bur till marsvin
Hej! Ny här på iFokus. Funderar på att skaffa mej marsvin. Försöker läsa allt jag hittar för att förbereda mej. Är "tant" så jag gör inget utan att allt ska vara så bra som möjligt. Nu till mina frågor. Kan man ha våningsbur typ såna kaniner har, klarar marsvinen att klättra i en sån? Ska jag adoptera med "ångerrätt" , någon kanske har erfarenhet av det.
Jag hade valt envåningsbur med stor yta. Marsvin har mer nytta av det tycker jag (ja även kaniner) men har man inte plats så är ju våningsbur ett alternativ för lite mer yta. Jag personligen skulle inte ha under 0,5-0,6 kvm till två marsvin.
Mina burar är 140x60 och 150x60, minsta buren jag har (reserv) är 120x60.
Trevligt att du ska skaffa marsvin.
Ha marsvin på prov först för ev köp sen?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hej. Tack för ditt råd. Jag har plats för en stor bur men tänkte att de kanske tycker det är kul att klättra. Sen om de går ute då det är rätt väder så kanske de vill komma upp från marken till ett litet bo.

Jag tycker nog också som Frida att man hellre ska ha en stor envåningsbur istället för två våningar då det finns Marsvin som faktiskt inte vill klättra eller hoppa. Våra gubbar bor i en 210x55 gallerbur men då måste dom få vara ute och traska ett par timmar om dagen utanför buren för att må bra. Om du adopterar marsvin från ett omplaceringshem så brukar dom vilja att marsvinen ska komma tillbaka om du mot förmodan inte kan ha dom kvar, men dom brukar vara noga innan det blir någon adoption att du inte är allergisk eller dylikt, vet inte hur det är med uppfödare men vet att våran vill att gubbarna ska flytta tillbaka om vi inte skulle kunna ha dom kvar, men då vi har haft grisar förut så är den risken väldigt minimal :-)
#2 Marsvin är inga djur som är i behov av att klättra, Mina hoppar upp på hustaken ibland men marsvin är inga direkta "klättrare". Jag har haft våningsbur som utehage men märkt att marsvinen föredrar total yta än våningar.
I utehage man kan ju ha ett hus som bara är lite upphöjt. Alltså om de bara är det över dagen eller så.
Ok. Då har jag fått jättebra svar. Jag har ingen marsvinserfarenhet så det är bra med en sådan här sida. Har haft hästar och nu en mkt liten kennel. Har avlat fram tolv valpar på 18 år. Om jag blir med marsvin så ska jag adoptera eller köpa på blocket. Inte av snålhet utan för att jag kan använda mitt marsvinsintresse till att göra lite nytta. Några gamla damer skulle passa mej perfekt.
#5 Tycker det är bra när man tar omplaceringar via blocket eller omplaceringhem, ge vuxna marsvin en ny chans, till ett nytt hem 🙂

#5 Omplaceringar är jättebra, nackdelen med blocketmaravin kan vara att det finns sjukdomar som den förra ägaren faktiskt inte märkt av som andra mer marsvinskunniga personer som på omplaceringshem ser. Då är det en bra ide att åka till en kunnig veterinär och bara göra en hälsokontroll för att se att allt står rätt till med grisarna :-)
#7 det kan lika väl vara så på djuraffär men jag antar att du menade att det är säkrare att ta från uppfödare eller omplaceringshem?
Gud vad bra jag stavar…
Jag har dock tagit mina från blocket pg av att djur på blocket med stor sannolikhet blir avlivade om de inte blir sålda medans man på ett omplaceringshem är säker på att de har det bra tills de flyttar ( åftas)
Gud vad bra jag stavar…
Fast en köpte jag från uppfödare:)
Gud vad bra jag stavar…

#9 läs hela tråden så förstår du hur jag menar :-)
Oj sorr hade helt missat ditt tidigare inlägg.. hade för övrigt läst hela tråden, vad dum jag är….
Gud vad bra jag stavar…

#13 Ibland får man läsa det flera gånger innan man skriver något om man inte förstår :-)
#14 ja men jag trodde ju att jag hade förstått rätt!
Gud vad bra jag stavar…