Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 1496 ggr
Jellyfish22
0

Frågor om fönster på marsvinshus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Så har i ett flertal trådar läst om hur marsvinen kan fastna i fönstren på husen som djuraffärerna säljer. Ingen aning om vilken diameter fönstren kan ha men från bilder jag sett gissar jag på runt 6cm i diameter. I vilket fall är ett husbygge på gång och har en del frågor någon kanske kan besvara :) 

Så till frågan då hur stort behöver jag göra mitt fönster ( rektangulär variant ) för att det inte ska vara några problem? Eller är det alltid en risk så länge det just är fönster med tanke på att dom inte går ner till marken? Finns det ett minimimått på bredden som kan anses säkert? ( Har ej tillgång till ett marsvin så kan inte själv mäta =P )

Om så är fallet skulle en stabilare variant ( 8mm rundstav försänkt i ytterväggen, så bredden från fönsterkant till rundstav inte blir mer än max 3cm) av dom ihoplimmade korsen jag sett andra marsvinshus med anses säkert, eller är det t.o.m så att korsen  fyller sin funktion och klarar marsvinets påfrestningar? (gnag/ryck/XXX)

Edit: Ok så laddade upp en bild som illustrerar min tanke
Det pilar pekar är måttet jag är intresserad av att veta hur litet det behöver vara för att anses säkert.

Ellociraptor
2

Mina marsvin hade två såna där fönster med kors i på sitt hus: det ena korset åt de upp, så fönstret som från början var runt har nu formen av en glasstrut för de gnager ner det. En gång drog de en handduk genom fönstret också, så att halva handduken var i huset och andra halvan utanför. Den satt fast rätt hårt… Det finns dock ett annat fönster på huset där korset sitter kvar och ser fint ut. Jag tror aldrig marsvinen faktiskt försökt springa in eller ut genom fönstret heller eftersom det finns två utmärkta dörrar att gå ut ur. Om du sätter fast korset ordentligt så tror jag inte det ska vara något problem. Jag tror tom ett mindre fönster kan vara till en fördel, för om de inte knappt får in huvudet i det tror jag inte de försöker få igenom hela sig själva. De är inga genier, men de är inte självmordsbenägna heller, så jag tror det ska mycket till för att de ska försöka hoppa ut genom ett fönster om det finns dörr.

idipidi
1

Jag som haft ett marsvin som fastnat i ett fönster och kunde ha dött om jag inte var hemma, rekommenderar helt enkelt att skippa allt vad fönster heter. De bäst husen har öppning längs hela framsidan. Då kan man se djuren och de kan lätt ta sig ut om de hamnar i konflikt med andra marsvin. Det är mest i sådana pressade situationer som de kan få för sig att ta sig ut genom fönster.

Svarttusch
1

Jag undviker också fönster. Detta efter jag såg en unge på ca 7 veckor hoppa ut genom fönstret istället för dörren. Hon kom ju igenom galant men tänk om hon skulle fortsatt med det till hon blev för stor? Det huset sågades upp så det blev en stor öppning. Jag håller med idipidi om att de bästa husen har en stor öppning. Mitt favorithus är från Lyan här på iFokus och det kallas "altan" av henne. Då är det två väggar och en stödpinne i det hörnet där det inte är någon vägg. Då är öppningen otroligt stor så de inte kan känna sig trängda samtidigt som man ser marsvinet i.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Jellyfish22
0

#1 Haha, trevlig liten historia, kanske var blivande inredningsdesigners du hade att göra med xD

Men tack så mycket för informationen om korsfönster har ju mina aningar om att dom kan gnaga men verkar ju inte vara alla som gör heller så avvaktar, annars går det ju alltid att byta ut mot ett hårdare träslag kring fönstret.

Nämen precis är det tillräckligt litet så kan ju ingenting hända utan modifiering av gnagartänder =P men då var vi ju egentligen tillbaka till min frågeställning.
Anser du att 3cm på bredden skulle säkerställa att dom inte kunde komma igenom och fastna? (Pratar om fullvuxna marsvin). Tack!

#2 Tråkigt att höra och säkerligen traumatiskt får både dig och marsvinet, tur inget allvarligare hände =).  
Men det är just liknande scenarion jag vill förhindra genom att få fram en måttintervall som dom inte kan klämma sig igenom, för fönster i någon form blir det annars kommer huset se ut som en blomlåda. Tack!

#3 Joo det är väl upp till var och en välja en lösning på problemet, jag är givetvis också mån om att inga olyckor ska kunna ske men försöker mig på en annan lösning.
VI får se är väl bara att kassera huset om problem visar sig. Men det är ju aningen större än vanliga marsvinshus och även två våningar med dubbla utgångar så tycker inte dom borde känna sig särskilt trängda av vare sig människa eller annat marsvin. Tack!

