Utebur på Lidl vecka 30
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Denna vecka säljer Lidl utebur till marsvin för 349 kronor.
Edit 2011-07-26: Erbjudandet gäller endast Lidls "Region syd", se deras hemsida för info om indelningen.
Buren består av sex stycken "gallersektioner" som är lite drygt 80 cm breda och lite drygt 60 cm höga.
Den monteras ihop med långa metallpinnar i hörnen som sedan sticks ner i gräset för att göra den stabil, det ingår även kortare metallpinnar som man ska fästa i mitten av var "gallersektion" för att den verkligen ska stå stadigt.
Det medföljer även ett tak som man lätt fäster ovanpå den monterade buren där halva taket består av UV-skyddande väv och den andra halvan av "virkat galler" som fästs med hjälp av "krokar" och spänns åt ordentligt med hjälp av ett rep som löper i taket.
Den är mycket enkel att sätta ihop och även plocka ihop, tar inte speciellt stor plats nedmonterad (80*60*10 cm typ).
Det ingår även ett litet trähus (dock med fönster så man bör antingen såga upp eller spika för det så att djuren inte riskerar att fastna).
Det är dessutom 2 års garanti på buren.
Var iväg och köpte en idag och ska köpa en (eller kanske till och med två- har inte riktigt bestämt mig än) imorgon.
Tycker verkligen att det verkar vara en kanonbur som dessutom verkar vara så stabil att jag inte behöver sitta och vakta dem oavbrutet- vilket är precis vad jag har önskat mig.
Lite bilder på buren kommer nedan.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

*
**SMF 237 Sweet Dream's

*
**SMF 237 Sweet Dream's
Den såg ju rätt smidig ut faktiskt. Har velat ha något att ersätta kompostgallerhagarna med för dom är såpass ostabila att jag inte vågar lämna djuren alls… Samtidigt vill jag (pappa ;)) ha något som inte tar mer än minimalt med plats under större delen av året då den inte används.
Hanna

Det är ungefär samma "krav" som jag har också och jag tycker att denna verkar kanon- dessutom är ju mellanrummen mellan gallren som i en vanlig gallerbur så de kan inte smita mellan som de tyvärr gör genom kompostgaller om man inte förstärker dem med nät eller något.
Jag testade även att göra den mindre (bara använda fyra galler om man exempelvis vill göra den mindre för att exempelvis kunna ha ute djur som inte kan gå ihop eller så och då fungerar det att fästa ett kompostgaller som tak (det blir dock ett litet mellanrum, men inte så att någon/något kan ta sig in).
Längtar verkligen efter lite bra väder nu så att djuren kan få prova sin nya utebur! :-P
**SMF 237 Sweet Dream's
Hur många djur kan man ha i den när den är i full storlek? Lite nyfiken, den ser inte jätte stor ut? Tänker på om man har flock och vill ha alla ute samtidigt, vill man ju dom ska få plats bra :P
Charlotta-B

Den blir ungefär 80*160 cm vilket blir 1,28 kvm vilket innebär att man (med minimått) får lov att ha åtta stycken grisar i den.
**SMF 237 Sweet Dream's
Perfekt till 2 små grisar då (kan ju inte ha mina 4 gossar där samtidigt hehe) :D får se om jag köper en med sen i veckan:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag ska försöka sätta in en heltäckande mellanväg (ska bara fundera ut hur jag ska lösa det ;-P) eftersom jag har tre hangrupper och en med honor (samt nu även en med hona+hane) och jag vill gärna kunna ha alla ute samtidigt utan att hangrupperna kommer i kontakt med varandra.
Jag har en idé på hur det kanske kan lösas, återstår bara att se om det fungera som jag tänkt mig- återkommer med lösningen isf :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
#8 Kanske jag med ska försöka med om jag köper hagen, så jag kan ha dem ute samtidigt. Hmm… Får fundera:)
Sandra & Frida ni får slå era klocka huvud ihop och komma på en lösning :)
Charlotta-B
Men vilket Lidl då??? Här i Sala har det inga såna… Kollade hemsidan.
Jag har köpt den buren, är jättenöjd med den
.
Jag tror att det blir en sväng till Lidl idag faktiskt, om inte annat för att kika på den och köpa mer grönsaker för dom är nästan slut ändå :P
Hanna
Nämen oj så bra! Synd att jag inte har några pengar över, än mindre gräsmatta att ha hagarna på.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Enligt hemsidan finns dessa endast i "Region söder" (tror jag de kallade dem). "Region Norr" är enligt Lidl större delen av Sverige och sträcker sig nedanför Stockholm (se hemsidan). Så vi som bor i mellersta och norra Sverige verkar inte kunna köpa denna. Kollade igår på en affär i Stockholm var den inte fanns… :(
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Här är kartan där man kan se hur landet är uppdelat i region nord och -syd.
Hanna
Ja, jag såg det… Nord i Sala, intressant delning, det är ändå mittersta delen av Sverige! Men jag är från Malmö, så min vän kollar på Lidl år mig :-)

