Blir tokig snart!
(Hittar inte min gamla tråd)
Enzo håller på med sitt ryckande i galler.
Jag blir skogstokig, går liksom inte att ignorera heller, hjälper inte för den delen heller.
Han har liksom allt han behöver: Stor bur (150x60), burkamrat han gillar, bra mat, sällskap, får motion mm.
Vad mer kan jag göra?
Jag kan inte lägga något över buren om man rycker då det står en annan marsvinsbur ovanpå.
Inte kommit på något lämpligt att smörja in gallret med.
Kan inte ha bokhyllebur.
Blir tokig snart 😕
Han gör främst på morgonen och kvällen 😮
Han är frisk och mår bra. Han är trevligt och snällt marsvin i övrigt, han fyllde 2 år nu i oktober, haft honom sedan han var runt 3 månader gammal.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hm… Ver att du skrivit om det här tidigare och fått tips . Tråkigt att han inte slutar, jag kan inte tänka så mycket mer än på det du säger och det som skrivits innan. Det känns ju typ som det enda sättet är att ha en annan bur, men jag vet att du inte har möjlighet till det :/. Min hamster gnagde på gallret, det gick aldrig få honom att sluta. Hoppas någon kommer med ett mirakeltips så du slipper detta elände…
#1 Mjo har ju det men hittar inte den tråden (sökte på sajten).
Nej jag har ju katter samt hund så går inte 😕
Fattar inte varför han gör såhär. Vissa av de andra gör det ibland men det är när de vet att det vankas mat eller så, men han kan göra lite närsom. Lugnar ner sig när han ätit men han kan börja trots att han har tex hö i buren.
#2 ja det är konstigt det där… Och irriterande :p Det man annars skulle kunna tänka sig är att han vill ha mat och har listat ut Att han får det om han gnager på gallret. Men nu är det ju inte så, precis som du skriver. Andra grejen man kan tänka sig är väl att han är uttråkad. Men han har ju sin kompis och marsvin blir ju inte direkt uttråkade i en bra bur med en kompis. :)
mitt marsvin gör också det på morgon och kväll för att han får mat då (tyvärr har de andra lärt sig det efter honom). när jag tänker på hur det är med mig skulle jag säga att han inte ska få mat när han gör det utan bara när han inte gör det. möbluera om i buren ofta så att han får nytt att utforska och varierande saker i buren så att han kan klättra upp på och krypa under och annat sånt. kan inte komma på mer just nu men skulle absolut inte säga att han ska få lite grönsaker när han gör det för att hålla sig sysselsatt.
kom på nu att det skulle kanske hjälpa om du la in pinnar från frukträd som han kan bita på istället.
#4 Han får inte mat när han gör det och som jag skrivit, han gör så även om han har hö i buren 🙂
Städar åt dem 1-2 gånger/vecka, då möblerar jag alltid om hos dem. De har två hus i buren och en "bro". Han brukar hoppa upp på ena huset ibland 🙂 Myssaker har jag försökt ha hos dem men de trampar mest på dem till skillnad från mina andra marsvin hehe
De får pinnar då och då. Kan inte få från fruktträd ofta men de får från bland annat lönn ibland. Så det går de då och då 🙂 Svårare dock till vintern nu med snö och is när det kommer.
Men roar han bara för stunden.
#3 Ja mycket irriterande😛 Speciellt om man vill ligga och dra sig lite på morgonen eller lagt sig för att se på film t.ex.
En av mina tidigare grisar gjorde så när han ville ha godis. Min morfar lyckades lära honom det när jag inte fick ha husdjur hemma hos mig utan mormor och morfar fick vara matte i två år. Det gick över när han fick en ny bur där gallret satt för högt upp för att han skulle orka sträcka sig dit varje gång.
Har du provat att smörja in gallret med citron? Vet att många kaninägare använder det när kaninerna inte kan sluta gnaga på tex burgaller.
Hoppas det löser sig, förstår att det är irriterande.
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
#6 Svårt att finna gallerbur med galler så pass högt upp, och han hoppar även upp på hustaken, han älskar det. Så vet inte vad för bur man skulle ha i så fall. (som inte kostar multum).
#7 Nej, har jag inte testat, har aldrig citron hemma.
Men kanske får testa det och se om det hjälper. Köpa hem en liten citron imorgon och testa 🙂
Jag provade med hur mycket äckligt som helst för att få Yokan att sluta, likaså med att det hände otäcka saker när han gnagde, smällde i saker så han blev rädd (jag vet att det var taskigt men var som Frida näst intill desperat) men inget funkade. Det som fick honom att sluta var ett extremt miljöombyte men det är ju inte möjligt i det här fallet.
Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna funka är att helt hundra honom från att tugga och se om han glömmer bort det till slut.
Tuggar han överallt? Annars kan du kanske prova att klä där han tuggar med plastskivor eller liknande.
#9 "skönt" att höra andra som haft samma problem (om man kan säga så? hehe).
Han rycker främst i de två gallerväggarna som inte är mot väggen (2 är mot vägg, två är inte). Alltså där han ser helt enkelt.
Så går tyvärr inte att klä med plastskivor eller liknande, då blir det för instängt eftersom buren står mot vägg samt har en bur ovanpå 😕
Har testat att knuffa bort honom, men han kommer igen.
Och ibland står han längst in i buren och där när jag inte honom mer än från utsidan att knuffa till honom.
