Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1509 ggr
DT02
1

AKUT! SNÄLLA HJÄLP!

Mitt minsta marsvin Tessie, som är 10 månader gammal, vägrar att äta! Min kompis mamma säger att hon har skabb, för det största marsvinet har en "stor" kal fläck bakom båda öronen, och Hedvig och Tessie har en liten kal fläck. Problemet är att Tessie är jättemager och vägrar att äta! Hennes kiss och bajs fastnar i rumpan, så jag ser om hon bajsat, vilket hon inte har. Vad ska jag göra för att få henne att äta? Ska tjata på mamma att åka till veterinären.

Fridaaaa
4

Tänk på att skriva en tydlig rubrik. är det jätteakut är det bättre att ringa och rådfråga veterinären, för ibland kan det ta tid med svar här. Bara ett tips.
Lättare för folk med att se vad tråden handlar om.

Alla marsvin har kala fläckar bakom öronen. Vissa större andra mindre.  Men ja är de mycket större kan det vara sellnic eller Ringorm.

Hade åkt in akut till veterinären för kan gå snabbt när marsvin slutar äta nämligen. Din mamma har inte mycket till val eftersom marsvinen inte mår bra (marsvin visar ju sällan att de mår dåligt) Lycka till och hoppas det går bra!

Om det andra marsvinet nu har sellnic måste det behandlas snarast möjligt för det är plågsamt för dem. Låt en marsvinskunnigveterinär borde kolla igenom marsvinen så ni får svart på vitt vad det är för något.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moag
4

När det har gått så långt att marsvin har slutat äta, och magrat av mår de i regel väldigt dåligt. Det låter väldigt märkligt att du måste tjata på din mamma för att ta ett sjukt djur till veterinären.  Som djurägare har man ju den skyldigheten -om ens djur mår så pass dåligt måste man ta dem till veterinären, så att djuret inte behöver lida mer än nödvändigt.

Calcifer
6

Och tar inte din mamma marsvinen till veterinär ska ni inte ha djur. Svårare än så är det faktiskt inte, man är enligt lag skyldig att se till att djuren får vård om de behöver det och kan man inte följa det ska man inte ha ansvar för djur.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

DT02
0

Mamma säger bara att det kostar, men det skuter jag i. Hon tror bara det är lätt och att läsa sig till det. Men om vår hund var sjuk skulle hon åka dit med honom. Jag ska få henne att åka och berätta hur allvarligt det är.

Fridaaaa
3

#4 Det är något man måste räkna med när man skaffar djur.
Är det sellnic kan man inte behandla det själv.

Hälsa henne det att det är hennes skyldighet att ta djuret till veterinär hon har inget val. är det eller avlivning (låter hårt men är dessvärre så).

bohan85
3

du måste tvångsmata marsvinet gärna med Critical Care ca varannan timme. Finns säkert trådar om detta här på mif. Och tyvärr, som de ovan skriver, har man djur så måste man ta dem till veterinären.

Har ni dem försäkrade så blir det heller inte så dyrt.

DT02
0

#6 Vad är det?

Fridaaaa
0

#7 Critical Care är ett "pulver" man blandar i vatten och ger till marsvinet, men finns bara att köpa hos veterinär och på nätet jag vet och marsvinet bör in redan idag, annars kan det vara försent :/

DT02
0

Mamma kommer hem vid 4, tror inte vi hinner

Fridaaaa
0

#9 Stänger de så tidigt? Här stänger dem kl 18.
Men marsvinet måste stödmatas annars kommer magen stanna av och så. 
Om du inte har Critical Care så testa hövatten (hö uppmjukat i vatten)

DT02
0

Hur ska jag få henne att äta?

Calcifer
3

Ta henne till vet. Om din mamma inte går med på att ge dem vård säg att ni måste hitta nytt hem eller avliva. Det är din mamma skyldig till enligt lag om marsvinet är sjukt ska det ha vård.

Avskyr människor som ger djur till sina barn utan att fatta att det är de vuxna som är ansvariga om något går fel.

DT02
0

Mamma har rådfrågat veterinär.

Fridaaaa
0

#13 Och veterinären sa?

DT02
0

#14 Jag behöver inte mer hjälp…Hon finns inte mer.

JonnaCecilia
0

Usch så tråkigt. Beklagar sorgen ♡

Fridaaaa
0

#15 Åh vad tråkigt 😕

DT02
0

Det var tydligt vad som skulle hända när hon plötsligt fick dödsryckningar…

Calcifer
5

Hoppas ni finner nytt hem till övriga djur så de får vad de behöver i fortsättningen så inga fler marsvin måste sätta livet till. Rip till den lilla stackaren.

Fridaaaa
4

#19 Lite elakt sagt faktiskt. Även fast mamman tyckte de var dyrt med veterinär ringde de och rådfrågade samt att marsvinets liv uppenbarligen inte gick att rädda. Sånt kan ju gå väldigt fort.

Calcifer
4

#20  Jag tycker hemskt synd om TS men än mer synd om marsvinet som är helt oskyldig i alla lägen och bara kan förlita sig på att dens ägare tar den till vet omedelbart när något händer. Rådfråga vet är inte samma sak som att ta ett riktigt sjukt djur dit.

Fridaaaa
3

#21 Hon sa ju att hennes mamma kom hem kl 16. Verkar som att TS inte själv kunde ta sig till veterinär utan måste invänta förälder, så är ju föräldern som gjort fel, vilket inte ska straffa barnet i fråga sen. 
Men ja är det akut ska man ju åka in så fort det bara går.
Men TS kunde inte göra mer än vad hon gjort igentligen om inte TS själv kan ta sig in till närmaste veterinär (vilket ju är föräldrarnas ansvar såklart)

DT02
3

Snälla bara sluta. Det är över nu!

Vanjana
3

Stor kram till dig! Du gjorde vad du kunde helt enkelt, och den lilla kände nog att du fanns där och brydde dig. Hoppas du mår bra och kommer över det här till slut, att mista ett djur kan göra så oerhört ont.

DT02
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#24 Tack, jag kände att hon ville att jag skulle vara där för hon la sig helt gosigt i mitt knä och kollade på mig. Den lille sötnosen har det nog bättre nu, och hoppas såklart man träffar henne igen.