Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 847 ggr
Saffran0Spice
0

Skulle det funka?

Om man har tex ett välisolerat hönshus med stor rastgård.
Kan man då ha en flock med marsvin boendes där året om, med fri Utevistelse sommartid?

Självklart skulle de ha daglig skötsel, hantering, omvårdnad, kärlek och allt skulle ''marsvins säkras'' innan en enda tass kommer in där.

idipidi
1

Vintertid kan de inte gå ut i rastgården och inomhustemperaturen kan inte vara så mycket lägre än 10 grader. Så det beror på vilken temperatur som du kan hålla i hönshuset.

Saffran0Spice
0

#1 Utevistelse skulle bara ske sommartid och temperaturen skulle hållas i rumstemperatur (18-24 grader).

Så det skulle vara vinterbonat och uppvärmt =)

idipidi
0

I så fall förstår jag inte vad som skulle vara ett problem? 15-20 grader är en bra temperatur för marsvin.

Maelis
0

Om du kan hålla lila varmt där som inne i vilket hus som helst så är det ju perfekt! En del säger att marsvinen blir mer skygga om man håller dem så, andra säger att de mår så bra av (stor)flockliv att de blir gosigare.

paddan_83
0

Om du ser till att isolera ordentligt och har värmelampa eller liknande så är det klart att de klarar sig. Men de lär ju inte bli lika tama och tycka om det lika mycket.

Har du tänkt att avla och äta? Då kan jag förstå at man tänker så

JonnaCecilia
0

#5 Avla och äta? Min första tanke var att någon i familjen var allergisk och att de på detta vis kunde ha marsvin ändå :) Eller platsbrist inne… Om man är mycket ute med dem kan de nog bli tama ändå och ha ett bra liv i sin flock. Visst att marsvin äts i exempelvis Peru, men har inte hört om det här!

Svarttusch
1

#5 Spännande att du direkt drar slutsatsen att man vill avla för att äta för man inte vill ha dem i husen. Jag tolkade det lite som #6 alternativt att man kanske ville ha en större flock för att se flockdynamiken (vilket jag tycker är det absolut mest intressanta med marsvin!) och den enda platsen som finns är hönshuset. 

OT: Jag tror förövrigt inte att så många i Sverige tycker det är lönt att föda upp marsvin för att äta :) Det blir inte mycket kött på dem, de är dräktiga länge och det tar ganska lång tid innan marsvinen når upp till en storlek där det är värt att äta dem :) Dessutom är det vanligt med komplikationer med dräktighet och förlossning och kullarna är inte särskilt stora. Inte ens de cuyar vi har i Sverige är särskilt stora :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Misarn
3

Våran uppfödare har sina marsvin i en vinterbonad Gäststuga med indragen el så det finns element, ventilationsfläkt m.m. :-) riktigt fint är det och hon har två större flockar med avelsdjur, pensionärer och sällskaps grisar :-)

paddan_83
0

okej. Men man måste ju ändå ta in de om man ska kunna gosa med de vintertid då. Det går ju inte ha nån lucka öppen medan man håller på med de.

Men under sommaren är det ju perfekt.

Svarttusch
1

#9 Nja, TS kanske tänker sig att ha nästan hela hönshuset som bur, men att ha en liten "pysselhörna" där hon kan kela, klippa klor osv.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

paddan_83
0

Jag läste nått inlägg för inte så länge sedan om en som frågade om att avla för att äta de. Därav min koppling till det. 

Själv äter jag många olika sorters djur, men inget som man har som sällskapsdjur.  Har i och för sig ätit kanin, men då var det stora saker som föddes upp för att senare ätas.

Gronstedt
1

TS, tänk på att minkar, illrar och vesslor är fena på att ta sig in i sådana utrymmen, och marsvin är nog en lämplig munsbit för sådana. Säkra noga!