Ja jag hade gärna gjort rejält miljöombyte om det hade gått men bor ju inte jättestort och kan inte ha några marsvin i sovrummet. De två har största buren på 150x60 på endast två marsvin.
Hade honom i rummet bredvid innan, och då gjorde han så med, när jag bytte till vardagsrummet lugnade han ner sig lite men har börjat igen nu 😕
Åh känns som att det är mitt fel på något sätt, vet inte hur men bara känns som det 😕
#10 Jag tror att det blir som en ovana som de vänjer sig vid, tex som när vi tuggar på naglarna. Det är därför som det krävs något drastiskt för att bryta den ovanan, för de är så vana vid att göra det att det går på automatik.
Vissa djur kräver mycket mer aktivering än "normala" djur. Yokan är ett sådant djur. För att få honom att sluta krävdes en kastrering och ett totalt miljöombyte till en annan lokal där han fick honor att bo med så han fick mycket mer aktivering. Nu går han med bara en hona i en mindre bur men det verkar inte vara några problem då han verkar ha glömt sin ovana (fast han gnagde aldrig galler utan han gnagde på kanten till sin toalåda). Han är också äldre nu och därför lugnare plus att han är mer harmonisk av kastreringen.
Det är möjligt att Enzo också är ett sådant djur, eller att han helt enkelt har fastnat i ett beteende.
Jag tror tyvärr inte att det går att bryta honom utan ett rejält miljöombyte. Du har ingen möjlighet att ha honom i en "lådbur" med extra mycket aktivering/golvtid för en begränsad tid för att se om det går att bryta honom? Har du provat att tex klicka honom för att få honom mentalt trött?
#11 Ja jag är inne på samma bana där.
Hur menar du med "lådbur"? Brukar ha de i hage ibland med tunnel och så, men han är inte så road av det länge, kul i början.
Måste ha med tak på, eftersom jag har katterna och vi har inte dörrar in till vardagsrummet 😕
Nej det har jag inte testat, kanske fungerar på honom, får testa det.
Ja kan mycket väl vara så. Han är social med, och ja lite "speciell", lite som Morris som vi hade, om du kom ihåg honom? Som kom springandes för att hälsa 🙂 Fast Enzo har fått denna "olaten" 😉
#12 Jag menar en bur som har hela väggar som han inte kan gnaga på, med ett nättak för katternas skull. Det blir ju tråkigt för dem att inte kunna se ut men för en begränsad tid så gör det ju inte så mycket bara de får mycket annan aktivering.
Jag tycker nog att du ska testa klickerträning eller liknande. Skulle det inte funka så är det ju inget som skadar på något vis :-)
Jodå, jag kommer ihåg Morris <3
Jag har/har haft flera mycket aktiva marsvin och det är mer än en gång jag har fått slita mitt hår för att få dem nöjda.
Hur gammal är Enzo nu? De brukar ju lugna sig när de börjar närma sig 2-3årsåldern.
#13 Se om jag kan ordna det på någotvis, inte säkert men kan se.
Ja jag har klicker hemma, så får testa det :)
Han var så underbar våran Morris. Från vanvårdad gris till lycklig glad social gris ❤️
Han fyllde 2 år nu i oktober. Hoppas han lugnar sig 🙂
Kan du inte testa med Plexiskivor men lämna en bit där han inte når?
Sätta husen mot den sidan som är mot väggen…
Om han inte kan bita på ett tag kanske han slutar helt även fast du tar bort buren. Tänkte om du har en sån stor bur kanske den är ganska hög oxå?
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#15 den är 50 cm hög invändigt, alltså botten plus galler. Så inte jättehög. Den buren jag har till Blixten och Lotus är högre men den är mindre och då tjabbade dem bara.
Jag tror det blir för tätt tyvärr, eftersom den andra buren står ovanpå, samt att frågan är hur man skulle fästa det i så fall 😕
Hjälper inte att sätta husen mot väggen, han når upp till gallret ändå där inte väggarna är 😕
Du kan borra i plexi och binda fast skivorna i gallret.
Hm, hade kaninbebisar med mor i en 140X60 bur kan den ha varit 50 hög tro? Jag satte in plexiskivor på det sättet då katterna satt med tassarna i buren annars. Den stod oxå underst med vägg på två sidor och lämnade ca 10/15 cm högst upp.
Men för dig är det kanske inte en temporär lösning och förstår om du inte vill "stänga" in dem för alltid.
#17 OK men du kanske inte hade någon annan bur ovanpå eller så?
Nja kanske hade hjälp tillfälligt men kan ju bli så att han hade börjat igen när det varit borta.
Men ska testa det där med klickerträna och citron på gallret, se om det hjälper 🙂
Jag tänker precis som Lyan att det är ett nu invant beteende och jag tror även att han är understimulerad. Trots ommöblering, burkompis, utrymme, pinnar, massvis med hö m.m, är det inte märkligt att ett djur trots det är understimulerat. Djur har ju olika stora behov av aktivering och mental stimulans (som ovan också nämnt) och trots att du haft honom i flera år så verkar det ju som att detta uppkommit nu.
Nu har jag inte lusläst varje inlägg så detta kanske redan tagits upp. Men får de tillräckligt mycket golvtid? Denna herre kanske behöver mer. Djur (oavsett art) kan ju bygga upp de mest jobbiga olaterna om de inte får hjärngympa nog.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#19 Ja han har gjort lite smått innan, precis som de andra, men nu är han betydligt värre :/
Ja jag hade aldrig haft ett marsvin som hållt på såhär, vissa har rykt lite vid utfodring eller så men inte när jag inte varit där liksom, han kan börja när jag är i sovrummet på t.ex morgonen.
