Han är elak!
Jag har 3 hanar i samma bur, de alla
är jätte nära kompisar, speciellt Zombie och Clowniac sedan födseln och Calcifer som just flyttat in är kompis med, Zombie är överbeskyddande mot honom för Clowni.. *sigh*
Men Clowniac har blivit så bossig på sistone. De slåss inte
eller något sånt, men han "rider" mycket och det gör de andra irriterade. Han håller alltid på med de andra två! Vad kan jag göra? Jag vill inte behöva skilja de åt, för förra gången så blev Clowni helt deppig :(
Ditt marsvin är inte elakt, bara lite dominant och vill gärna visa sina kompisar vem som bestämmer eller eventuellt försöka ta över ledarrollen i gänget.
Sålänge de inte slåss eller ryker ihop så är det ingen fara. Ridande, dansande, kurrande och jagande är marsvinens sätt att kommunicera med varandra och alltså fullt normalt. Däremot kan det bli problematiskt att hålla tre hanar tillsammans om de inte klickar superbra rent personlighetsmässigt. Ha lite is i magen, det kommer vara sådär i perioder. Hur gamla är marsvinen? När hanarna blir några månader gamla kommer upp i trotsåldern och då spritter hormonerna i kropparna på dem. Som de flockdjur de är vill de såklart då visa sig störst och starkast.
Jag skulle säga att det inte är någon fara, men att det fortfarande är viktigt att vara uppmärksam så marsvinen inte lever i konstant stress. En stor boyta förebygger tjafsande mellan både honor och hanar.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Zombie fyllde just 1 år och Clowniac fyller 1 den 16 augusti, Calcifer har varit tillsammans med de i ungefär två veckor nu då han inte är så gammal. Men alla verkar trivas med varandra, bara det att Clowniac håller på mycket
3 hanar funkar sällan tillsamans… speciellt när de kommer in i slyngelåldern som det kallas..
Än så länge funkar det