Ellociraptor
1

Hehe, ja, man får lite den känslan. Klart marsvinen vill vara kreativa ibland. ;) Yes, och har man gjort det själv lär det ju vara lätt att fixa. Jag har ju köpt mitt hus, så jag har ju ingen koll på hur jag skulle sätta dit ett nytt kors Jag tror det måttet verkar rimligt? Jag mätte nu och diametern på mitt fönster är 5,5, så det kanske kan fungera för dig med. Å andra sidan är det runt och då ska göra fyrkantigt, så du kanske kan göra ett mindre då? Ska du köpa vuxna marsvin? Mina var vuxna när jag fick den, så de har ju aldrig kunnat ta sig igenom fönstret, de små tjockisarna, medan det förstås finns en möjlighet att ett marsvin som det Svarttusch pratar om kanske får en dålig vana att ta sig igenom fönstret som liten? Mitt hus har också "två" dörrar: en av kortsidorna är helt öppen, och precis bredvid finns den riktiga dörren. Alltså har de lätt att fly om det behövs, det kan ju också vara en anledning till att de inte hoppar genom fönstrena. :P

Jellyfish22
0

#5 Nu har jag ju inte haft chansen att se varken ditt eller annat hus med kors i verkligheten men ser ju ut som dom bara är limmade i kanterna, så går ju fint att limma dit nya hemmagjorda kors :) Fast beror ju på om du är petig med din "glasstrut"  för i så fall blir det ju att ge sig på träspacklet och då kanske det är lika bra att bara bygga ett nytt fräscht hem åt dom istället =P

Vad hjälpsamt att du t.o.m går och mäter hålet, uppskattas, tack! :D Joo men det här 5,5cm diameters hålet är standardmåttet djuraffärer använder sig utav?

Skissade lite på ytterväggen tidigare idag och fönstren blev oväntat stora (8x9cm HxB) och första tanken är att det då blir ett 6 eller 9 rutors fönster.

Är ju så osäker på vad dom faktiskt kan klämma sig igenom =S Dom ser och känns ju ganska klumpiga men kanske är det så att dom har samma talang som möss för att tränga sig imellan =P

Nä tyvärr inga marsvin för mig, tanken var att huset skall vara en gåva. Jodå den möjligheten finns säkerligen men får väl anta att hon är ganska påläst och kunnig så skulle det bli nya medlemmar i flocken ( små då ) löser hon nog problemet. Som sagt är fullvuxna marsvin det gäller.

Haha nää varför ta fönstervägen om väggen saknas liksom xD Men visst skulle kunna göra en variant utav det men får höra vad som sägs tror ju dom tilltänkta öppningar räcker.

Massa tack för hjälpen!

Ellociraptor
0

#6 Jo, men då måste jag ju göra nya kors och det känns ju väldigt jobbigt för en lat person som jag. :P Jag skulle tro att det är standard, på de hus jag sett tycker jag alltid att de ser ut att vara ungefär lika stora. 8x9 låter som ett ganska rejält fönster, då kanske vi till och med börjar röra oss i storlekar som de kan hoppa igenom utan att riskera att fastna? Jag kan ha fel, men jag tror inte marsvin är som möss och kan klämma sig igenom vad som helst så länge de får in huvudet eller vad det nu är. De är lite tjocka och ograciösa, åtminstone mina. :P Åh, men vilken fin gåva i alla fall! Du kanske kan gå och titta på marsvinen för att få en uppfattning om deras storlek, men annars är det ju bara att säga att huset är anpassat för vuxna marsvin!

idipidi
1

Det bästa är väl att göra så stora "fönster" att de kan hoppa igenom utan problem? Om du gör hål som är 10-12 cm så kan de använda fönstren som dörr.
Farligast är nog de fönster där marsvinen tror att de kan hoppa genom, men inte lyckas. Om de är ännu mindre så kan de i värsta fall fastna med en tass eller huvudet. Jag vet marsvin som gnagt sönder fönster med kors och sen gjort sig illa på de vassa pinnarna.  Även om risken kanske inte är jättestor så händer den typen av olyckor hela tiden och hade lätt kunnat undvikas.

Svarttusch
1

Det blir enligt mig en fråga om vad som är viktigast, utseendet på huset eller ett säkert hus. Jag förstår att det är fint med fönster. Men på samma sätt är det t. ex billigt och mer lättstädat att använda höhäck istället för att ge direkt på burgolvet. Men det är dåligt för marsvinen och de kan i värsta fall skada sig på det därför har de flesta inte det. På samma sätt är det fint med fönster men inte så bra för marsvinen och därför undviker de flesta de husen.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Cazzos
0

Jag och min kompis gjorde ett eget hus till hennes marsvin på träslöjden för några år sedan. Marsvinen går in och ut i både fönstret och dörren utan problem, så om du vill ha fönster så får du göra ett relativt stort hus med ett stort fönster.

