Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 644 ggr
Frida B
1

Sellnic, klorin och trähus.

Har fått sellnic hos marsvinen, och dom är behandlade med stronghold. Jag fick dock rådet att tvätta hela buren med klorin, och sedan med ätticka för att ta bort lukten. Men har läst virkon-S överallt.. Går det lika bra med klorin?

och sedan har jag ju trähus att rengöra… Går dom också att skrubba klorin på?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

bohan85
0

jag ställde trähusen i minusgrader några dagar och några dagar efter första behandlingen städade jag hela buren, dock ej med klorin eller virkon och det har inte kommit tillbaka

Frida B
0

#1 har dock inte tillgång till minusgrader nu, för liten frys… :/ Kanske bara räcker med att skura buren med diskmedel eller något liknande då?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

Eller tänkte på att Sellnic inte överlever utan värddjuret särskillt länge… Borde man inte kunna ställa ut sakerna? På altanen till exempel? I och med att det bara drabbar marsvin kan ju ingen annan få det…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JonnaCecilia
0

Klorin är ju väldigt starkt, jag skulle nog inte vilja att mina marsvin gnagde på trähus med klorinrester :/ kanske finns något annat, vet inte vad virkon-s är men ett för mig bättre alternativ känns som vanligt kokhett vatten! Bakteriedödande och helt ofarligt! I kombination med ättiksprit borde det ta bort allt och vara säkert för dina små att bo i och gnaga på när det torkat!

Frida B
2

#4 kände lite så, vill inte att dom ska få i sig klorin… Men sellnic är inte bakterier, kanske dör ändå? Koka upp vatten och hälla på`?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JonnaCecilia
0

Ja precis. Koka upp och häll på. Antar att buren får göras rent i badkaret så efter att du hällt på kokhett vatten, så kan du ju göra rent med diskmedel/grönsåpa och spola av och spola med hett vatten också. Tror även sellnic borde dö av hett vatten, frysning/kokning, extrema temperaturer dör det mesta av. Plus ättikan på slutet? Är ju ingen expert direkt… kanske du kan ringa veterinären och fråga? Om inte Google har svaret ;)

Frida B
1

Skurade buren med klorin, sedan ätticka och sedan skölja av med hett vatten. Slänger trähusen, resten av burinredningen skurades med diskmedel!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)