Sära på dom?
Hade inte särat på dem om de inte påverkas av det eller inte slåss.
Mina hanar kan hålla på ibland mot varandra, dock inte dagligen. När jag hade honor så kunde de med hålla på titt som tätt i perioder
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Precis som #1 skulle jag inte dela på dem. däremot kanske du kan se över om det finns någon annanstans att ställa dem så du får sova? För jag gissar att de är i ditt rum och du får svårt att sova.
Jag har inte erfarenhet av just det här, men kanske en kastrerad hane skulle hjälpa till att hålla ordning på dina marsvin? Det är ju dyrt att kastrera själv, men du kanske kan hitta nån tillsalu? :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Tack de ska jag titta efter
Tycker inte heller att du ska sära på dem så länge de inte slåss och bits så de skadar varandra. Var tvungen att sära på mina hanar ett tag för de slogs så och de blev jätteledsna :( Trots att de fick bo jämte varann så låg den ena helt apatisk och den andra blev helt nipprig och nervös och satt på hustaket för att hålla koll på brorsan. Men ändå skulle de slåss ^^ lyckades till slut få dem att bli sams så de kan gå ihop igen men de dominerar varandra fortfarande. Förra veckan fick jag klippa bort en bit av den enes päls för den andre hade dominerat tills det blev kladdigt, du slipper det med honor iallafall! ;) Om du bor i närheten av Göteborg finns Eragorns omplacering (osäker på stavningen). Där har de bara kastrerade hanar och honor. Lycka till.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
har marsvinen varsin bolåda? jag har tagit emot marsvin som höll på precis som dina gjorde levde om på natten ,sen när jag kom hem så fick dom varsin bolåda efter de vart det bra inte ett ljud jag hörde förutom det vanliga tjattret som ska vara.
#5 jag kar två hus, men en av honorna ( den med svarta täcken på bilden) vill alltid vara med sin syster. Och den andra honan blir less och nyper till ibland.
Fina marsvin du har, riktigt söta. Som andra skrivit, du ska inte sära på dem. Jag tror alla som skaffar marsvin har en dröm om att de skall vara bästa vänner hela tiden, och inte bråka alls. Men marsvin är olika som individer. Det som vi uppfattar som jobbigt är oftast helt normala marsvinsbeteenden, och deras sätt att umgås med varandra. Så länge inget av marsvinen far illa i situationen skall man inte sära på dem. De blir bara olyckliga och ledsna. Går något marsvin ner i vikt, eller blir biten och får sår då kan det vara lämpligt att sära dem.
Du har fått tips om hur du kan göra det bättre med ex kastrerad hane. Marsvin blir oftast mer tillfreds om de har stora ytor att röra sig på, en större bur kan vara nåt att satsa på. Eller extra mycket utespring i hage.