Jag skulle nog säga mellan 10-15 cm i diameter. 10 som minst! Har du större än 10 cm så kan jag garantera att marsvinet kommer ut om den vill/måste.

Tänk också på att inte ha fönstret för högt upp 😃

Jellyfish22
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Lite illa där du, otur för dig att aktivitetsnivån på dina motorsågar till marsvintvingar dig att renovera hus/ dra ut handdukar då =P

Jodå jag kikade faktiskt på om jag kunde tänka mig att göra ett enda stor fönstereller t.o.m fler ingångar men tycker det tar bort charmen från huset så är fortfarande inne på samma spår med ett minsta mått dom inte kan klämma sig igenom.

Nää trodde väl inte det heller men får ju acceptera att min kunskap ärbegränsad i området och lika bra att kasta ut frågan när jag har dig som svarar ;).

Haha uhm joo hade jag gjort om jag kunnat, kanske kan smyga in lite suspekt i en djuraffär med linjal, eller bara be dom ta fram ett marsvin och lägga linjalen på pannan xD? 

Vad säger du är dom tjocka, bollar eller vadå? Därför dom försöker göra större utgångar xD? Får ju antagligen reda på vad som är fel vid överlämnandet, men softare om jag hade kunnat åtgärda problemen redan innan, tack så mycket!
Ps: Kanske kan säga anpassat för marsvin med dubbelhaka annars ^^

#8 Joo men då hade jag ju kunnat göra dörrar istället min önskan är ju att arbeta fram någonting som håller både klass estetiskt och ur en säkerhetssynpunkt.

Dina skräckexempel har fått mig till djupare fundering över var det egentliga problemet ligger och vad jag kommit fram till är undermålig konstruktion (korsfönster), val av material och mänsklig lättja som s.

Så bifogar en paint-bild i slutet på vad jag hoppas du med gott samvete kan anse säker trots vad du känner inför marsvin och fönster.
Just det! Håller såklart dig som huvudansvarig ifall jag får huvudvärk senare ikväll :P tack så mycket!

#9 Japp du har itne helt fel, nog är utseendet viktigt men som jag skrev till Idipidi ovanför är min önskan att erhålla båda på en hög nivå.

Din poäng går fram alla har sin dödssynd även om min troligtvis blir fåfänga och inte lättja i detta fallet, tack så mycket! 

#10 Sedär ja hoppas dom blev nöjda, duktigt att bygga! Självklart, om det slutar med ett stort fönster kommer jag ha nytta utav informationen, tack så mycket!

Så slänger med en paint-bild på vad jag anser vara ett säkert fönster.

Baksidorna med korsfönster från vad jag har förstått :
- Gnags sönder så det blir flisor

- Gnags loss så det blir ett vanligt hål och dom kan fastna

- Ingen ork/svårigheter att åtgärda

Vad jag föreslår är ett utbytbart kors eller stav i detta fallet då.

- Förankringen gör att dom i princip är chanslösa att äta fram korset.

- Ifall dom skulle vilja gnaga på staven i mitten så det blir flisor så är det enkelt utbytbart, bara att dra ut och stoppa in ett nytt.

- Just i fallet med flisor finns det ingen chans att helt förhindra utan uppsikt 24/7 men genom att vara medveten om högriskområden och enkelheten i bytet ser jag inte att det ska vara några problem, ja menar kan ju lika gärna hända i en dörröppning =S

- Sedan är det ju då avståndet som jag fortfarande egentligen söker någon som är säker på ett mått dom inte kan klämma sig igenom, men börjar väl med vad jag tror klarar testet 3cm.

( Staven går alltså rakt igenom hela ytterväggen och fönsterutskärningen för att sedan vara försänkt i ovansida fönstervägg)

Rubinola
0

#3: Var hittar jag det hus du pratar om, Lyans "altan", ett sånt skulle jag också vilja köpa. Jag är ny här på mif, jag har hittat Lyans profil och hennes hemsida, men hittar ingen information om hus man kan köpa…

Svarttusch
0

#12 Du får PM:a henne och höra om hon har några att sälja :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Rubinola
0

#13 Just det, tack :-)

Lyan
0

Just nu så har jag inga hus då alla är sålda. Tanken är att göra nya relativt snart men håller på att bygga nya burar just nu. Tanken är också att lägga in dem på hemsidan men det har inte blivit av (det är så oootroooligt tråkigt att uppdatera den :-P)

Rubinola
0

#15, jag har just mjelat dig ;-) Du behöver alltså inte svara.

Lyan
0

#16 Haha, oki :-)

Vet inte exakt när jag kommer att bygga nya men det kommer ut en annons när det är aktuellt

Rubinola
0

#17 Ok, och var hittar man annonserna?

Lyan
0

Jag brukar lägga ut här på mif och på Facebook :-)