Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1043 ggr
amanduss
0

katt och marsvin

hej! har en fråga, ni som har katt och marsvin, har ni galler runt hela buren eller inte? låter katten buren vara? vågar man ha en bur som bara är galler på sidorna? tacksam för svar :)

Du är otroligt saknad! <3

Mirinda
3

Jag vet att det finns de som har katt och marsvin så att de kan få närkontakt utan att katten gör marsvinen något. Men det finns också exempel där det funkat bra länge och så plötsligt har något väckt kattens jaktinstinkt med tragiska följder. Jag skulle inte chansa.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Nellene
0

Hejsan!
Jag har 2 marsvin, samt 2 katter. 
Våran nyaste kisse är väldigt intresserad av mina marsvin och sitter gärna länge och kollar på de.
På natten brukar jag ha ett överkast på buren, så att de håller sig lugna osv. Men när jag vaknar har Måns (våran nyaste katt) tagit bort en del av överkastet.. Marsvinen blir lite rädda, så jag försöker hålla honom borta därifrån, men han vill verkligen vara där.. Sen för nån vecka sen upptäckte jag att katterna gärna ligger ovanpå buren..? Det blir ju förstås lite tungt, och jag lyfter ner de därifrån när jag ser att de är där. 

Men iaf, till frågorna:
 1. Jag har galler runt hela.

2. Nej, som sagt så vill de gärna ligga ovanpå den.. Och Måns brukar stoppa in tassen ibland, vilket inte är så bra.. :/

3. Jag skulle inte våga ha en sån bur. Du läste ju vad mina katter gör..

Men jag vet inte om alla katter är så..
Måns är väldigt busig osv, så han har stoppat ner tassen i mitt akvarium..
Förlåt om det var mycket text..
Hoppas du nöjer dig med mina svar ;)

Fridaaaa
0

Har enbart gallerburar till mina. Nu bryr sig katterna inte om marsvinen men man vet aldrig. Hade aldrig lämnat katt med marsvin obevakat om det inte är heltäckande, inte med någon katt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Marsvin_Love
0

Hej. Jag har två katter och två marsvin. Jag har inte haft mina marsvin i mer än 7 dagar, så mina katter fattar inte riktigt vad det är. En av mina katter har luktat på en av marsvinen man hon är bara skit rädd för dem :p e Den andra katten var också jätte rädd i början, men nu tror han att det är jätte stora möss eller något.. Så jag håller mina katter borta från dem men de får gärna gå runt buren och titta på dem. Mina marsvin står på mitt rum, så det är inte så svårt att hålla borta katterna, jag kan bara stänga dörren. Men jag brukar att släppa ut katterna om jag ska till stan i några timmar.

Svado
0

Man ska aldrig lämna ett marsvin i en bur där en katt kan komma in.

Katter har hög jaktinstinkt och kommer inte att tänka "nej men åh det är ju mattes lilla marsigris där inne" utan det kommer bli katastrof där du förmodligen blir av med ditt marsvin.

Ha aldrig någonsin en öppen bur o katt samtidigt.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

godisgrisen
3

Jag blir lite förvånad när folk tar förgivet att katter är farliga för marsvin. Personligen håller jag inte med om det på något sätt. Jag har alltid haft katter och marsvin tillsammans och öppna burar. Jag vet många som har det. Då och då får man höra tråkiga historier om katter som tar små marsvinsungar. Jag vet att det händer även om det är väldigt ovanligt. Däremot har jag inte hört talas om ett enda dokumenterat fall där en katt dödat ett vuxet marsvin (jämför gärna med olyckor kopplade till hundar). 