Tråkigt att den inte finns i hela sverige. Och inte här där jag bor :( Hade verkligen behövt en sådan hage här hemma.
MVH Erika :)
Kanske finns det nån som kan köpa den åt dej och skicka den om du är villig att betala frakten :)
Charlotta-B
Mitt tak blev inte lika fint uppspänt som ditt Sandra ;) Måste lägga lite mer tid på att få det bra tror jag, men jag var så ivrig på att få ut grisarna.
Hanna
Har också en sån nu :-)) nu törs jag lämna dem ute mera, trots fåglar!
Åh jag som har letat efter en bra hage länge nu! Ska in och köpa en direkt i morgon!
Tack Sandra-B för tipset :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Hade ingen aning om att Lidl var uppdelat i två regioner, trodde att deras erbjudande gällde i hela Sverige- fy vad trist :-(
Ska ta och redigera i TS så att det framgår redan där att det endast gäller "regions syd".
Kul iaf att några har turen att bo på "rätt" ställe och fick nytta av tipset :-)
Var iväg och köpte en till idag, fast denna gång fick vi köra in till Helsingborg istället för Lidl i Ängelholm hävdar att erbjudandet endast gällde under måndagen… Är väldigt trött på Lidl i Ängelholm, ofta börjar de sälja det som annonseras i reklambladet redan helgen innan erbjudandet ska börja gälla så att det är mer eller mindre slut på måndagen- och nu har de tydligen inte ens någon koll på när och hur deras erbjudande ska gälla…
Tur iaf att man kan ringa deras kundtjänst och få hjälp med om varorna finns kvar i andra närliggande butiker och dessutom hur många som finns kvar.
Lät mina flickor inviga en av burarna idag och den är verkligen super, grisarna blev jätteglada och jag behövde inte sitta ute och vakta dem hela tiden för buren står oerhört stadigt på gräsmattan, var bara ute och slängde en blick på dem då och då eftersom hundarna var ute samtidigt (för första gången någonsin, bortsett från äldsta hunden som har varit med förr).
Då var snöret i mitt tak säkert hårdare ihopdraget än ditt för jag gjorde inget annat än att sätta upp det över gallret :-P
**SMF 237 Sweet Dream's
#24 Min vännina skaffade en bur till mig, så nu ska den bara ta sig från Malmö till Sala ;-) 65 mil… Men min man ska säkert ner snart i jobbet, så då tar han den, Vill ju ha den innan det inte är sommar längre!
Är det någon som vet vad förpackningen väger? Alltså vad det skulle kosta att skicka den… Har i alla fall en kontakt i Malmö som kanske skulle kunna hjälpa mig. :)
#27 - Om jag kommer iväg och köper en till idag så kan jag väga paketet åt dig :)
Hanna
Ja, #27 och #28, kan inte ni berätta om ni kommer fram till nåt fraktpris?
#28 Tack!
Åh, det ser ju jätte smidigt ut! Vi har ganska många katter som springer omkring ibland. Kan vara skönt med något lite stadigare än kompostgallret. Ska ta en sväng förbi Lidl idag!
Var inne och skulle köpa en igår… men bor i stockholm och då är det tydligen nord…..
Nu har jag varit och köpt en! Om någon i Kalmarområdet är intresserad och vill veta så finns det bara en kvar, dem kanske ha fler på lager vad vet jag. Men det var bara en kvar ute i butiken nu.
#27 - 8,6kg väger paketet enligt min våg.
Hanna
#35 Tack!
Mina kommer också lätt igenom fönstret, trots tjocka gravidmagar!
En nackdel bara, vattenflaskan sitter högt upp, går inte längre ner :/

Det bror på vad man har för sorts flaska :-)
Jag har testat att sätta dit en av mina Sippy-flaskor och jag tycker att den sitter bra.
**SMF 237 Sweet Dream's
#39 Jag har vanlig flaska (som du ser på min bild)
hm, ska kolla om den finns här också, verkade gälla även här :)
Nu har jag två! :D Jag vet inte vem som tycker mest om dom nya burarna, jag eller marsvinen ;) Det är nästan så att jag funderar på att åka och hämta den tredje och sista buren som står kvar på Lidl här i stan, haha. Men nu är marsvinspengarna slut för den här månaden tror jag bestämt (kanske kan be dom att hålla på den till nästa månad… ;))
Hanna

