Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 474 ggr
Marsvin_Love
0

När kan jag bära dem?

Hej. Fick mina två Marsvin i dag för några timmar sedan. De är två hanar på 3 år. Jag kan nu mata dem från handen. Och de luktar på min hand och "kysser" /små biter ibland. Men om jag sätter handen för nära deras kropp springer de snabbt iväg. Så jag har inte möjligheten att lyfta dem. Innan vi köpte dem tog kvinnan som ägde dem upp och de satt tryggt i min famn utan att sprattla eller vilja ner. Men iallafall, när tror ni att jag kan få lyfta dem, och när är de liksom inte rädda för mig? Hur lång id tar det

Svado
0

Marsvin är extremt mycket bytesdjur, de flesta marsvin oavsett grad av tamhet springer iväg i buren o gömmer sig när du ska plocka upp dom. Det är inget konstigt.

En del marsvin gör inte det, mina exempelvis kan jag plocka upp om jag rör handen riiiiiiktigt långsamt framifrån så dom ser den. Men ibland funkar inte det iallafall.

Om jag var du, skulle jag låta marsvinen vara helt ifred första veckan, ge dom bara mat o vatten o låt de sakta o försiktigt lära sig vem du är o så.

Men iaf, marsvin är som sagt mycket mer "bytesdjur" i sin mentalitet än exempelvis kaniner, dom kan bli rädda o springa o gömma sig även om dom känner dig väl, det ligger i deras gener väldigt starkt att vilja gömma sig.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Svarttusch
1

Att låta dem vara en vecka är väl i det mesta laget kan jag tycka, framförallt om de redan äter ur handen på dig :) låt de vara ikväll och ta upp dem imorgon du :) Mota dem mot ett hörn och plocka upp dem snabbt och bestämt så ska det gå bra. Det blir minst stress för dem då. De kan vara lite "oroliga" i början, men det bästa tipset jag fått av en uppfödare är att inte sätta ned dem i buren igen fören de lugnat ned sig. så här i början kan det vara bra att ta upp en i taget :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida