Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: minneslund
Läst 1043 ggr
Boya
0

R.I.P Fiora. Frågor om begravning m.m.

Idag blev jag tvungen att låta min lilla Fiora somna in hos veterinären. Hon blev 1 år och 6 månader ungefär. Det senaste 2 veckorna va jobbiga för henne, hon åkte på 2 veterinär besök där de operarade i munnen på henne, slipade kindtänder och borrade ner framtänderna, samt fick jag medicin mot munsår. Tyvärr så räckte inte det. Hon hade en sne käke som jag inte vet hur hon fick, har aldrig tappat henne, det måste ha utvecklats utav sig själv på något sett. Sen igår så slutade hon helt plötsligt använda frambenet/benen, hon slängde fram framdelen av kroppen med hjälp av en push med bakbenen när hon väl hade orken att röra sig. Vet inte om det va sprutan hon fick på senaste besöket hos veterinären som gjorde något med henne.

Hur som helst.  Jag undrar om man måste begrava henne direkt eller om man kan vänta ungefär 1 dag. Vi ska nog begrava henne i skogen nära där jag bor i en kartong med filtar och andra saker så hon får en fin kista. Ska jag visa kroppen för mitt andra marsvin Lulu, eller är det bara dumt? :(  Tack.

EvaLuna
1

Åh stackars er… Så mycket ni har fått gå igenom. Lycklig det marsvin som får bo hos dej som tar så väl hand om det även när det är sjukt.

Jag tycker definitivt att de går att vänta med att begrava Fiora, bara på nåt ställe där de är svalt & andra djur inte kommer åt. Däremot kan jag inte svara på om Lulu ska få se kroppen. Jag vet inte om hon kopplar att de är hennes kompis… Å andra sidan tror jag inte de skadar Lulu heller, kanske kan de hjälpa henne att förstå vart hennes kompis tagit vägen

Vila i frid Fiora 🌺

[peter54]
1

Man får begrava sina husdjur på kommunal skogsmark om man följer kommunens och Jordbruksverkets anvisningar. Ett krav är att graven ska vara så djup att andra djur inte gräver upp graven, det brukar vara 60 cm. Om man vill begrava på någon privat mark måste man be markägaren om lov först.

För att marsvinet inte ska börja lukta av förruttnelse, det är rötmånad nu, den sämsta tiden på året när det gäller sådant här, behöver man kyla ner djuret till kylskåpstemperatur, max +7 grader, om det ska begravas senare.

Vovisch nr2
1

Nej så hemskt :'( Beklagar verkligen

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

hanniees
1

Åhh jag beklagar:( Jag vet själv hur det är när ett älskat marsvin går bort:( Du gjorde allt du kunde för henne och det visar att du verkligen brydde dig om henne, mer kunde du ju inte göra.

Mvh Hanna:)

Marsvinsmamman
1

Jag beklagar sorgen. Det är tungt när ett älskat djur går bort.

När något djur dör hos oss låter jag alltid den som blir kvar få "ta adjö" av den dödas kropp. Oftast ligger den döde i transportburen eller i en korg som jag sedan låter stå i hagen hos den som fortfarande är kvar. Någon timme om vädret/temperaturen tillåter. Alla gånger har den kvarvarande undersökt den döde, ibland flera gånger. Jag tycker det är självklart att djuret ska få veta att dess vän är död. Det känns rätt för mig, och en självklar del av hanteringen och begravningen av den döda kroppen.

När avskedet är klart av den döde, brukar jag linda in den döda kroppen i en liten bit lakan så det blir ett litet fint paket. Detta begraver jag sedan tillsammans med löv och blommor från naturen.

Gör begravningen som du känner är rätt för dig. Måste du vänta en dag så får du göra det, men linda gärna in kroppen iallafall, för flugor och insekter är snabba att gå på, och förruttnelsen börjar snabbt när det är varmt.

polka grisen 7
0

Så hemskt: ( det låter lite som satin.

Boya
1

Nu är Fiora iallafall begravd. Vi hittade en fin plats på en djurkyrkogård. Blev inte helt klart med utseendet av gravplatsen ännu, men den kommer bli väldigt fin. 

Vi bestämde att inte visa kroppen för hennes kompis Lulu, va ett svårt beslut. Fick inte så många svar angående det för att göra att lättare beslut, men uppskattar allt stöd och alla svar utav er :) Vila i frid nu Fiora <3

HPmarsvinet
1

Hoppas du får det bra uppe i marsvins himmelen Fiora! Styrkekram till dig Boya!