Är det lagligt?
Köpte en marsvinshona (unge) i en djuraffär för snart två år sedan i en djuraffär. Var inte jättekunnig om marsvin då men iallafall så var ungen jag skulle köpa ensam när jag kom dit.
Hon var lite torr på ena örat så jag skulle hämta henne en vecka senare sa personalen.
De ringde två veckor senare och sa att örat var okej igen. Åkte dit och ungen ( inte ens sex veckor gammal) var fortfarande helt ensam i buren.
Detta är väl inte lagligt eftersom marsvin ska vara minst två och speciellt eftersom detta var en liten unge?
VIll förresten tillägga att jag aldrig köper marsvin från affär igen, efter att min kusin köpte ett annat marsvin där så visades det snabbt att det hade sellnic/skabb -.-
Jag tror nog de får vara ensamma om det gäller smittskydd, i och med att ungen hade något på örat ska man ju inte riskera att smitta ett annat djur med det.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
När jag var i djuraffären idag, var det ett helt ensam marsvin i en jätte stor bur. Den verkade lite ensam.
Är djuren sjuka kan det såklart krävas karantän.
Sen i djuraffärer så blir det nog lätt så att de inte köps och säljs i par utan ibland säljs det kanske bara en och så blir en ensam.
Där kan jag då tänka mig att det gäller att affären då köper in fler och att det inte får bli permanent att marsvinet sitter kvar där ensamt.
Men det händer ju också att man som privatperson helt plötsligt sitter med endast ett marsvin pga att en dött. Ser det på samma sätt ungefär att man då måste se till att hitta ett till marsvin omgående.
Jag tycker det verkar sådär! Jag hade mitt sjuka marsvin i en bur bredvid så att hon ändå skulle se sina kompisar, men hon blev som tokig ändå och var inte sig själv. Därför tycker jag ocksåndet verkar fel. Speciellt när det gäller en sån liten unge. De ska ju fortsattas uppfostras ett tag till även om de inte diar längre.