Ta bort överdelen?
Hej! Jag har tänk att (kanske) skaffa marsvin. Jag undrar ifall jag kan ta bort "överdelen" på buren. Eller hoppar de ut då? Underdelen som då skall vara kvar ligger på ca 17 cm. Fast spånet för ju så att de kommer upp en bit. No hates, pease!
//Vendela och Moas hamsteruppfödning och smådjurdagis i Umeå.
Det är något fel, så jag kan inte lägga in bild. Försöker igen senare!
//Vendela och Moas hamsteruppfödning och smådjurdagis i Umeå.
Risken är stor att de hoppar ur ja. Minst 25-30 cm kant hade jag personligen haft 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, det kan hända att de hoppar ur, men det kan också hända att de inte fattar att man faktiskt kan rymma. Så om du vill prova är det bäst att du har buren på golvet så att de inte kan skada sig om de skulle få för sig att hoppa ur.
Det beror nog lite på marsvinen tror jag, i min ena bur har jag aldrig haft galler över och de har inte kommit på tanken att de kan hoppa ut, medan när jag provade det i min andra bur så satt båda marsvinen på golvet inom 10 minuter, så det kan nog vara lite olika.

Hade det varit våra gubbar så hade dom inte hoppat över, mer hemmakära gubbar finns inte :-D men hade det varit våra andra Samson och Zooie (R.I.P) så hade dom hoppat över direkt. Beror nog helt på vilka marsvin det är.
Ferplast har en modell som heter Casita. På den kan du ta av taket och ändå ha en stabil bur med bra höjd på sidorna. Mitt ena marsvin hoppar mycket, högt och gärna. Denna bur är perfekt i höjd för honom.
Mina marsvin är riktiga fegisar som kollar sig noga för innan de hoppar över några burkanter. När buren stod på bord med mycket strö i så kom de aldrig på tanken att hoppa över (trots att de ju kan hoppa högt, typ upp på husen), men när jag ställt ner den på golvet och har fleece i (dvs inte så högt underlag trots mkt stoppning) så har de kravlat sig över kanten, så nu har jag galler och öppen lucka ut till en liten lekhage :) men när gallret varit av (typ mär jag städat) har de som sagt kravlat ur, alltså kollat och övervägt noga ohc sen hängt sig ut lite haha. Gulle
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Hade tänkt ta bort gallret men kom snabbt på att jag inte kan ha vattenflaskan då, hur gör ni? ^^
Mina tvingar jag ut på köksgolvet ibland. De springer ändå in i buren och sitter och skuttar där istället. De vet att man kan gå ut men vill inte. :)
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 
Köpte en flaskhållare och en flaska som passar speciellt till den från zooplus (stl M) http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/skalar_vattenflaskor/vattenflaskor/347982
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Det sk jag ta och fundera på, vill gärna bli av med gallret då det blir mycket mer öppet och man får mer utrymme :)