Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 7074 ggr
marsvin2008
0

Skillnad på hane och hona

Hej,

Jag vill se bilder på hur hane resp hona ser ut, könen alltså.Jag har köpt två kullsyskon som är hanar men blir fundersan när den ena springer efter den andra och nosar den i baken och försökre rida på den. Den som blir "uppvaktad" kurrar/kuttrar och svänger med baken och "backar" mot den andra. De är födda 16/8 om de har någon betydelse?!

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

paronskrutten
0

Helena

Abico
0

Två hanar alt. två honor kan uppvisa detta beteende mot varandra när det kommer till att bestämma rang och sådant också. Men det kan vara svårt att se skillnad på pojkar och flickor när dom är små så det är nog en bra idé att kolla upp om man är osäker :)

Hanna 

paronskrutten
0

Jo, jag tror heller inte att dem är av olika kön, men kolla för säkerhets skull :)

Helena

Creation
0

Om man går vidare från Humlans sida till DENNA länk, kan man se många olika bilder. :) Kika där, vetja.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Precis som Hanna nämt i #2 är det ett dominansbeteende som de visar. Har många gånger varit med om detta, av såväl honor som hanar. Eftersom de är väldigt unga än tror jag inte det är parningsbeteende.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

Tack för era svar! Jag ska kolla länkarna och vad jag vet så har tjejen som sålde marsvinen fått hjälp att könsbestämma av en som föder upp masrsvin så jag tar som för givet att de är samma kön men det kan ju vara fel ibland också.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

parsley
0

När de är äldre än en vecka, så är det inga problem att se skillnad på könen.

När de är såpass gamla att de är mogna för att säljas så syns det klart att hanar har pung och snopp.

Chayenne
0

Alltså, mina två honor visar liknande beteende. Kurrar och kacklar, hoppar upp och "rider" på varandra. Men grejen är att de (två honor) är snart tre år gamla, syskon, och har bott tillsammans hela livet. Det här har hållit på i några dagar nu, och läste att en brunst bara varar i ett dygn. Kan de ha fått för sig att börja ändra i rangen nu? :S Jag är förvirrad..

HLJB
0

Jaha ännu en framrotad gammal tråd. *skrattar* Kul att kunna vara till hjälp.

Linnet
0

Ja du hittade den!!

Chayenne
0

Och även denna var det jag som rotade fram ;)

Abico
0

#8 - Vårkänslor kanske? ;)

Hanna 

Chayenne
0

Ja, jag funderade på det, men vårkänslor i en vecka? :S :P

Abico
0

#13 - Haha, jag vet faktiskt inte :P Men det kan vara så att det är lite tjafs kring rangen.

Hanna 

Chayenne
0

Efter nästan tre år? Vilka knäppisar jag har. Men det är väl aldrig för sent för lite tjafs ;)

Abico
0

#15 - Fast den tidigare ranghögste kan kan ha blivit "svagare" som ledare och då kanske den andre passar på att köra för att ta över?

Hanna 

Chip&Dale
0

Bra med info här…även om det är från 2008 :-)