Nu höll han på lite när jag släckte i vardagsrummet, var bara 30-45 min sedan jag utfodrade dem.
De får inte golvtid varje dag men försöker ha ut dem så många dagar i veckan som möjligt.
Men när han är i hagen, så gör han inte så mycket, de har då hus, tunnel i hagen. Nyfiken ibörjan men sedan vilar han mm som i buren.
Ibland har jag spridit ut lite grönsaker.
Vet inte vad jag skulle kunna ändra på i hagen?
#17 Jo som jag skrev stod den underst alltså med burar ovanpå, dock var de inte lika stora så det blev väl en glipa på 20cm i taket typ.
Blev ju såklart instängt men var ju under en kortare period.
Tänkte mer på om han kanske slutar gnaga om du plexar in allt under typ 2 veckor och sedan testar att ta bort det…
#21 Aha missade det, ber om ursäkt🙂
Ja dessa 2 burarna är inte lika långa heller.
Vart köper man plexi då? Och ungefär vad kostar det?
Måste ha där de sågar till direkt nämligen. Inte heller som är svindyrt.
Jag fick mina gratis på en bilglasfirma, de hade flera stuvbitar liggandes. Det är inte svårt att såga i dem själv, du kan tom använda en tandad kniv tex köttkniv om du inte har något bättre.
#23 Äger ingen såg samt urkass på att såga😉 Blir i regel snett och konstigt.
Ok hmm känner inte till någon sådan firma tyvärr😕
Haha! Ja, man kan ju inte vara bra på allt.
Byggvaruhus då?
#25 Ja jag får kolla in, se vad de tar och så :) Jem&fix vet jag är kört, de sågar inte till. Får kolla Woody :)
Du verkar ja ha provat alla lätta smidiga saker nu. Jag håller med de andra om att en ny bur utan galler att bita i borde vara det som borde funka bäst. Vet hur det är att ha trångt hemma när alla ytor upptagna så jag förstår att det kan bli knepigt men kanske värt det. Spring några varv i huset med ett måttband kanske finns det möjligheter att möblera om trots allt?
Är du helt säker på att dina katter är en fara för dina marsvin? Jag har lite svårt att förstå det, de flesta katter funkar ju perfekt med familjens smådjur. Mina katter fångar gärna möss och annat när de är ute men marsvinen har de en helt annan syn på. Jag kan utan problem släppa veckogamla marsvinsbäbisar på köksgolvet utan att oroa mig för katterna (men det är möjligen extremt). Flera av mina vuxna marsvin bor i öppna burar som katterna bara kan kliva in i jag är 100% lugn med det jag vet att kattern inte skulle skada marsvinen. Jag är av den åsikten att en normal katt inte bör se ett vuxet marsvin som ett byte eftersom de har en helt annan doft än de typska gnagare katter jagar, de rör sig på ett helt annat sätt och de är lite större än klassiska kattbyten, Vänjer man marsvinen med katterna kommer de heller inte att vara rädda för katterna och kommer inte att fly när katterna är i närheten och därmed trigga kattens jaktinstinkt. Vissa katter vill leka med marsvinen och tassa på dem men det är absolut inget problem att lära en katt rätt och fel så det kan man träna bort katter 'är oerhört kloka djur. En katt bör också förstå att marsvinen tillhör familjen de ska kunna förstå att det är tabu att jaga marsvin. Hundar är jag mycket mer skeptisk mot men de har ju inte samma räckvidd.
Hej!
Ja det låter besvärligt. En envis herre du har.
Jag förstår att du vill skydda honom från katterna. Jag gör likadant med våra hundar. Jag TROR inte att de skulle göra något, men man kan ju inte VETA, och jag vill inte testa.
Ja du verkar ha det jobbigt. Han verkar ha det lite tråkigt. Min min ena teddy hona gjorde sådär i våras. Hon hade sällskap av en annan teddyhona. Men min himalaya (Hon som ruskade galler) är VÄLDIGT social, vill vara med HELA tiden. Tröttnar aldrig på att bli klappad och vara med, och vill gärna att man pratar med henne hela tiden.. :)
Sedan en tid tillbaka så har hon sällskap av två mindre marsvin till i buren. Jag bytte till fleece=fler aktiviteter som fleecetunnlar, ett trevåningshus kom in, jag hänger upp lite fleece i buren lite här och var(olika varje dag) Hon är fortfarande lika kelig och kommer direkt när man visar sig, men "skakar inte galler" längre.
Du verkar ju ha försökt det mesta. Golvtid får han och verkar ändå inte sprudla av liv när han kommer dit….Hö, och pinnar, kompis i buren.
Vad tror du om att hänga en handduk eller ett lakan på insidan på kvällen som du sedan tar bort på morgonen när du gått upp och fått sova?
Han lär ju påminna dig när han skakar galler på kvällen att hänga upp det :)
Helst inte för tjockt tyg, för marsvin vill gärna ha cirkulation av luften.
Bara något som kommer i vägen att nå gallret.
Det går säkert att trä tyget från taket så det hamnar på insidan så han inte kommer åt gallret. Efter ett tag kanske du inte behöver tyget för att han glömt bort den "aktiviteten".
Inte så kul att inte se honom, och kanske ännu tråkigare för honom -eller inte. Han kanske kommer på något annat att göra.