Jo, jag såg att du har en vanlig flaska, ville bara påpeka att det fungerar bra med andra sorter eftersom du skrev att det är en nackdel att vattenflaskan sitter för högt.
Jag har bestämt mig för att svänga in på Lidl i Helsingborg imorgon när vi varit hos veterinären med en av hundarna och se om de har några kvar och isf köpa en tredje, så att alla grisarna kan vara ute samtidigt :-P
**SMF 237 Sweet Dream's
#43 - Härligt! Jag får tyvärr inte ihop det även om jag köper en tredje eftersom jag har fem olika par/grupper nu, typiskt :P Fast förhoppningsvis har jag fått ihop de flesta av honorna i en grupp innan hösten, så nästa sommar… ;)
Hanna
Jo, förresten den där garantin som ska gälla. Har ni andra fått något papper eller så på det? Jag har bara kvitton på mina men på dom står det ju ingenting om garanti… All info som finns om garanti stod på skylten vid burarna i affären, frågan är om dom minns det om två år när jag kommer och klagar ;)
Hanna
#43 Så sippy fungerar bara? Hmm… Får nästan köpa sån och ha där :)

Jag har också fem grupper för tillfället, jag tänker göra burarna mindre (en gallersektion/sida) och sätta kompostgaller över som tak samt fästa en pappskiva eller något (senare träskiva) som mellanvägg så att hanarna inte ser varandra och honorna. Tror att det ska fungera utan några större problem- även om det blir lite jobb i början.
Nej, jag fick inga extra papper angående garanti men det står i reklambladet att det är två års garanti så jag klippte ut annonsen som rör buren där det står om garantin och la i ett kuvert tillsammans med kvittona. På så vis borde de inte kunna hävda något annat tycker jag.
**SMF 237 Sweet Dream's

Jag tycker det.
Får ta en bild på det imorgon eller så och visa :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
#48 Bra ska det stå, inte bara haha :) Ja gör gärna det :)
Köpte en idag, den funkar utmärkt :)
Finns tre stycken kvar på Lidl i Borås om någon undrar :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
synd att det inte finns lidl nära mej. bor i boden. men dom ser jättefina ut :D
Nu är mina marsvin också lyckliga över den nya buren, de är ju så tittiga normalt, men jag hängde över filtar på halva buren där hel taket fanns, så nu är de över hela buren, och gräsklipparen ( automovern) studsar emot buren, så den är automover säker också, toppen bur :) är helnöjd, skulle kanske ha köpt två och byggt ihop dem ;)

Nu har jag tre stycken, men tyvärr regnar det och är allmänt ruggigt väder idag så grisarna får hålla sig inne och inviga de nya (än så länge ouppackade) burarna en annan dag.
**SMF 237 Sweet Dream's
Äsch då, synd att man bor i fel zon!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Var kan man hitta de här nu? Den finns inte kvar. 😢
Det var tre år sedan… har inte sett dem någon fler gång till salu..
Finns liknande på zooplus för 199 + frakt tror jag det var. Jag har, och köpte till golv (tak ingick) för ytterligare 99:- så jag kan ha den inomhus med :) Så nu har de buren ansluten till hagen och jag använder gallren för att skärma av när de har golvtid med (så de inte kan komma åt farliga saker i andra delar av rummet)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#57 Dk eller se? Eller vilken av zooplus? (tänkte prismässigt)
Spelar det nån roll? Det är ju samma affär, de skickar ju från Tyskland bara att se-sidan är på svenska? Eller? :S Jag köpte från se tror jag
#59 Läs vad jag skrev igen 😉 Skrev det "prismässigt" tänkte om ena var billigare än den andra då danska sidan i regel är billigare än svenska så var därför jag undrade 🙂 Jag beställer från danska då det brukar bli billigare på svenska.
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/loebegaarde flera bra hagar till bra priser 👍
Jo, och jag undrade hur det blir billigare när det är från samma butik bara olika land, är växlingskursen sämre eller vad är grejen? För oavsett om du beställer i svenska eller danska så skickar de från tyskland (eftersom sidan är tysk)… Och jag förstår inte varför en tysk sida skulle ha bättre priser i danmark än i sverige, snarare måste man betala två växlingskurser ^^ men du kan ha rätt, har inte varit inne och jämfört och kollat växlingskursen… Men kanske får göra det nu ;)
#61 Ja förmodligen något med valutorna att göra 🙂
Ja det är ju så. För brukar jämföra ibland produkter mellan svenska och tyska sidan.
Det konstiga är att man itne kan få frakt till Sverige från vissa av zooplus andra sidor, trots att allting då skickas från Tyskland 😛
#62 199:- på zooplus.se är ändå superbilligt. Exakt samma hage kostar typ 399:- eller 499:- på granngården! Så jag var väldigt nöjd med det priset, och grisarna är så nöjda med hagen ;)
Ja, taket är ju inte på på bilden, men det ser ut som det från Lidl, fast grönt :) Har öppet mellan bur och hage så de har mycket plats :)
#63 Perfekt, lagom pris🙂
Ja granngården brukar inte vara billiga😮