borde jag kolla med en veterinär?
Förra gången jag städade mina marsvins bur så la jag ett lager kutterspån ovanpå alspån så de skulle få det lite mjukare tänkte jag. Men då ganska direkt så märkte jag på dom att de nös väldigt ofta och började klia sig. Så jag städade buren efter ett tag och la bara i alspån igen, ifall de var känsliga mot damm från kutterspån eller något sådant. Men de nyser fortfarande, dock inte alls lika mycket. Men de kliar sig en hel del fortfarande och dessutom så skuttar de till ganska ofta när jag kommer fram och de går runt i buren. Och jag tycker inte att det ser ut som glädjeskutt. (Jag är inte helt säker då detta är mina första marsvin). Idag när jag höll i dom och klappade så tyckte jag att de hade pyttesmå svarta prickar och en aning större vita… är dock inte helt säker, det behöver kanske inte vara något. Och en till sak som jag lägger till är att jag har sett att de tvättar sig då och då, vilket marsvin gör men ifall det kan ha någon betydelse för någon Ohyra eller något. Och då är min fråga, har du någon idé om vad detta kan vara? Ska jag avvakta och se eller bör jag ta de till veterinären?
Om du har sett att de har Ohyra så är det ingen vits att avvakta alls. Kontakta veterinär. :)
Jag tycker att det låter helt normalt. Så länge du inte ser kala fläckar, avskavd päls, sår, skorv, eller att de har tydliga kryp som rör sig i pälsen så har du i princip ingenting att oroa dig för när det gäller Ohyra. Det enda Ohyra som är svår att se är static lice men de är fullständigt ofarliga och kliar inte alls. Jag tycker att det låter som livliga, studsiga, helt normala marsvin.
#3 vad skönt att du säger det :) De har inga kala fläckar eller något sådant. Och dessutom så har de varit hos mig i 2 veckor och innan dess endast hos uppfödaren, så det känns nästan lite konstigt ifall det skulle vara Ohyra. Men jag tror att det är något faktiskt, dock inte Ohyra. för de kliar sig fortfarande men frågade på djuraffären vad de tror att det kan vara när jag beskrev det och jag frågade hur Ringorm mm ser ut, och de sa att jag skulle prova att borsta de hela helgen och är det inte över nu imorgon typ så ska jag kontakta veterinär. Så har borstat dom och märkt att de inte kliar sig lika extremt, men det vi märkt är dessa svarta prickar som jag beskrev tidigare. Borsten blir svart när jag borstat dom, alltså längst ut och inte så mycket men det syns.. ska kontakta veterinär imorgon tänkte jag och höra vad de säger.
Marsvin kliar sig, det är normalt. Det är helt ofarliga mjäll förmodligen. Fråga inte i djuraffären mer utan fråga hellre din uppfödare.
#5 vi har tänkt göra det också men nu har vi fått en tid hos en veterinär så får höra vad hon säger! :) #6 jo jag vet, men mina har kliat sig och en massa vilket har varit mer än normalt. djuraffären vi går till tycker jag verkar jättebra verkligen. Hade mejlat uppfödaren innan men hon har inte svarat så.. men nu har jag iallafall en tid hos en veterinär, tack för svar ändå :)