Det är ju inte så svårt att testa i alla fall.
Lycka till men din lille gris!
#27 Jag litar inte på katterna när vi inte är hemma och vi har som sagt inga dörrar in till vardagsrummet, enda rummet där de kan vara förutom "rummet" mellan sovrummet och vardagsrummet.
Har nyligen möblerat om i vardagsrummet, går inte på så många sätt pga 2 öppningar samt 2 fönster.
Katterna gör ingenting när vi är hemma, då bryr de sig inte om marsvinen 🙂 Men är just när vi inte är hemma litar jag aldrig på katter, inga katter alls eftersom det trots allt är rovdjur. Så de vet vad som gäller när vi är hemma, då är jag inte ett dugg orolig 🙂
Och vintertid kan jag ju inte kasta ut katterna var gång vi ska åka iväg.
Och sedan måste buren vara med våning så att jag kan ha andra marsvinsparet ovanpå, då deras bur inte kan placeras någonannanstanns utom just på eftersom jag redan har 2 inneburar på varandra i det andra rummet. Och den måste vara på ben i så fall.
#28 Ja han är envis, alltid varit hihi
Frågan är: hur kan ha tråkigt? Eftersom han har stor bur, kompisar, grenar, får komma ut i hage ofta mm 😮 Allt en gris behöver och lite till känns det som.
Det blir himla svårt att hänga upp på insidan tror jag, eftersom jag måste ta bort buren som står ovanpå varje gång i så fall för att få dit och av det. Och tänker med: Blir det inte väldigt instängt?
Hade ju fått bli fleece i så fall ifall han tuggar på det. Han har inte gjort det med myssakerna men man vet ju aldrig om han blir frustrerad.
Så det är om man kommer på ett bra sätt att fästa, utan att behöva ta bort buren som står ovanpå, fungerar inte att behöva ta upp och ner den varje gång 😕 Så behöver kunna fästas från utsidan i så fall…
#29 Ärligt talat skaffa en bokhyllebur! Dina katter komer inte att röra dina marsvin.🙂
#30 Hade velat ha det men svårt att hitta som blir med bra mått och våning (eftersom jag måste ha 2 marsvinspar,ett par per våning), samt att jag behöver ha galler ändå som tak, jag tänker inte ta några risker med katterna. Hade aldrig förlåtit mig själv om någon av katterna (är främst den yngre katten, då han tar ekorrar mm ute), jag tänker på då, om han skulle göra något, då han även är väldigt lekfull mot dem. Litar på katterna när vi är hemma, men inte annars. Spelar ingen roll för mig hur "lydiga"/medvetna de är vad de får göra och inte får göra när vi är hemma för min del 🙂
Frida, hur har du det nu med burarna?
en 150cm i botten och de andra över?
Kan du inte bygga ett burskåp då?
Om du får plats med en 150x60? (mått?) så kommer ju alla få lika stora burar och du kan ha nätdörrar för med tex plexi innanför så inte katterna kommer åt dem.
Använder du dig av tex gorm så behöver det inte bli så dyrt heller.
Kan ge dig massor av bra billiga tips på det bygget då jag byggde mitt under väligt skral budget
#32 Den gallerburen som han och Trazzel har är 150x60, den ovanpå är ca 120x60.
Nej går inte, för 150x60 buren är under fönsterbrädan. I så fall blir alla burarna max 120-125 cm långa och det blir för kort för dem två, likaså för det andra paret som med har stor bur 😕
Är marsvinen i burarna bryr sig inte katterna om dem, men nätdörrar hade behövts ja.
Du får gärna PMa det så kan jag fundera och klura 🙂
Kan det inte vara så att han "kommunicerar" med dem i buren ovanför? Han känner, hör och vet att det är några där men han ser dem inte. Är det honor där?
Vi misslyckades ju totalt med våra två hanar som vi köpte på Blocket och de satt i varsin bur intill varandra. Teddy skakade galler heeeeela tiden. När nu Baloo gick bort upphörde det nästan direkt då var det liksom inte skoj längre
#34 Inga honor, äger enbart hanar.
Tror inte han vill kommunicera med det genom att dra i gallret.
Han är van vid dem, de var här före honom dessutom 🙂
Så han borde gjort det tidigare i så fall tycker jag, och känns inte som att det är det på beteendet liksom.
Ja, inte var det lätt att hitta lösning. Tyget ansåg jag vara mer luftigt än plexiglas som du fått som alternativ.
Ja, det blir bökigt när du har en bur ovanpå. Nen det borde gå att fästa tyg i gallret längst ner i buren ovanpå så tyget hamnar på utsidan botten på den, PETA in det i buren där gallerryckarn bor och ut igen mellan gallret och burbotten.
Kan inte ta många minuter att få igenom det på kvällen och dra upp på morgonen. Låt det hänga på plats och rulla bara ihop den fäst rullen med klädnypa tills du ska ha ner den i gen.
Jag hade valt en tunnare tyg än fleece, lakansväv typ, Men använder han hela burens galler är det ingen ide, tänkte att han var på ett visst ställe och skakade galler.
Du får ha han i knät när du ser på tv, och sova med honom i sängen så han inte kan skaka galler på morgonen :)
Lycka till med en lösning!
#36 Ja jag måste dessvärre ha det, finns ingen annan plats för den.
Ja det vore ju ett alternativ om man kunde det.
Tog citron på gallret imorse, se om det hjälper 🙂 Hoppas på det. Märker vi ikväll hehe Än så länge är han lugn i alla fall 🙂
Lakanväv trådar väl sig om de biter i det?
