kastrera, vad tänka på?
Nu på torsdag ska jag kastrera min lille grabb, har ingen erfarenhet alls utav de och skulle vilja ha lite råd, vad ska jag tänka på efteråt? :)
Ha tidningspapper eller handduk som botten första dagarna/veckan, rengöra det ofta.
Ha Critical Care ifall du behöver stödmata. Få igång att äta hö ganska fort är viktigt för att få igång magen.
Veterinärer ska ge tips & råd vad man ska tänka på efteråt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De kan vara lite trötta/slöa i allt från ett par timmar till dagar efteråt. Ha Critical Care redo ifall aptiten inte är på topp precis som #1 tipsade om. Kommer han sövas? Det är annars säkrast att kastrera med endast lokalbedövning och lugnande.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
.
En van marsvinsveterinär som söver med gas så får den lille bästa förutsättningarna, Jag spolar dagligen av området med klorhexidinsprit som är bakteriedödande. Bra om man är ledig några dagar eller kan växla med någon annan om han är medtagen så att han kan stödmatas.
behöver man kastrera de ifall de är två hanar från samma uppfödare som ska bo tillsammans?
#5 Man kan ha två okastrerade marsvinshanar tillsammans och de måste inte komma från samma uppfödare, däremot är det svårare att sammanföra två vuxna marsvinshanar än två ungar eller unge+vuxen, oavsett om de är kastrerade eller ej.
#6 okej, men så de behöver inte kastreras? vad gör det för skillnad på att ha kastrerade eller inte? (om de bor i samma bur och inte ska paras någongång)
#7 Nej när det kommer till marsvin behövs inte det.
Oftast när man kastrerar marsvinshanar är för att de ska kunna gå med honor.
Vad jag lärt mig och hört från andras erfarenheter så ändras inget i regel mer än att de inte kan fotplanta sig.
Du kan ha två hanar tillsammans okastrerade i en bur ja.
Jag personligen har 3 hanpar, och haft flera andra genom åren
Du måste kolla så han inte har några andra problem, så det kan gå fel. Vissa kaniner har hjärtproblem, och då kan det vara för mycket för de att bli kastrerade.
#8 tack för dina svar! :)
#9 absolut.