Mitt marsvin dricker för mycket?
Hej
Vårt nyinskaffade marsvin är ett marsvin från en djuraffär- inte det smartaste jag gjort men det är en lång historia. (Kompisen Chicko kommer fr en uppfödare.) Då jag inte vet mkt om hans bakgrund eller grundhälsa så är jag lite orolig för Ringorm eller andra åkommor och håller lite extra koll på honom.
Det nya, Snow, har precis blivit könsmogen och det stinker ärligt talat lite väl i buren, vilket jag inte upplevt med tidigare hanar. Inte så här. Dessutom dricker Snow säkert nästan en flaska vatten om dygnet.
Jag har inte jättestor erfarenhet av marsvin och måste därför fråga om det är något jag bör vara orolig för. Eller är det helt normalt? Tidigare har mina marsvin druckit 1/3 eller halva mängden max på ett dygn men då alltså inte Snow. Han har druckit så här fr början men urinen stank inte så som den gör nu. Vi får ju också byta spån i hela buren betydligt oftare än tidigare och det är ju då naturligvis mycket blött spån i buren varje dag.
Tror ni han är sjuk? Eller är vissa marsvin så här?
Marsvins urin brukar inte lukta mycket vare sig de är könsmogna eller inte. Lukten skulle kunna vara tecken på att han har en urinvägsinfektion. Och jag har för mig att jag läst att överdriven törst hos människor kan betyda att urinvägsinfektionen har övergått till en njurinfektion. Jag tror att ett besök hos veterinären vore bra.
Tack för bra svar. Jag har ringt och fått veterinärtid på fredag. Håller tummar o tår för att det ska vara ok - inte livshotande - och för att jag ska ha råd att behandla honom! Hon som svarade i teleon lät inte så optimisk.
Han har dessutom ett extra ljud när han visslar vilket då tyder på en ev. luftvägsinfektion…..
Två grejer alltså.
Har fått antibiotika för luftvägsinfektionen. Urinprovet visade inget tecken på inflammation. Då Snow hade ett bra allmäntillstånd och att blodprovet/röntgen kostade typ 1000kr avvaktar vi och gör återbesök efter antibiotikakuren.
Tänderna var lite gula tyckte och och aningens aningens sneda övre framtänder. vi skulle hålla koll på detta också.
Det är tydligen en liten ömklig sak vi köpt i juni!:´(
De är inte så att vattenflaskan läcker?
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Nej, jag har bytt och jag ser att han är där ofta och dricker. Funderade på om det var en fix idé men då borde det ju inte lukta så mkt eller? Fast ändå när han är där och dricker håller han på med hela pipen och undersöker och drar och dricker.
I övrigt, som idag, har han varit ett litet popcorn.
Människors urin luktar f-n rent ut sagt när de har UVI (urinvägsinfektion) vet detta då ja jobbar inom vården. Kan ju vara så att han fått en uvi han också?
Värt o kolla upp hos veterinär tycker jag..
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#7 kolla tidigare inlägg (#4) - vi har varit hos veterinären men tack ändå för omtanken. 🙂