Han biter på ena långsidan samt ena kortsidan, de sidor som inte är mot väggen helt enkelt.
Hm… Jag vet att du är en väldigt bra marsvins ägare, man märker det på dina trådar/svar :). Så det kan ju inte va för att han inte mår bra.. Hoppas att det funkar med citronen iallafall!
Om det inte funkar med citron så kanske du kan prova Stop och Väx.Det smakar ganska illa. Eller Tee tree oil. Man vet aldrig,det kan funka =)
Han är ganska lugn ikväll, så verkar fungera än så länge 👍 Men ska inte ropa hej för tidigt.
#39 Tee tree oil tror jag att jag har hemma 🙂 Ska kolla det.
Kan meddela att han varit lugnare nu sedan jag tagit på lite citron då och då, nog ingen uppskattad smak 😉
Nu har han satt igång igen, suck!
Han tappade ju tänderna för några få månader sedan, förmodligen av gallerbitning (läste att det var relativt vanlig orsak), men de växte ut bra och snabbt var lugnt ett tag efter det men nu har han satt igång igen 😕 Är främst på morgonen nu, superjobbigt att lyssna på när man vill sova lite till på morgonen 😕
Fyller på med hö osv innan läggdags, men han sätter igång direkt på morgonen, främst när jag kommer eller när han hör mig.
Trazzel, hans burkompis gör ingenting.
Jag har hade marsvin som gjorde så , då satt jag plexiglas innanför gallret på buren som jag gjorde hål i hörnen och satte buntband i hålen som jag satt ihop med bur gallret funkade utmärkt då kunde han inte bita galler
#43 Kan tyvärr inte ha plexiglas på hans bur, då blir det alldeles för instängt.
Biter han alltid på samma ställe i buren? För i så fall kan du hänga någon slags bitleksak där han sitter och rycker i gallret. Eller ha mer sysselsättning i buren så han alltid har något att göra!
#45 Nej är olika ställen på gallret.
Jag möblerar om i buren 1-2 ggr/vecka, vid städning och mer saker än vad han har i buren kan de inte ha. Och de fick nyligen nytt hus bland annat. Så sysselsättning får han. Han leker inte med leksaker, utan gillar främst hus & tunnlar.
Och är som sagt främst på morgonen han håller på, olika tidpunkter, ibland på kvällarna.
Putt
#47 Är det någon ny rutin som du haft som ändrats i samband eller just före? Dvs i samband med starten av gallerbitningen? Är burarna kanske flyttade sen innan, har något nytt djur flyttat in, har du ändrat matningstiderna, kastat/köpt något leksak?
#48 Aldrig haft fasta matningsrutiner på dem, eftersom jag går i skola plus jobbar, och tiderna skiftar mycket. Det är dem vana vid.
Aldrig haft fasta rutiner heller med dem.
Inget nytt djur innan han började med det, bara efter, ett nytt marsvin plus valp. Men det bryr han sig inte om, och som sagt, tillkom efteråt.
Han har inga leksaker i buren, då de inte leker med det.
Kan inte komma på något annat. Han har gjort det till & från innan, men blev mer och mer där i oktober/november. Sedan tappade han framtänderna för ja några få månader sedan, förmodligen pga gallerbitningen men växte snabbt tillbaka, och då kunde han ju inte göra det (men försökte), och började kort efter de vuxit ut igen :/
Hmm… Vilka tider brukar han gallra? Och är det något speciellt som sker i hemmet den tidpunkten? Något djur som busar eller mat som lagas, tv på? Gallrar han mer om det är tänt eller släkt?
Hur står burarna? Vad är de riktade mitt emot? Tänkte om det är något speciellt han vill ut till, kanske en tv, ett djur eller något intressant. Marsvin jag har haft (de har inte gallerbitit), men har vart hemskt intresserade av andra husdjur och speciella rörelser.
#50 Nej, som jag skrivit: Främst på morgonen och på kvällen. Men inte exakta tider, utan varierar. Men på morgonen är det allt mellan 6.30-9 och på kvällen är det väldigt varierande.
På morgonen sover vi, kvällen spelar det ingen roll vad vi gör. Oftast vid de tidpunkter han börjar så brukar vi titta på tv eller liknande. Han ser inte oss då, för är inte i samma rum.
Lampan i det rum han är i, är tänd tills vi går och lägger oss.
Vi passerar hans bur jämt, då vi måste passera där för att komma ut från sovrummet, så hundarna och oftast katterna, passerar där ofta.
Men han höll på så i vardagsrummet med där vi inte är så mycket.
Buren nu är bara riktad mot vägg och sedan är det tre olika in/utgångar där: till hallen, sovrummet och vardagsrummet. När han stod i vardagsrummet så var det två ut/ingångar där: mot köket och mot det lilla "rummet" han är i nu.
Har inte läst alla svar i tråden. Men det finns ju spray för valpar som tuggar på möbler, spruta på sprayet på föremålet som valpen tuggar på och det föremålet smakar väldigt äckligt. Vet inte om det funkar på marsvin också?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#51 Hm, ja. Svårt att säga exakt. Men det jag kan tänka mig är att han vill ha uppmärksamhet av något slag. Eftersom det blir en hel del rörelser när man går förbi så kanske han "vill ut" och se vad som händer i de andra rummen bl.a hör han ljudet av tv och vet att ni är där.
