Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 741 ggr
Marsvin_Love
1

HJälp snabbt!! :o

Hej, jag ska skaffa två söta Marsvin hanar på 3 år. Marsvin ska ju minst ut i en sorts "springgård" som jag kallar den :D men hur stort ska de ha det? De andra är nöjda med sin bur och kommer bara i en gård ibland ( de är inte feta för det xD) Jag tvingar dem inte att inte gå eller något men de bara älskar sin bur… Hur stort ska de ha det i sin spring gård??? Snälla hjälp hämtar dem idag! ❤️❤️

Fridaaaa
1

Tänk på att skriva en lämplig rubrik samt inte överanvända frågetecken och utropstecken, räcker med ett.

Jag brukar ta överdelen till inneburar, mina är 150x60 eller ibland tar jag från en bur jag inte använder: 120x60. Men det är när de är ute på bete. Inomhus vet jag inte hur pass stor hagen är men minst 1kvm på två marsvin.
Mått tycker jag är svårt att säga

De känner trygghet till buren men går att vänja dem vid hage också. 
Kanske ha en mindre hage först, sedan när de börjar känna sig trygga där, utöka lite efter hand tills den är så stor som du finner lämpligt?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Marsvin_Love
0

Tack för svaret och förlåt för rubriken, men är så stressad, vill bara att de ska må så bra som möjligt

Marsvin_Love
1

Åh, jag försöker vänja dem men de tycker inte om det :p "home sweet home" ;)

Fridaaaa
0

#2 Bara ta det lugnt, du skulle få hem dem ikväll? De mår inte dåligt av att vara i buren några dagar nu fram tills de gjort sig mer hemmastadda, så ingen stress 🙂

Marsvin_Love
0

Nej jag vet xD fast är också så glad det är så svårt.. Haha :p

Fridaaaa
0

#5 Förstår dig 🙂 Lycka till med hämtningen och marsvinen 🙂

Marsvin_Love
0

Tack så mycket!

Misarn
3

Våra nya gubbar vägrade vara ute på golvet och stod bara vid buröppningen och ville hoppa in igen. Det är deras trygghet och när dom väl blir trygga och lär känna er och miljön så vill dom nog också utforska utanför buren så småningom. Sitt och läs läxor, surfa på ipaden, läs en bok eller vad som vid buren så att dom vänjer sig lugnt vid dig utan en massa liv och rörelse. I början kommer det mest vara att marsvinen ska ha det lugnt och vänja sig, man får ha i åtanke att dom är flockdjur. Med tiden blir dom mer bekväma, trygga och förhoppningsvis nyfikna men du får tänka på att dom är individer med olika personlighet =)

När det sen kommer till att dom trivs att vara utanför buren så ska dom ha större utrymme än buren så att dom ordentligt kan sträcka ut och röra på sig, våra gubbar har olika storlekar då jag har en rabattkant på 9 meter som jag gör som en stor hage =)
http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Plantering-och-skotsel/Tillbehor/Grasmattekant-45318/

Rubinola
0

#8: Använder du rabattkanten som utehage? Står den stadigt på marken och kan du lätt flytta på den?

Misarn
0

#9 jag använder den när gubbarna är på golvet inomhus, otroligt enkel att rulla ihop och flytta och förvara :-)