Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 747 ggr
Ekorrtass
0

Orolig om mitt ensamma marsvin

För en vecka sedan blev min kastrerade hane ensam då hans mamma gick bort. I mars i år så dog även min andra hona som han var väldigt nära. Detta har varit en jättestor omställning för honom eftersom han alltid har bott i flock med minst två andra marsvin. Och nu är han helt själv och jag är väldigt orolig över honom. Han har alltid varit väldigt rädd och försiktig och har  varit beroende av andra marsvins sällskap. Nu är det ännu värre och springer och gömmer sig så fort man närmar sig buren. Han verkar vara deprimerad och helt förtvivlad. Han har till och med blivit rädd av ljudet fån när han ätit sitt eget knäckebröd. Jag tycker att det är jättesynd om honom och har hört att många marsvin kan dö av sorg och ensamhet. 

Vad ska göra? Han är rätt gammal och fyller fem i augusti men är fortfarande väldigt frisk och kry och skulle lätt kunna leva minst ett år till. Jag har funderat på om det skulle gå att köpa ett annat lite äldre marsvin, cirka 4 år. Skulle det i så fall vara en hane eller hona? Eller är det bättre att låta honom leva ensam med tanke på åldern? Jag vill gärna veta vad som ni tror skulle få honom att känna sig glad, trygg och säker igen… Jag är så orolig och mår dåligt över detta.

[[Rabbitsforlife]]
2

Beklagar att dina honor gått bort! :( Tror absolut han skulle må bäst av att få lite kompisar igen och det bästa enligt mig skulle ju vara att köpa två honor så dom har varandra sen när han skulle gå bort.

Maelis
0

Kontakta ett omplaceringshem och fråga om du får köpa eller låna en hona tills han går bort. Köper gör du om du vill fortsätta äga marsvin efter att din hane dött, lånar gör du om du vill sluta ha marsvin när han inte finns mer. Var bor du? Hoppas du bor nära ett omplaceringshem!

polka grisen 7
0

Om du vill fortsätta ha marsvin och vill att han ska må bra tycker jag att du ska gå in på blocket och leta efter ett marsvin som du kan tänka dig att åka till. Lycka till:)

Ekorrtass
0

Att låna marsvin från ett omplaceringshem låter toppen! Ska börja leta redan nu. Jag bor i nordvästra Skåne. I framtiden har jag planer på att starta en uppfödning eller omplaceringshem för marsvin men det känns inte så aktuellt just nu eftersom jag tar studenten nästa år och då vet jag inte ifall jag måste flytta ifall jag ska kunna plugga, resa eller jobba. Så att låna ett marsvin i samma ålder vore perfekt, så får de bo kvar här hos mina föräldrar så länge han lever :)

FeliciaS
0

Han bör definitivt få en kompis så han kan leva sina sista år lycklig :) Hör med ett omplaceringshem eller en uppfödare i närheten.  Lycka till!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ekorrtass
0

Har försökt leta efter uppfödningar i Skåne men har inte hittat en enda med några gamlingar till salu. Det närmaste omplaceringshemmet som jag har hittat är Eragons som ligger i Göteborg, vilket är en bit. Men hade jag tänkt fråga i djuraffären ifall de har något tips. Annars får jag kontakta omplaceringen. Någon som har något tips på uppfödningar och omplaceringar i Skåne? :)

Maelis
0

Kolla svenska marsvinsföreningens hemsida. Hoppas att du hittar en fin gammal marsvinstant!