Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 4337 ggr
Anon
1

Ensamt marsvin efter kompis bortgång

Hej, vi har alltid haft två marsvin. De är runt 8 år gamla, men idag var vi tvungna att avliva det ena. Hur gör vi nu med det andra marsvinet? Det är en okastrerad hane och han verkar inte påverkad alls av att ha förlorat sin vän. Men grejen är ju att om vi köper en ny, så kommer den bli ensam när han dör vilket lär bli ganska snart då han är så gammal. Dessutom finns väl risk att de börjar bråka då vi inte kan ha en hona eftersom han är okastrerad. Hans nu/dåvarande vän var hans bror, men även de bråkade en del.

Svarttusch
5

För det första, tråkigt att du var tvungen att avliva ditt marsvin. Det är aldrig roligt. 

Ja, en kompis bör han ju ha, men som du säger, han lär ju inte leva allt för länge till (även om det inte är hugget i sten såklart!). Men ett marsvin på ålderns höst borde ju njuta av livet med en kompis. Så du har ju några valmöjligheter: 

• Omplacera hanen du har, vilket kanske inte är helt lätt. En flytt är kanske inte det bästa i den åldern heller. 
  • Skaffa en bebiskompis och omplacera han när din nuvarande hane går vidare. 
  • skaffa en bebiskompis och när din nuvarande hane går bort skaffa en ny kompis till det nya, om du vill fortsätta med marsvin. 
  • Det sista alternativet är att avliva även din friska hane. Jag förespråkar verkligen inte onödig avlivning, men risken finns ju att han slutar äta om han blir själv och därmed självdör och det är ju enligt mig värre. 

Ta någon dag på dig och fundera på hur du vill göra, det borde han klara. Under tiden kan du vara noga med att fylla på höet oftare, eller fluffa upp det som redan ligger i buren. Marsvin blir lockade att äta när de får eller tror att de får nytt hö :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

BuGoG
1

#1 Kan hon inte skaffa ett marsvin i samma ålder som det hon har nu? Då är marsvinen lika gamla och dom kanske går bort samtidigt.

Svarttusch
4

#2 Med hanar är det smidigast med en unge. Hanar har svårare att samsas och det bästa alternativet är en vuxen och en bebis. Framförallt när TS skriver att hanan innan bråkat med sin kompis. Med honor är det annorlunda.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

BuGoG
1

#3 Okej!

Anon
4

Kan man köpa två bebisar då? För då kan man ju sälja båda två när han dör, eller om man behåller båda två då. Problemet är att mina föräldrar vägrar köpa fler marsvin. Vet inte vad jag ska säga för att övertala dem. Så jobbigt för jag vet ju att det liksom finns lagar som säger att man inte bör hålla marsvin ensamma.

BuGoG
3

#5 du måste förklara för dom att du inte kan ha ett marsvin ensamt. Att det är olagligt och att marsvinet mår väldigt dåligt då!

RosaMarsvin
1

Nej, marsvin ska inte bo ensamma, men nog är det värre att avliva ett friskt djur hellre än att de bor ensamma..? Jag tycker det var ett drastiskt förslag. På 80-talet var vi många som hade ensamma marsvin, för man visste inte bättre då. Har man haft marsvin i flock förstår man att de är lyckligare så, men det är inte sant att de självdör direkt när de är ensamma.

Svado
1

#7 Vill hålla med litegrann här.

När jag var liten hade jag ett ensamt marsvin, det fanns ingen lag på att ha minst två då. (1995 typ).

Mitt marsvin Lisa levde ett gott liv ensam, hon åt o drack o så. Visst hade hennes livskvalitet förhöjts med ett till marsvin, men som sagt det var ingen som tänkte på det då o hon dog inte pga ensamhet.

Nuförtiden ÄR det lag o man ska följa den, men att påstå att marsvin som lever ensamma skulle skrumpna ihop o dö är direkt fel. De får sämre livskvalité, men det är inte så att de dör pga det.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

RosaMarsvin
0

Så här står det i lagen: "Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med männi- skor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem."

Svarttusch
0

Jag står fast vid min ståndpunkt även om den inte är som alla andras. Ett dött djur lider inte. Ett djur som är flockdjur och hela sitt liv haft en kompis lider. Sen får man väl välja själv vilket man tycker är värst. Och att jämföra det med att man förr hade marsvin ensamma… Ja visst hade man det, men då var ju marsvinet oftast ensam från avvänjning från mamman till hen dog. Svårt att sakna något som man aldrig haft. 

OCH att gamla marsvin (närmare åtta år säger TS att marsvinet är) ofta ligger och vilar istället för att äta osv är ingen nyhet. Tillägg dessutom lätt depression för att han är ensam… Han lär ju äta mängder eller? 

Men ja, det är väl jag som är hemsk som förespråkar att döda djur inte lider, istället för att förespråka att ha flockdjur ensamma för "onödiga avlivningar" är fel, vilket med största sannolikhet resulterar i lidande.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

lizton
4

Ditt marsvin är 8 år gammalt och lever inte så länge till. Om du inte har tänkt ha marsvin "för evigt" så måste den sista få klara sig ensam några månader. Ett gammalt marsvin är trött och sover mycket. Den har inte samma behov av en ny kompis som ett ungt marsvin. Det kan vara stressande för det gamla marsvinet att få en ny kompis. 

När vi hade marsvin tog jag en ny varje gång en blev ensam, men det var revirstrider och t o m slagsmål innan de blev vänner. Jag ville inte fortsätta med marsvin för resten av livet, så när den näst sista gamlingen dog fick den kvarvarande vara kvar ensam i sin bur, men med extra kärlek och omtanke. Vi satt med honom i knäet och smekte honom varje dag och han kuttrade och mådde bra. Jag tror han hade mått sämre med en ny stressituation som det blir när man introducerar en ny kompis. Jag tycker inte om att avliva friska djur så det sista marsvinet fick vara ensamt i sin bur, men med mycket kärlek från oss människor under sina sista månader i livet.

Anon
1

Tack för alla svar! Jag avvaktar lite då. Just nu bor han ute i en enorm bur men han får flytta in i mitt rum imorgon, för det kommer ju vara kallt i en period nu.