Marsvin och kanin
Sätta ihop ett marsvin med en TJS som knappt är 6 mån, är det en bra ide eller ska jag glömma det helt? Han är väldigt snäll mot djur, men "sätter" gärna på våra katter, så det kanske skulle hända mot marsvinet?
Kommer isf bo inomhus, på en väldigt storyta, ungefär i storleken av två burar om inte mer. Är det någon som har kanin och marsvin tillsammans? Man ser ju ofta att djuraffärer har så, men dom kan man inte alltid lita på.
Bör man har två marsvin tillsammans? Då skulle det alltså en jättekanin och två marsvin. Vad tror ni skulle det funka eller vågar jag ens testa?
Nej det är en mycket dålig idé.
Dels skiljer det mycket i storlek, sedan ska marsvin gå minst 2 stycken (två marsvin), kaniner äter inte helt samma kost, de talar inte samma språk, kaninen kan skada marsvinet och många fler anledningar.
Så ha den åtskilda. Men du kan lugnt ha dem i samma rum.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sen är det så att vissa kaniner kan bära på en sjukdom som dom inte drabbas av men som marsvinen kan bli sjuka av så jag personligen skulle aldrig ha marsvin och kanin tillsammans för jag skulle inte ta den risken
Du har fått jättebra svar men jag vill ändå svara på din sista fråga:
"Bör man ha två marsvin tillsammans?"
Nej. Man bör inte. Man ska. Det står till och med i lagen och det är det absolut bästa för ett marsvin. Det finns få undantagsfall där marsvin inte kan ha kompisar, och har man ett sånt marsvin bör man ha ett par med marsvin i en bur bredvid så det ensamma marsvinet åtminstionde ser, hör och kan prata med en eller flera artfränder.
Sen skulle jag inte ha en kanin ihop med några marsvin. Jag tror inte kaninen vill illa, men hen kan göra marsvinen illa med sina hopp osv.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Solskenshistoria ☀️ Jag har några bekanta som hade två kaniner och en marsvinshona som gick ihop, där marsvinet hade aldrig träffat ett annat sen den togs från sin mamma. Dom kom bra överens men marsvinet låg mest i nån av lådorna, gick bara ut då och då när hon ville äta. Nu i somras tog jag över marsvinet och släppte in henne hos två av mina honor. Då blev det ändring på beteendet 🙂 Hon rushade runt med dom andra, visslade och kuttrade dan i ända. Där har du lite bevis på att marsvin ska ha en marsvinskompis, det passar bäst