Sista chansen, hjälp
Hej, jag har två marsvin (bröder på 7 månader). Jag har haft dem sedan de var 5 veckor och jag lyckas inte "få bukt" med vissa saker. Jag är i desperat behov av hjälp… För det första så verkar dom verkligen INTE tycka om mig, vilket gör mig super ledsen i och med att jag verkligen försöker heela tiden.. Dom har nog fler saker än vad marsvin egentligen ska ha, jag har nog köpt allt som går till dem😃 Jag har lagt ner mycket tid på att mata/gosa/klappa/hålla dom, men INGET hjälper. Dom har båda bitit mig ett flertal gånger, dom verkar helt enkelt inte trivas alls..
Dom vill inte heller vara ute på golvet, då står dom bara stilla och springer sedan iväg till ett hörn. Men i buren där trivs dem..då kan de springa runt och kuttra/hoppa/pipa (detta enbart på morgonen dock, när jag har på vattenkranen). Men så fort jag rör mig, eller stänger av kranen så slutar dem. Jag blir verkligen ledsen och känner att jag börjar ge upp…Förstår inte vad som är fel.. Jag har verkligen försökt allt, pratat med hur många i zoo affärer som helst..börjar ångra att jag ens köpt dem. 😕
Snälla hjälp..
Vad har de för bur? Lägg in en bild så vi får se, kanske det är något som kan ändras så de känner sig tryggare?
Hur gör du när du försöker umgås med dem? Mina blir också som dina när de är på golvet, de trivs bäst i buren och jag försöker därför aktivera dem mer där. Jag ger dem godbitar ur händerna vilket tagit tid att få dem att förstå men nu kommer nästan alla fram och tar en bit (och biter mig i fingrarna) några av dem klättrar nästan upp i handen medan andra skyndar sig ta sin bit och sen iväg fort.
Jag tror det är individuellt hur pass sociala de är, jag tror inte att de hatar dig men de känner sig nog inte riktigt säkra. De är fortfarande unga och du har inte haft dem så länge så ge dem mer tid och umgås mycket med dem, ge dem något gott varje gång du går förbi buren så ska du se att de kommer bli mer intresserade av dig
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hej, och tack för ditt svar! Här är en bild på buren (inte den bästa bilden). Jag brukar oftast plocka upp dem och sitta med dem i knät, antingen med en filt runt eller utan. Idag tog jag tex upp en av dem och han bet mig i halsen.. Börjar bli rädd för dem. Ibland så biter/rycker dem upp stora "maskor/trådar" från filtarna, ska dem vara så aggressiva? Har tom. fått klippa klorna med vantar då dem bitit min kompis så det börjat blöda. Har försökt att mata i buren men det är bara en som vågar komma fram (han som bet mig idag). Och han rycker bara åt sig maten och går. Dem gillar heller inte när jag stryker med handen över deras huvud, då slår dom bort handen (hårt)! Ska det vara så? :S Dem kanske känner att jag börjar bli rädd?
Hur ger du dem hö? i en höhäck eller på golvet?
Står buren på golvet eller är den upphöjd? Jag upplever att de blir lättare skvättigare om de står på golvet (men kanske bara är jag)
Flera av mina biter också i filtar, tror inte att de gör så för att de är aggressiva utan för att de är irriterade eller har tråkigt. Att klappa dem mitt på huvudet brukar inte vara någon höjdare för något marsvin de regerar då genom att slå upp huvudet, jag tror de gör så eftersom de inte ser något när handen är där. De gillar hellre att man klappar lite i nacken ist, du får prova dig fram.
Håll i godbiten hårt (!) så de inte kan springa iväg direkt eller lägg lite i handflatan så de måste hämta flera gånger förutsatt att du vågar det.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#2 Marsvin brukar inte bitas om de inte är riktigt "trängda" eller har ont. Däremot tycker jag det är vanligt att de buttar bort handen om man klappar dem över huvudet så jag skulle helt enkelt undvika det. Jag gissar att de gillar att se ordentligt. Testa att klia lite under hakan istället :) Mina marsvin drar gärna i filtar eller handdukar, framförallt om de är sugna på att kissa :P
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Våra fyra marsvin har lbivit väldigt tama, såklart var de rädda när de var små och nyss kommit till oss. De bor i vårt vardagsrum där vi tillbringar mycket tid. De står en meter upp från golvet vilket gör att de inte bara ser våra ben och jag upplever att de blir mindre rädda då. De har både hus och stora höhögar på burgolvet att gömma sig i.