Sen på morgonen brukar det vara rätt tyst (för det mesta), då kanske han ser/hör hundarna och katterna gå förbi eller äta eller om någon går på toa och tror ni är "uppe".
Hur är marsvinet annars när ni har mysstund? Sprallig, kelig, obrydd, rädd?
Har du någon liten hage du kan sätta upp inne och låta de få gå runt i exempelvis när ni ser på tv?
Visst bodde det en bur ovanpå deras? Går det att göra så han och kompisen får bo ovanpå istället, då har han mer "utsikt", verkar som det är de han vill ha.
#53 Hundarna är inne hos oss i sovrummet och sover när vi sover.
Möjligen katterna om de är inne eller vakna.
Han är kelig, framåt och så. Väldigt orädd av sig. Envis.
I sovrummet där tvn är finns det tyvärr ingen möjlighet till hage. Hage är de i vardagsrummet så många i dagar i veckan det går, en stund var alla paren. Och nu när det blir varmt, så blir det en stund ute.
Japp, bor ett par ovanpå. Men han bodde i vardagsrummet innan, utan bur ovanpå, och det var ingen skillnad 😕 Gick bra i början med ny bur, ommöblering av inredning mm men sen tog det inte lång tid så började han igen, och har bytt tillbaka till andra rummet igen. Så han drar lika mycket oavsett om han är där nere eller bur utan någon annan ovanpå. Så tror tyvärr inte att det skulle hjälpa, då han fick göra det när han tappade tänderna, och då försökte han dra i gallret trots att han inte hade framtänderna.
Han är supergo och allting annat. Men är just på morgonen och kvällen han är jobbig med detta, inga problem med något annan annars.
För han har stor bur, burkompis han trivs med, bra mat, komma ut i hage så ofta det går, städar 1-2 ggr/vecka och möblerar då om, det uppskattar han. Grenar får de med när det är möjligt.
Han är tyst på morgonen så fort jag kommit och gett dem mer hö, vatten och ibland även grönsak, annars är han inte tyst. Han kan ha hö kvar sedan dagen innan men spelar ingen roll: nedtrampat och ska vara nytt. Envis rackare. (de får mat sent på kvällen innan vi lägger oss)
Eftersom du verkar ha testat i stort sett allt som går att testa och fått jättemånga bra tips och tankar utan resultat, så känns det ju som att det är ett litet hopplöst fall. Men något är det ju med Enzo eftersom han gnager galler - om det så är stress, tristess eller vad som. Om det var mitt marsvin hade jag blivit galen för länge sedan och det enda jag kan komma att tänka på är att flytta ut honom i någon annan typ av buranordning. Har inte du en bod för kaninerna, är den isolerad? Går det att bygga någon typ av marsvinsbur där inne?
Det verkar ju inte som att det finns någon annan lösning än att faktiskt byta miljö eller bur, trots att du tidigare sagt att du inte har möjlighet till det.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#55 Ja jag har testat så himla många olika saker.
Boden är inte isolerad tyvärr. Så går bara att ha bur där med honom över sommaren men inte sen höst/vintertid tyvärr 😕 Blir minus i boden vintertid. Har testat två rum i huset att ha honom, fungerar tillfälligt medan det är nytt sedan börjar han igen. Finns inte fler rum att testa inomhus. Har testat tre olika burar: en 120x60, men då tjafsade dem en del (vana att ha större), 140x60 och 150x60 är de tre de haft, denna 150x60 fungerar bäst tycker jag själv.
För bokhyllebur utan galler går inte här eftersom vi har två katter plus två hundar (ena hunden är unghund = man vet aldrig)
Han verkar inte stressad. Tristess tja, vet itne hur mycket han skulle kräva i så fall, eftersom han då har stor bur, bra inredning, får komma ut på golvet/hage så ofta det går, inga långa stunder på hösten/vintern men nu när det blir sommar så kommer de vara utomhus i hagar flera timmar/dag om vädret tillåter. Vet inte mer hur jag skulle aktivera honom?
Det är liksom inget fel på honom för övrigt, vet itne alls varför han började i höstas mer och mer 😕 Vet inte om han tigger extremt mycket att det är det som han kör med? Och då blir frustrerad för att han inte får något? Ren envishet?
För han får inget när han drar i gallret. Inte förrän han slutat.
Här är token❤️
Testar en kanske långsökt idé… Är det nån som tror att en kastrering kunde hjälpa? Jag tänkte på Lyans tråd där hon tog upp det här att marsvinshanar inte anses ändra beteende efter en kastrering, men hur hon och flera med henne, ändå tyckte sig se att hanarna blev lugnare ett tag efter en kastrering. Det kanske ändå är uteslutet för dig, Frida. Så det här är inget förslag utan mer en fråga. Tror nån att det skulle kunna påverka ett marsvin att bita mindre på gallret?
#57 Jag tror inte att det påverkar. Och ja, kastrering är uteslutet är har många anledningar. Bland annat risk att han inte fungerar med burkompisen sen, vi har ingen veterinär just här som jag tycker verkar tillräckligt bra just för kastrering (annat, men inte kastering och större operationer, tyvärr ont om såna veterinärer), och så tror jag inte att det skulle påverka. Men var en idé.
Kanske att det hade fungerat om det berott på att marsvinet gjort det för honors skull eller så, men jag har enbart hanar hemma, och han har sett dem i hage bredvid flertalet gånger ute och så.
Jag tror inte detta beror på hormonerna.
