Sår och lite päls
Hej! Min ena marsvins hane på 8 månader har börjat fått kala fläckar och fått sår på ryggen. Han går med 2 andra hanar varav en har börjat få kortare och glesare päls än den brukar och den sista hanen är helt normal. Honorna i den andra buren är också som de brukar. Jag funderar om de kan vara marsvinskabb men jag är inte helt säker på de och om de är de så kommer jag inte hinna behandla dom innan jag reser på lördag till italien och undrar om de kan vänta med behandling ända till sluta av månaden eller om de är försent för behandling då.
Holy!
Det där ser inte bra ut, jag skulle absolut inte våga vänta med behandlingen. Kan inte den som tar hand om marsvinen under tiden du är bortrest se till att de får ev medicin eller hur de nu behandlas. Mitt råd är att du åker till veterinären direkt i morgon med alla dina marsvin
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Kan definitivt vara sellnic ( skabb ). Skulle inte vänta med att ringa veterinär eller behandling. Får du en tid imorgon så hinner du ge första behandlingen samt sanera burar och saker. Minns jag rätt så ska de ha två behandlingar med några veckors mellanrum (minns ej hur länge).
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Min kompis marsvin ser ut så där och var till veterinären idag och fick diagnosen sellnic. 72 timmar tog det från normal till så han ser ut idag. Och jag vet att det inte tog längre tid för jag var där tre dagar innan och marsvinet såg friskt ut som vanligt och tre dagar efter jag var där förra gången så såg han ut som TS marsvin. Visst, det kan ha tagit längre tid men det behöver inte ha gjort det. Förutfattade meningar kan man hålla för sig själv.
Delvis redigerat då inlägget vände sig till ett nu borttaget inlägg / Medarbetare
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Känner en vetrinär som nog skulle kunna skriva ut medicin men jag kommer inte hinna börja behandlingen men jag kommer hem redan den 22:a så jag kan få mamma att hämta ut medicin och då kan jag börja behandlingen direkt när jag kommer hem för jag hinner inte sanera 2 burar innan lördag då de är väldigt stora och jag har väldigt mycket att göra. Jag vet att man borde ha pengar för om sådant händer men jag var tvungen att ta med dom till italien men jag får pengar den 18:e och då har jag råd med behandling.
Du kan inte resa med sjuka marsvin :o
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Risken att vänta är att marsvinet förutom mår dåligt med att klia sig kan få kramper och dö om det är marsvinsskabb.
Tyvärr, du kan inte vänta. Nu kan jag låta hård, men då är det så.
Marsvin som drabbas av sellnic kan dö av det. Det kan klia så mycket på dem att de slutar äta eller får kramper. Det är alltså inte en sjukdom man "väntar" med att behandla. Man gör det direkt, speciellt när ditt marsvin redan är så drabbat som det är.
Om du VET att marsvinet är sjukt men låter bli att behandla så är det ett brott mot lagen. Du som ägare måste se till att behandla marsvinet.
Det här föreslår jag, för att slippa ställa in eventuell resa osv:
Åk till veterinären, ta med dig den personen som ska passa marsvinen medan du är borta så hen får se hur behandlingen görs. Att sanera buren vid sellnic ska enligt andra personer räcka med att tömma buren, skölja den noggrannare än man brukar och sen är det färdigt. Sellnic kan inte överleva utanför marsvinen.
Kan du inte göra det får du antingen ställa in resan eller avliva. För du kan inte etiskt eller lagligt låta bli att ge marsvinen den vård som krävs. Är du minderårig? Då borde du visa den här tråden för dina föräldrar så de inser allvaret och går iväg till veterinären.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Nej du kan inte vänta med behandling, måste göras snarast. Man ska aldrig vänta med att behandla ett sjukt djur.
Tänk dig själv, som nu marsvinsskabb, att gå runt och klia sig jämt och ha ont 😕 Låter kanske hårt men är så
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
I det här fallet så kan det gå så illa att marsvinet inte kan räddas om du väntar med behandling.
Hade din hund brutit ett ben hade du väl inte väntat.. Det tar inte så lång tid att ge en behandling och städa ur burarna. Om du åker iväg utan att ha gett dem behandling så bör du vara medveten om att du kanske inte har några marsvin kvar när du kommer hem. :/
Har bestämt mig att börja behandlingen typ på frdag då jag tänkt till under dagen och om jag börjar behandla dom på fredag så ska de inte behöva behandlas veckan jag är i italien om jag har förstått de rätt och jag kommer inte åka till vetrinären då vi inte har nån bil just nu och de tar ett tag innan man får veta resultatet på skrapprovena . Jag känner ju en vetrinär som ska skriva ut medicin till marsvin så fort jag räknat ut hur mycket de behöver så ringer vi henne så kan hon skriva ut de och mamma sa att hon kunde betala medicinen så ger jag pengar till henne sen.
Jag har en fråga också gällande behandlingen ska jag ge full dos till dom som väger 750 eller ska dom få en halv dos då?
Vad billigt de är med stronghold jag behöver 2 förpackningar ifall de som väger 750g behöver hel dos och 1 ifall de räknas som en halv dos på dom men de blev mycket billigare. Jag tänkte på att de gick på några tusen så jag har pengar så de räcker undanlagda till marsvinen och varje förpackning går på 300 så de kostar vara max 600 kr att få dom friska igen. Jag kör på hund stronghold för jag har ju 7 marsvin och då blev de svinbilligt.
Bra att du tar tag i det! :) Hoppas de repar sig snabbt nu! :)
Hoppas det går bra :) jag kanskeförstid fel förut men skada verkligen resa med dom till Italien? :o
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Nej jag ska inte resa med dom till italien utan mina pengar ska med till italien och då trodde jag inte att jag hade pengar så de räckte till stronghold men de räckte till både och
Jaha, då förstår jag precis :)
»♛❣❣Hälsningar❣♛«