt till en början inne i ett av sina rör och kom inte ut på en lång stund.

Vad ska jag göra? Hur stor är chansen att flickorna blir gravida? Förlåt om det här är jätte självklara frågor men jag är stressad och rädd och vill bara att alla grisar ska må bra. Vad ska jag kolla efter?

Jättetacksam för svar!

VildaVittra
2

Jag tror nog du får utgå ifrån att det är en kull per hona på gång. Har de haft bebisar tidigare?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
1

Djur blir dräktiga, inte gravida, fö håller jag med VV.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

BeaIL
0

#1 Nej de har inte haft bebisar innan, därav paniken. När kan man veta/märka om de är dräktiga?

VildaVittra
3

#3 Jag var så liten när vi hade ungar, så jag kommer inte ihåg, men letade reda på denna lättlästa sida:
http://www.luneas.se/fakta_draktighet.html

Se nu till att inte göda grisarna, de har redan sin ålder emot sig, så de behöver inte övervikt uppå det att dras med. 🙂Och spara alla pengar du kan till akuta kostnader om det inte går bra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

idipidi
7

Om de varit där några timmar så är risken rätt liten att de är dräktiga. De är bara brunstiga (mottagliga för parning) några timmar var 16:e dag ungefär, så du ska ha en väldig otur om de är brunstiga just nu. Vänd på honorna och titta runt könet. Om de blivit parade brukar man se spår av det.