Bygg en bur av billybokhylla. Jag köpte den lägre varianten och har då 2 över varandra med en trapp mellan de. Den övre står på ben i den lägre, så den går att lyfta bort om man vill komma åt ordentligt.
#59 Skrivit det några gånger innan: Kan inte ha det då jag har två katter och två hundar med och det är inte dörrar in till rummen. Annars hade jag lätt haft det men finns tyvärr inte möjlighet till det.
Det är väl bara att ha hönsnät över.
#61 Då har han ju ändå nät att gnaga/rycka i.
Hönsnät är inget jag förespråkar heller: Sladdrigt och inte så säkert. Speciellt inte om någon katt skulle få för sig att hoppa upp på nätet och sätta sig.
Nu har han varit lugn några dagar här, fått vara ute lite i hage utomhus och ändrat med bur, håll tummarna för att det hjälper! 👍
#63 Hoppas det blir bra.
#64 Hoppas på det 🙂
Min ena tjej, Lady, tuggar också på gallret, men bara när hon vet att det nalkas godis. Annars sköter hon sig fint :)
Som andra har skvirit;
Köp coroplast (genomskinlig om det finns och sätt så högt att din herre inte kan tugga :)
Lägg in massa de kan tugga på, typ grenar, hela morötter, och hö såklart.
#66 Som jag skrivit högre upp går det inte att sätta plast då det skulle bli alldeles för instängd (har en annan bur ovanpå).
Grenar har han redan. Morötter får de enbart som godis 1-2 ggr/vecka, eftersom det innehåller en del "socker". Så är enbart godis för dem.
Han gör så främst morgon och mina marsvin får sällan godis, är morot eller äpple främst som godis då och då bara och är eftermiddag/kvällstid, men enbart om de är lugna. Men som jag skrev i #63, har han hållt sig lugn några dagar efter ändrat med bur samt att har varit ute en del i hage (mycket att se på). Dock inte varit ute idag pga lite blåsigt väder, se hur han beter sig ikväll/imorgon bitti.
Kanske så att han blir stressad/nervös om det är många som går in och ut genom flera öppningar till rummet där han är?
#68 Han har stått i vardagsrummet också och där är främst katterna, ibland hundarna men vi är sällan där, det spelade ingen roll. Och han startar som sagt på morgonen innan någon gått förbi, ev någon av katterna men varken vi eller hundarna.
Han är inte lättstressad eller så av sig, snarare tvärtom 🙂 Så upplever jag honom i alla fall.
Putt.
#70 Går det möjligen ha bara lite plexiplast kanske 1 dm högt där han biter? Hade annars testat dra citron på gallret eller ättikasprit.
Har han haft nå problem med tänderna? Är han ett tiggmarsvin som skriker efter mat kontinurligt? Hur ser belysningen ut för honom? Mörkt?
Kan du ev pröva bara för 1 dag att sätta buren på en annan placering, även om det blir trångt/fult? Bara för att se om det är det som orsakar det.
#71 Ang placering av bur finns det svar i tråden: Haft honom i annat rum. Finns inte fler rum att ha honom i: Hallen är för smal (går inte att ändra där, är långsmal hall), köket för litet (vill inte ha marsvin oavsett i köket), sovrummet fungerar inte pga att jag kan inte sova i samma rum som marsvinen pga min husdammskvalsterallergi. Så finns bara det rummet han är i nu samt det andra rummet som alternativ och det har jag redan testat sedan tidigare :/
Blir svårt att sätta fast plexiglas :/ Sedan svårt att sätta fast flaskan i så fall.
Nej inga problem med tänderna. Han har tappat framtänderna en gång men växte ut snabbt, förmodligen pga dragande i gallret att han ryckt fel eller något sånt.
Bra lampbelysning i rummet samt lite ljus från sovrum, vardagsrum och hall, så mörkt är det enbart på kvällen/natten eller när vi åker iväg (eller mörkt är det inte men ingen lampa tänd). Men han börjar även på dagen.
Har han fått mat, vi säger en stor bunte gräs så håller han sig lugn några timmar innan han kan sätta igång igen, morgonen och kvällen är värst. På morgonen kan han ha t.ex hö kvar men han nöjer sig inte förrän han fått nytt hö samt helst havregryn eller grönsak också. (han får aldrig när han rycker i gallret, noga).
Han är genomgo annars, framåt, envis. Frisk. Han brukar minska gnagandet på gallret på morgonen/kvällen om han fått vara utomhus i hage några timmar, men vissa dagar är ju inte det möjligt och en bit in på hösten samt vintern kan han ju inte vara det alls och några timmar i hagen inne hjälper inte på samma sätt :/
Försöker aktivera honom såklart också.
#72 Okej. Ger du han något när han precis har slutat rycka i gallret eller en kort stund efter? Verkar vara så att han försöker tigga till sig något gott eller få din uppmärksamhet om han kanske vill ha mer mat eller vill ut.
#73 En liten kort stund efter, för annars är risken stor att han tror att han kan rycka, sluta snabbt och få något gott.
Han gör så även när han har mat men han vill ha nytt hö t.ex. Så är främst mat han är ute efter känns det som.
Ut från buren kan han inte komma var gång han vill (inte han som bestämmer sånt).
#74 Precis det jag tänkte.
Jo, han verkar vilja ha mycket mat.
#75 Ja han får inte mer än vad han ska ha då blir han fet 😉 Så mer mat får han inte xD Fri tillgång till gräs/hö har han såklart. Men inte alltid det duger för han vill ha nytt eller något annat istället.
