Transpotera marsvin i samma transportllåda?
Hej alla :) jag ska hämta mina två grisar kl 6 ikväll och jag fick höra att man helst inte ska transportera dem i samma bur? (Menar en sån man transporterar katter i) Fast min är rätt stor.. Måste jag ha en sorts väg i mellan dem eller något? Sen undrade jag också om ni tycker att jag borde ta med en morot eller något annat som de gillar? Eller om de liksom inte är sugna på det då. Jag tänkte ha spån eller nåt liknande i botten och några av dens saker från gamla ägaren. Är det något som fattas? :)
Hur lång är sträckan som de ska transporteras? Är det en kortare sträcka räcker det med en vägg i kartong eller liknande.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag brukar oftast ge gurka och/eller sallad när jag reser med mina marsvin. De brukar inte gärna vilja dricka något under resan så det är bra att ge något gott som innehåller mycket vätska. Hö bör de ju också ha såklart.
Är det en kortare sträcka så kommer det säkert att gå bra att transportera dem tillsammans. Men det jag har märkt är att mina gärna blir oroliga under resor och då klättrar på och under varandra för att söka skydd. De är betydligt lugnare om jag har dem i separata burar.
Vi ska köra i ca 30 så ca 30 kilometer.
Jag menar 30 min ca
30 minuter är inte så länge. Är de ungar eller vuxna? Bor de med varandra sedan tidigare och är kompisar? Har du pratat med säljaren? Säljaren bör känna till hur marsvinen fungerar med varandra. Är det två vuxna marsvin kan det vara riskabelt med att vara tillsammans. Då bör du sätta upp en mellanvägg. Är det två ungar kan de troligtvis åka tillsammans en sån kort sträcka.

Våra brukar bara bli stressade och nervösa av att åka isär, dom får trygghet utav varandra, men då har dom bott tillsammans sen innan.