Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 718 ggr
El4nd3r
0

Mina marsvinshanar går inte ihop!

Jag har haft en marsvinshane på 6 månader ett litet tag, men vet att de egentligen är flockdjur så idag köpte jag en kompis (hane) på 3 månader till honom.

När ja kom hem så "smörjde" jag in den nya hanen (vi kan kalla honom "2") med den andra marsvinets(vi kallar honom "1") spån han har i buren, så "2" skulle lukta mer som "1".

Efter det tog jag upp båda marsvinen på en filt där de fick träffas för första gången. Det gick väl OK, men "1" ville gärna rida och putta på "2" (vilket var vanligt enligt de från djuraffären). Men efter ett tag började "1" slicka runt på olika ställen på "2", så som på örat, ryggen osv.. Då trodde jag allt var lugnt, så jag släppte ner båda i buren efter ungefär 2-3 timmars mötande på filten/golvet. Men det är nu problemen börjar… "1" är ett VÄLDIGT lugnt marsvin, men "2" är lite mer vildare märkte jag. Så dom verkar inte gå så bra ihop då "2" kaxar/retar "1" hela tiden (och lite tvärt om). De enda dom gör är att gå in i varandras hus (har 2st i buren) och då blir det lite bråk. De morrar och kurrar ihop sig så pälsen står och sen naffsar de mot varandra (på ett elakt sätt).

Nu de senaste timmarna har det bara blivit värre tycker jag.. De småbråkar och morrar mot varandra HELA tiden! Nu sist så bråkade de så de kom ihop sej som en "boll" i en sekund (ingen av de bet varann va jag kunde se). Men vad jag har läst så ska man sära på dom då..

"2" verkar vara mycket tuffare än "1" och han äter precis som ett marsvin ska göra, men "1" äter VÄLDIGT dåligt jämnfört hur han brukar äta innan "2" kom. Han äter fortfarande hö, gurka och dricker vatten men han tog inte broccolin och vitkålen som jag gav, och sen så äter han mindre av allt än han brukar.

Är så himla orolig och vet inte riktigt vad jag ska göra.. Det verkar lite som att "1" trivs mer med att vara ensam och jag vill inte att han ska må dåligt för ett nytt marsvin kommer och tar hans "plats"? Ska jag lämna tillbaka "2" till djuraffären? Eller ska jag försöka igen? (vilket jag tvivlar kommer funka).. Just nu är "2" i en lite mindre bur under natten så får jag tänka på detta tills imorgon.. Tips snälla!!!

Svarttusch
1

Du köpte alltså marsvinet igår? En ihopsättning med hanar går oftast inte helt lätt. Nu har du ju tyvärr redan särat på dem, annars ska man försöka att inte göra det. Idag kan du testa att bada bägge marsvinen i samma schampoo och sen låta de mötas på en större och neutral yta. T. ex köksgolvet eller liknande. Golvet är bättre än t. ex famnen eller liknande. 

Sen när de börjar se ut som de kommer överens så sätts de ihop i en nystädad bur. Ha minst två gömställen, hö på flera ställen osv. Med honor kan man hoppa över de flesta av de här stegen, men med hanar gör man bäst i att inte hoppa över något steg, speciellt eftersom en tremånaders hane kanske inte är lika lätt att sätta ihop med en annan hane som t. ex en 7-veckos osv.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

JonnaCecilia
0

Ett tips är också att när du badar dem, bada dem tillsammans! De kan ju tycka bad är lite läskigt, så då söker de skydd hos varandra och blir kompisar fortare! :)

Svarttusch
0

Och, tänk på att vid förändringar kan marsvin börja äta lite sämre en kort period. Så länge de inte bråkar så det blir sår är det på tok för tidigt att dra en slutsats samma dag som man sätter ihop dem. Till och med två honor som sätts ihop kan bråka och ha sig ganska ordentligt.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[julia&marsvin]
0

Jag fick hem ett nytt marsvin till mitt andra marsvin en gång. De bråkade i några dagar men nu har jag sett att de älskar varandra. De var i och för sig honor. Det är ju inte så konstigt att det bråkar. Känns ju lite underligt att någon skulle inkräktarna i ens hem. Har du en liten bur så kanske du borde skaffa en större så de inte känner sig trängda av varandra. Men ge dem lite tid att vänja sig vid varandra som föregående menar och mata dem med samma mat. Låt dem vara i varandras burar också. (du skrev ju att du delat upp dem). Jag hoppas och tror det kommer gå till slut! Lycka till!