Så gräs till marsvin+kanin

Hejsan. Nu har jag fundering på och så mitt eget gräs till mina älskade.
Varför? Jag vill inte ge dom gräs som fått avgaser, och annat otrevligt.
Jag bor i lägenhet, och har en gammal kista som jag "gjort om" vilket syns på bilden jag oxå lägger upp.
-Självklart kommer jag byta jord.
Vilken typ av gräs hade varit bäst? Vill ha något med mycket c-vitamin. (Kan ej mycket om gräs så vet ej om det är någon skillnad på det)
Vill ha "redigt" gräs.
Kan se det framför mig, att det är gräs i kistan som mina nasspojkar namsar i sig. *ler*
Har oxå lagt upp denna fråga på trädgård@ifokus, fast om hur man ska sköta gräset, etc.
Ha en fortsatt trevlig kväll!! :)
Gräs innehåller väl inte så mkt c-vitamin, men du kan ju så lite gräs om du vill. Sen kan du ju så persilja, det är riktigt c-vitaminrikt och så vitt jag vet lättsått :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Du ska helt klart så korngräs! Lätt att plocka, växer fort, och fullt med näring :)
Vi kan alltså inte ge dem gräs året om utan de får vackert äta torkat gräs, hö istället. När vi torkar gräs till hö försvinner många vitaminer ifrån gräset, bland annat större delen av C-vitaminerna. Det finns fortfarande en massa bra saker kvar, bland annat fibrer som är helt nödvändiga för marsvins känsliga tarmsystem. För att kompensera detta C-vitaminsvinn ifrån gräsätarens huvudföda så ger vi dem C-vitamin i vatten och/eller grönsaker som innehåller C-vitamin. Hittade det bla på agria :)
Marsvin ska ha c-vitamin rika grönsaker varje dag
Att ge c-vitamin i vattnet är inte att lita på.
Man kan blanda ut det i maten men jag skulle inte själv våga förlita mig på det
Våra marsvin äter enbart färskt gräs på sommaren, vi har haft flera sommarkullar och hade honan fått c-vitamin brist pga. det så hade hon dött. Men ni kanske syftade på torkat.
#3 Säger samma som #4.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Ger ni enbart gräs? Nog för att jag visste att grönfoder var bra, men trodde man var tvungen att variera lite. T. ex maskrosblad, rölleka, klöver osv.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Ja, i nuläget är det självklart att jag ger annat än gräs. De jag menade med att ha eget är när dom väl ska få gräs. Har gett massvis med grönsaker som innehåller C-vitamin men det är inget som uppskattas. :)
Och texten från agria var att jag menade att gräs innehåller C-vitaminerna.
Vilken utmärkt idé med att odla eget gräs ☝️
Försökte och plocka hem maskrosor innan som skulle sprida frön, tog loss de o la i jorden. Hände ingenting "/ haha Ja, så slipper man oroa sig över vad som finns på gräset och kan låta dom gå runt lite själva :) Har ju inte tänkt och ge enbary gräs, verkligen inte. Men att variera på de man brukar ge dom och i slutet på månaden när man tex inte har så mycket pengar för o köpa mycket sallad, gurkor eller sånt. Har provat flera gånger och ge dom grönsaker med vitaminerna i sig. Kan skriva ner vilka jag provat. *Kål *provat paprika - alla färger * en LITEN bit clementin. * broccoli *persilja Och meloner. Av alla dessa jag provat så är det bara melon, och persilja som har gått hem. Är bara min ena som gillade persilja. Och det var ju inget som man skulle ge dom för mycket utav. Dom älskar - Morötter (försöker säga till min mamma att ej ge för mycket till dom eftersom dom är mina och går upp av för mycket-har jag hört. Men det gör hon ändå när jag är iväg) Hö hö och hö. - som köpes från min kompis, som har häst och gnagare så köper färskt, hö som är redigt ljusgrönt, lite halv fuktigt och luktar mycket. - superbra! Romansallat, och krispsallat. Äpple - vilket jag brukar ge en liten skiva till varje ungefär var 3e månad. - kollar munnen innan jag ger dem och några timmar efter ifall dom fått svamp eller ej. Havregryn som min skinny ÄLSKAR Basilika får dom 1-2ggr/vecka. Och massa gurka. :)