Det finns flera anledningar till varför katter inte ser marsvin som byten. Dels är marsvin större än de byten katter är programerade att ta visst kan katter ta större djur som kanin och harungar men normalt är det möss, sorkar och småfåglar som triggar katters jaktinstingt. Marsvinens lukt är inte den typiska gnagarlukten katter dras inte till marsvinslukt och nosar inte så intresserat som de gör när de luktar på mus eller hamsterlukt. Marsvinens rörelsemönster triggar inte igång kattens jaktinstinkt. En anslappnat marsvin som slöar, lunkar,travar eller tillockmed poppar rör sig inte på något sätt likadant som kattbyten. Dessutom finns det mycket dokumetation både från privatpersoner och i studier som pekar på att katter faktiskt undviker att ta tamadjur som hör till hushållet. Inget man kan lita på till 100% men det finns absolut en spärr där.

Jag har mina marsvin i en liten lägenhet tillsammans med mina katter. De flesta av mina burar är helt öppna och jag har inte varit orolig en sekund för att mina katter ska skada mina marsvin. Jag är väldigt säker på att det inte kommer att ske. Jag utmanar ändå inte ödet, jag har respekt rovdjuret i mina gosekissar, därför håller jag mina nyfödda marsvinsungar under fyra veckor i kattsäkrade burar. Jag tror inte det är nödvändigt egentligen. Marsvinsungarna får springa på golvet från en veckas ålder och ibland passerar mina katter småungarna de höjer inte på ögonbrynen ens.

Det jag gjort är att låta mina katter titta och undersöka marsvinen precis hur mycket de vill men de har också fått lära sig att de inte ska röra marsvinen. Katter är läraktiga och intelligenta djur. Det är klart att de tittade när de var små men som vuxna är de inte speciellt intresserade av marsvin. Marsvinen är avdramatiserade och de vet att de inte får leka med dem. Svårare än så är det faktiskt inte.

amanduss
0

tack så mycket för alla svar! det är de jag har funderat på också, ifall katterna ser dem som byten. Men katterna drar sig alltid tillbaka när jag har marsvinen ute på golvet, eller gosar med dem. Det enda den ena katten vill göra är att gosa med allt som rör sig :) Får se hur jag väljer att göra med buren :)

Du är otroligt saknad! <3

mallsan
1

Hemma hos oss har vi 4 katter och 2 marsvin. 

Marsvinen har en gallerbur på mitt rum (vill gärna bygga en ny bur men har tyvärr inte plats för tillfället) och katterna går sällan in  där.

Dock så stod buren för ca ett år sedan i vardagsrummet och då kom katterna förbi oftare.

Såg en av katterna kika lite på buren då men när ett nyfiket marsvin gick fram för att nosa lite blev katten jätterädd och sprang iväg. 

Tror att det borde gå bra även utan galler men man ska ju alltid vara försiktig :) 

Bra inlägg #6! :D

Tex&Tillman
1

Jag fick nyligen omplacera min 7 år gamla honkatt  då helt plötsligt hennes jaktinstinkt tog över och dödade två av mina marsvinsbäbisar. Denna katt var den snällaste katt jag nånsin haft som aldrig gjorde nåt mot någon av mina djur. Inte ens mina möss rörde hon. Så jag trodde aldrig att hon skulle göra nåt mot mina marsvin.

Så jag har fått uppleva de mysiga stunder med en katt som inte gjorde en fluga förnär och vet hur mysigt det är. Och jag vet att man tror aldrig att ens mysiga och snälla misse kommer göra något illa mot sina marsvin. Jag vet. Jag hade den inställningen i 7 år. Men helt plötsligt slog hennes naturliga instinkter över och fick vara med om det jobbigaste jag har varit med om som djurägare och uppfödare.

Så jag säger detta. Jag älskar katter och vet hur snälla dem kan va mot mindre djur, men dem är först och främst ett rovdjur och jaktinstinkten finns i alla katter. Så man kan inte säga med 100 % säkerhet att sin katt aldrig skulle göra sina marsvin illa. Jag har fått lära mig den jobbiga vägen och är nu väldigt vaksam mot alla jakt djur.

Så ska man ha sina marsvin i ett öppet rum med katt så ta ditt ansvar att skydda dina små älsklingar. Man vet aldrig när olyckan är där.