Ger dem några gobitar varje dag och har så alltid gjort, två av dem ställer till och med framtassarna i mina händer för att lyftas upp i famnen.
Mycket tid, att de har chans att gömma sig samt en bur där ni tillbringar mycket tid skulle jag prova med.
#3 Jag har hö både på golvet och i höhäck. Brukar ha marsvinen på golvet då jag inte riktigt har hittat något bättre ställe än 🤔 Kan ju testa att ställa buren högre upp!
#4 Det var därför jag skaffade dem, jag hade läst att dem sällan bits och att de kunde bli riktigt mysiga och tama.. Jag håller dem verkligen inte hårt så jag förstår inte varför de gör så. Dem gör det inte hela tiden dock men jag tycker det är obehagligt att jag inte vet när de kommer bitas.. Som när man bara har dem på bröstet och sitter still, varför bet han mig i halsen efter några minuter ? 😕
#5 Låter helt fantastiskt att dem är så tama! Ska testa att ställa buren högre upp och försöka sitta lite oftare med godis etc i handen.
Ursäkta att jag låter helt hopplös, men jag har aldrig haft marsvin innan och de känns så frustrerande när det inte "funkar"..
Kan det vara så att du misstar bitandet och de nafsar? Mina provsmakar ofta på mina händer, i ansiktet eller biter i mitt hår av ren nyfikenhet (går det att äta?)
Testa ha dem i knät och att de samtidigt får något att äta på? Så de har något att göra, de kanske bara är hungriga 😎
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Nafsar gör dem hela tiden, och det tycker jag bara är obehagligt (är väl ovan). Men det är när dem biter till som jag blir rädd, då biter dem antingen hål eller så att det blir röda ömma märken. Det konstiga är att när jag håller i en godis så kan dem ändå nafsa på mig istället, precis som att jag är intressantare. Men det kanske är normalt! 🙂
Jag ska testa att ha lite mer att äta när dem är i knät nästa gång! Tack !
Har du tänkt på om du klappar eller tar dem på något särskilt ställe när de bits?
Jag har haft flera marsvin som har bitits om man klappat dem under hakan eller ner på sidan mot magen. Gissar att det inte är helt ovanligt att de kan vara kittliga vid dessa ställen.
Kommer dina marsvin från en uppfödare eller från en djuraffär? Min erfarenhet av marsvin från djuraffär är att de har en större tendens att visa lite aggressivt beteende. Troligen har de inte hanterats lika mycket som marsvin från uppfödare och/eller har dåliga erfarenhetar av människor och har därför vant in sig med beteenden som är svåra att bli av med. De kan t.ex. ha blivit jagade för att bli upplockade, blivit hårdhänt hanterade och lärt sig att försvara sig mot människohänder.
Tänk på att vara så lugn som möjligt omkring dem, så att du inte stressar upp dig över att de kanske kommer att bitas.
#9 Framför allt så är nog grossistuppfödda djur från djuraffär inte avlade på temperament så som hos vettiga uppfödare… 😕
Om de nu är från djuraffärså stämmer absolut det som #9 och #10 skrivit. Dessutom är det väldigt vanligt att man får med fripassagerare om man köper marsvin på zooaffär. Marsvionsskabb/sellnick är vnligt på zoogriasar och väldigt obehagligt för marsvinen. Det kliar och kliar väldigt mycket vid beröring- Om du uppfattar att de biter efter dig när du tar idem kan det vara obehag av sellnick. Kolla om du tycker att de kliar sig mycket. Något känns lite olustigt med dina marsvin de låter inte helt lyckliga det kan absolut vara sellnick som är orsaken till obehaget.