Sedan ibland är det säkert uppmärksamhet också.
Men gynnar aldrig hans beteende.
Nu har jag inte läst tråden så noggrant men skulle du inte kunna göra en liknande bokhyllebur som denna? http://kanin.ifokus.se/discussions/533d801c8e0e744dcd003767-s-stor-innebhur
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
#77 Galler där med, så tror han skulle dra i gallret där med eller dra i trä-kanterna istället 😮Så tror dessvärre inte skulle hjälpa.
Men om man tar en bokhylla med hög kant? Fast om han drar i trä-kanter också så då det kanske inte heller funkar…
#79 Tror det blir mörkt in man har för hög kant in, då får man nog ha plexiglas runt alltihopa och tror det blir svårt att fixa tak då 😕
Ja jag vet ju inte om han gör det eller inte, men skulle inte förvåna mig om han skulle klura ut att göra det också… Smart och envis.
Jag är inte så händig av mig heller…
#80 okej :/
#81 Måste kunna få in så mycket naturligt ljus som möjligt i buren nämligen :/
Vet ärligt talat varken ut eller in just nu 😕
Vet inte mer vad jag ska göra, gör ju allting för honom.
Trivs han inte här? Eller vill han bara ha massor av uppmärksamhet? Väldigt svårt, aldrig haft ett marsvin som hållt på såhär :/
#83 Förstår dig, du har försökt nu i mer än ett halvår. Så svårt att säga faktiskt. Oavsett vad du väljer att göra så har du försökt ditt bästa 🙂
#84 Ja jag tycker väldigt mycket om honom och han är helt underbar med allting annat, enda "nackdelen" med honom så att säga. Är som att det blivit en "ovana" för honom trots att det inte gynnar honom som är svårt att få bort :/
#85 Själv har jag ett matgirigt marsvin hemma som skriker så fort han hör en människa, förstås om han inte har sin 100 tons potionsmat
#86 Ja jag står mer ut med skrikandet än ryck i gallret xD Tänker på hans tänder också 😮 Han har tappat framtänderna en gång men de växte ut bra igen sen. Jag gissar att det beror på att han ryckt fel, för han hade inte råkat ut för fall eller liknande.
Hmm.. Det är en envis liten kille du har dig. Det funkade inte med citron eller? Jag har samma problem, fast det är att en av mina grisar Teddy biter i sitt trädhus. Jag blandade ihop citron, och äppel mos (vet att det låter konstigt) och smörde lite av det på det sället han gnaggade på. Dey gick ca två dagar var han liksom prövade på och sånt, men sen slutade han direkt och han har aldrig gjort det igen. Det kanske blir jobbigt att smörja på hela bur kanten, men det var det jag gjorde. :) hoppas att det fungerar!
#88 Han är väldigt envis men är matte med 😉
Äppelmos skulle aldrig fungera för hade blivit på tok för kladdigt och tror jag han gladeligen hade mumsat i sig haha. Sedan nu är det rötmånad mm så hade inte varit lämpligt ändå 😉 Och måste ju kunna ta i gallret också själv.
Lite citron har jag testat på gallret men hjälpte precis då sedan hjälpte det inte mer, så hade fått smörja runt hela buren minst 1 gång/dag för att det skulle fungera i så fall :/
Har du provat bitterspray? Det har jag använt när katterna tuggat på tunna sladdar. Det blir en hemsk smak av det och det sitter kvar. Inte som citron som dunstar osv. Finns hos veterinärer, borde funka på marsvin med. Men det bör vara en "sista utväg" när du absolut inte orkar mer för jag vet inte om det påverkar marsvinen att inte vilja äta ordentligt då smaken i munnen sitter kvar en bra tag (jag har erfarenheten… ) och kanske gör att de äter lite mindre. Sen innebär det också att du själv skulle behöva tvätta händerna så fort du tar i gallret (eller tar på dig handskar) för annars finns risk att du glömmer bort det och får det i ögonen eller munnen.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#90 Testat någon variant men minns inte vad den hette.
Bitterspray kan jag inte minnas att jag sett hos "vår" veterinär men inte kollat så noga heller. Men kan kolla det nästa gång jag ska in till stan om de har det.
Nej han kan bli väldigt intensiv. Bra dem dagar han kan vara ute i hagen många timmar, som idag ska han få komma ut så fort gräset torkat upp lite mer.
Kan öppna buren ovanifrån så behöver inte röra framtill mer än när jag ska använda gallret som hage men då kan jag ju ha handskar på mig. Men det är väl inte "farligt" för oss människor heller bara smakar allmänt illa typ som "stopp&väx" för människor? =)
om du vill så kan du ha en bokhyllebur. Det är bara att bygga ett stabilt tak till den. Som med allt annat-du vet inte om det funkar för än du provat :)
Som jag kan se det, så är det antingen att prova det- eller stå ut.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#91 Nej det ska inte vara farligt, bara obehagligt. som stop och väx.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#92 Jag tror personligen det blir för instängt eftersom jag kommer att behöva ha minst 40-50 cm höjd på det så att marsvinen har möjlighet att hoppa upp på hustaken och så (eftersom det krävs tak). Så med plexiglas runt tror jag det blir för instängt tyvärr :/ (eftersom han lär rycka i det gallret med om jag skulle ha det
Men ska prova sån bitterspray som #90 nämnde och se om det biter på honom.
#93 Okej vad bra, ska kolla in det imorgon 👍