Tycker dom inte om mig?
Har två marsvinskillar som jag haft ca 3 månader. Dom är inte rädda för mig och blir glada när jag kommer med mat, då piper dom och springer till gallret. (iallafall den ena)
Men dom tycker inte om när jag klappar dom, ibland hackar dom tänder eller kurrar. Dom verkar inte heller tycka om att vara lösa i ett rum, då sitter dom bara still. Gillar inte marsvin gos med människor?
Det tar olika lång tid för olika marsvin att vänja sig vid en ny miljö. De kanske är lite rädda och stela när du har dem ute. Det avgör också hur roligt det är att vara i rummet. Roliga gömställen och mat är ett bra sätt att aktivera sina marsvin på när de är ute 🙂 Hur ofta du har dem ute avgör också för då blir de med största sannolikhet mycket tryggare på kortare tid. Mina grisar kan fortfarande vara lite stela ibland när jag släpper ut dem och det är för att de snabbt ska få en uppfattning om var de är.
När det gäller gos har det roll hur du klappar dem. Jag tror att de flesta grisar inte är så förtjusta i att bli klappade på magen eller på baken. Mina gillar att bli kliade under haken och på pannan 😃Om det finns störningsmoment kan de också bli rädda och stela när du gosar med dem. Marsvin lär sig att förknippa olika ljud, dofter m.m med olika situationer. Om du samtidigt gör ett obehagligt ljud så är det inte konstigt om de hackar tänder eller gör något annat som tyder på rädsla när du klappar dem,
Det tar ett tag innan de blir tama, och även när de är det så är de trots allt flyktdjur som ibland kommer tro att du vill äta upp dem ;) Det jag har gjort för att få mina tama är att ha dem i en gosig filt när jag har dem i knät., och är uppmärksam på deras signaler. Tex hatar min ena lilla gris att bli klappad på bakbenen (tror han är kittlig där :P). När de är ute på golvet har jag lagt filtar el dyl på golvet och tar deras hus och en hög hö och lägger på filten så de kan gömma sig bland sina saker. Att sitta på ett öppet golv är JÄTTELÄSKIGT för ett litet marsvin, man vet aldrig när en läskig rovfågel kan flyga förbi (de är ju inte smarta nog att fatta att rovfåglar inte flyger i mitt kök). För att de ska våga gå mellan gömställena så lägger jag strategiskt ut lite mat ;) De har blivit mycket tryggare och gladare :) De är adopterade och jag tror inte att de blev så mycket hanterade sina första 2,5 år så de har varit väldigt skygga , men det blir bättre och bättre. Har haft de, sen i januari och jag märker stor skillnad!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Ps. Trodde mina hatade mig de första månaderna! Nu är jag helt klart deras kompis, och när nån annan kommer på besök blir de lite rädda och skygga igen. Varje ny människa är läskig, även om jag är med.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Mitt marsvin blir väldigt busigt i famnen då han kryper upp på magen eller på min axel kan också hända i nacken.Min andra hane brukar gny typ så här yn yn yn och jag tror att det betyder ``jag gillar detta``.