Tufft beslut
Jag har nu bestämt mig för att avliva en av mina pojkar, då han inte mår bra alls.
Min fråga är: kan jag ha kvar mitt andra eller är det synd om honom ifall han inte har någon kompis sen?
Hur gammal är han?
Ja marsvin är ju flockdjur så han bör få en ny kompis.
Han fyller 3 snart, alltså Robin Hood, som jag inte ska avliva.
Jag har inte avlivat marsvin hos vet förut, vet någon om de gör det bra?
Självklart gör vet det bra.
Om jag förstått det rätt så går det till som så här:
1. En spruta som söver djuret, alltså vanlig narkos.
2. När djuret sover o inte är medveten får den spruta nr 2 som gör att hjärtat stannar.
Eftersom djuret är i djup narkos märker det inte av någonting.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Alltid trist när man måste ta bort djur :( Ja marsvinet behöver ha en ny kompis
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
har för mig att de får en överdos av sömnmedel som gör att de somnar men vaknar inte sen
De får bara en spruta överdos av sömnmedel, och ja din kvarvarande kan inte vara själv introduktion lättast med marsvinsbebis.
Tack för alla svar!
Vill egentligen inte ta bort min lille pojk, men det är ju det bästa för honom! 😕
Så synd!!! 💔
men du MÅSTE skaffa ett nyt då! min kopmis marsvin dog av sorg!!! 😢
Jag har aldrig tagit bort ett marsvin, men när min katt blev sjuk var han tvungen att somna in. Det var bland det jobbigaste jag gjort och trots att jag bara var åtta då minns jag det än. Om det är det bästa för djuret är det dock ett måste.. Men bara för det är det inte lättare❤️
Never look down on someone unless you're helping them up ~

Usch jag lider verkligen med dig, fick ta bort mina två sötnosar förra året och det var hemskt. Samson blev väldigt dåligt och vi bestämde oss för att det fick vara nog, han blev aldrig bättre efter upprepade gånger hos veterinären. Våran Zooie var otroligt svår att para ihop med något marsvin och vi hade testat 4 andra kompisar som inte fungerade och vi visste att det skulle bli både svårt,jobbigt och stressande för henne att gå igenom det så vi valde att ta bort henne också, och det ångrar jag inte för hon skulle inte må bra av det. Veterinären gav dom båda en spruta med en överdos av sömnmedel och för Samson gick det väldigt fort och han var borta direkt efter, men det var jobbigt med Zooie för hon kämpade emot länge. Men mår dom inte bra så är det bättre att dom får somna in och det kan bara man som ägare till sina djur veta, vi om några känner våra djur bäst.
Dom får lugnande och sen när dom inte är medvetna om vad som händer får dom ett stick i hjärtat..
tack för alla svar! ♡ har vart lite inaktiv sista tiden, pga allt som vart. men nu har vi kompisen kvar och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med honom :/ han har inte gått i samma bur, utan de har bara pratat genom gallret och så.. alltså de kunde inte bo i samma bur pga bråk osv. så därför vet jag inte om han påverkas så mycket av att vara själv nu, visst det är alltid en omställning men han är för bossig för att kunna gå i samma bur som andra marsvin. han är snart tre år gammal och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa situationen, då jag egentligen inte vill skaffa fler marsvin nu, iallafall som det känns nu. vad tycker ni att jag ska göra?
kastrera honom då och sätt honom med en hona.
#13 han är svår med andra marsvin, de jag har testat med har han bråkat med.. därav att jag inte vet hur jag ska göra.. #10 usch, jobbigt, styrkekramar! då va du lite i samma sits som mig, min lille pojk är svår att få ihop med andra marsvin också, så jag vet inte hur jag ska göra med honom än.. De marsvin vi har testat med har han börjat bråka med.. :/
#14 Jag har läst tråden, men jag vet inte om det framgår någonstans om du testat med en bebispojke? Då brukar det kunna gå bra för rangen blir solklar redan från början.
Och hur menar du med att han bråkar? Lite gruff kan det ju vara mellan två marsvin. En bra tumregel är väl att det inte ska bråka ständigt och så de får sår. Men lite grann då och då är inget att oroa sig för.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#15 Tack för svar! han var unge när jag satte in han med den andre, men det funkade inte alls länge tills jag behövde sätta dem i olika burar. han bråkar på riktigt, det blev riktigt fula sår efter honom :/ Berra, han som avlivades var väldigt underlägsen också, han sa inte ifrån tillbaka när Robban va på honom utan bara tog emot allt.. :'( det är för dessa händelser som jag är kritisk till det här med kompis till han, har ändå testat med några..
På vilket sätt har han bråkat med honor? Det är ovanligt att en hane är aggressiv mot en hona. Snarare blir de väldigt till sig och uppvaktar intensivt. Alternativ är nog kastrering ändå. Då kan han få ett härligt liv med en eller flera fruar. Om han är knappt 3 år och i god form skall kastrering kunna funka bra att genomföra.
Om du vill behålla honom och du vet med säkerhet att det inte kommer gå med en bebishanne eller annan hanne så återstår det alternativet. Ett marsvin på 3 år kan ha flera år kvar att leva, och det är lång tid att leva utan marsvinskompis.
Men berätta gärna om de andra försöken du gjort med andra hannar och honor och vad som hände. Det finns mycket att tänka på vid själva sammanföringen för att underlätta att de blir kompisar. Förberedelser som bad och annat, bla ytan de träffas på. Sen måste buren vara tillräckligt stor exempelvis när de skall samsas.
#17 Tack för svar! :) han har betett sig likadant emot honor dessutom är jag emot att söva marsvin, sen ett annat dog under operation. sen vill jag egentligen inte fortsätta med marsvin heller, å skulle jag testa med en hane igen(skulle nog inte fungera) så blir de ju en cirkel där man aldrig kan sluta med marsvinen, för då behöver den en kompis när Robban dör osv.. när jag har fört ihop två marsvin har jag alltid duschat dem innan,,rengjort buren (som är 200*55) , sen har de fått träffas i hage på golvet. sen har jag lagt ut deras favorit grönsaker och massa hö..
Hur kommer det sig att du har testat med honor? Skulle du använda honom i avel och det misslyckades??
#18 Av det du skriver kan jag ana att du redan bestämt dig för att det inte går med sällskap. Eftersom han inte skall vara ensam är mitt förslag är att du annonserar honom till salu. Skriv i annonsen att han behöver komma till ett hem där det finns erfarenhet av marsvin och man eventuellt kan tänka sig kastrera honom.
Det finns exempel på marsvin som beter sig annorlunda i ny miljö och fungerar utmärkt med andra marsvin när de flyttat.
#18 Det låter snarare som att du inte vill skaffa fler marsvin, det skriver du ju även själv. Då är det tyvärr ett måste att sälja honom till någon som äger flera. Det är riktigt tufft, men om man vill ge sitt marsvin ett så bra liv som möjligt så finns det inget annat val. De mår inte bra ensamma.
Tack alla för svaren! :) har bestämt nu, att jag ska kastrera honom, och trots att han betett sig som han har gjort emot honor, ska jag höra med uppfödaren om hon har någon vuxen hona eller unge som jag kan få testa med.. kan inte sälja honom, han betyder för mycket, så får lösa det på annat sätt :) mitt fina hjärta ♡