Marsvin marsvin marsvin...
Älskade små marsvin! De är så beroendeframkallande!!
Har alldeles nyligen tingat en kanonsöt liten hona från Bombus uppfödning, och ska hämta henne i september.
Hon är helsvart och har en liten vit framfot. Så söt så jag dör nästan.
O så har jag ju mina tre bedårande tjejjer här hemma, och snart en till då, i höst :)
När ska man sätta stop egentligen? :P Eftersom jag bara har honor så är det ju så lätt o ha de tillsammans o ja, de är ju så söta. Helst av allt skulle ja vilja ha 100 stycken som bara myllrade överallt, lite så känns det som ibland :D
Men man måste ju stoppa sig själv, måååååste försöka. Risken är stor att jag misslyckas dock :) Som tur är så har jag massor med plats o utrymme för mina grisar iaf, men man ska ha tid också.
Det mysigaste som finns är ju på kvällen när jag ska se på tv, då tar jag upp hela högen med marsvin o har i knäet o gosar, o lyssnar på deras kutter, o så blir man lite kissad på men vad gör det, de går o tvätta :)
Egentligen ett helt meningslöst inlägg det här, förutom att jag bara är sååå glad över att jag hittat tre älskade fina små grisar som förgyller mina dagar, o snart kommer en till liten Ghisa hit.
*lycka*
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Känner igen mig i det du skriver, och är väldigt glad att vi inte har burplats till fler än de två grisar vi har. Det är livsfarligt att surfa runt o se bilder på alla små sötgisar överallt, habegäret växer varje dag. Det är bland de charmigaste djur som finns!
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Jag har inte heller plats för fler än de tre jag har. Både tur och otur för mig. Men… Du som har plats..? Ska du inte skaffa en kastrat till din flock? Jag tänker ofta på alla hanar som blir ensamma och letar nya kompisar. Jag önskar dem alla en kastrering och ett flockliv. (Naturligtvis bara om de är friska och det finns en marsvinskunnig veterinär som kan genomföra kastreringen och självklart har inte alla marsvinsägare råd med kastrering etc - men nu tillåter jag mig att drömma lite.) Jag tycker det känns bra när honor och hanar får leva ihop utan att det blir ungar hela tiden! Så, jag verkar visst rösta för att du ska ha dina fyra honor och en kastrat och sen försöka pausa vidare inskaffning av smågrisar :-)!
Hehe!
Ja en kastrat, varför inte :) Det är ju inte så att jag favoriserar honor utan de är ju bara de att de är lättare o ha i stor flock, har inte ens tänkt på att kastrerade hannar kan gå tillsammans med mina tjejjer! :)
Kastrerar folk marsvin verkligen? :O Jag trodde att de minsta djuret man kastrerade var kanin. Men där fick ja lära mig nåt nytt.
Skulle jag "trilla över" en ensam kastrerad hanne som behöver nytt hem så tror jag säkerligen han också får komma o bo hos oss :)
Linnea Adler

Känner igen mig så mycket i det du skriver, har två gubbar här hemma nu, vilket är tur för annars hade vi garanterat haft fler, men man vill ju ha tid för alla också :-)
Javisst kastrerar man marsvin, men det är väl inget som förekommer särskilt ofta. Jag har kastrerat två hannar. Båda var sådana som inte kunnat hitta en annan hane de gillade. Riktiga bråkstakar var de… Men efter kastrering kunde de gå med honor och var (som det nästan alltid visar sig fungera) supersnälla mot honorna. Om du hittar en ensam hane kan du ju alltid fråga om de som letar nytt hem till honom är beredda att hjälpa till med en kastrering innan du tar över honom. Men… bara honor funkar ju också alldeles utmärkt så klart!
Kan bara hålla med dig, marsvin är underbara!! Man vill ju bara ha alla smågrisar man ser :))
Haha, åhhhh, jag skrev det på tråden där lilla Ghisa och de andra bedårande småttingarna visades upp, att jag blev lite kär i henne, och hade jag haft två honor och inte två hanar hade jag nog snappat upp henne mitt framför näsan på dig ;) men tack o lov för min sambo så är det hanar vi har så det får räcka med två… För tillfället ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
:D
#7 man kan allllllltttiiiiiid bygga fler burar 😃
Linnea Adler