fortfarande rädda
Hej hej, Jag (vi) har haft marsvinen i över 3 veckor nu men dom är fortfarande jätte rädda. Gömmer sig och springer för livet om man går förbi buren. När jag försöker locka ut dom för att leka lite och låta dem gå fritt i rummet så kommer dom absolut inte. Jag får lyfta bort husen för att sen jaga lite och sen få ut dem. hur länge ska det hålla på så? Dottern blir jätte ledsen och jag är lite besviken, har bara läst om hur tama och roliga marsvin är men inte dessa. Vi har alltid vara försikta med dem så jag vet inte vad det kan bero på. tar vi ut dem och dem går runt så försöker dom bara komma bort från oss. Vi sitter mitt på golvet och bara tittar och pratar lite med dom och försöker erbjuda lite mat. Kommer bli väldigt långa och tråkiga år om dem inte blir tama :-(
Berätta mer. Hur gamla, varifrån är de köpta, är de mycket hanterade sedan innan köpet o.s.v.? Tre veckor är ingen tid alls om de inte är hanterade mycket innan. Likaså ska man komma ihåg att marsvin är flyktdjur, det är deras instinkt att gömma sig. Få marsvin springer fram och "ber" om att bli upplyfta. De marsvinen finns också, men det är inte det vanligaste och det har tagit tid att få dem så tama.
Plocka ut dem lugnt och bestämt ur buren flera gånger varje dag. Sätt dem i famnen, klappa dem och erbjud godsaker så som gräs, maskrosblad eller mjuka salladsblad t.ex.
Har haft mina marsvin ett halvår och de gömmer sig oftast när jag ska ta upp dem. Sen är de jättegosiga när de väl är uppe, vill bli klappade och slickar mig på fingrarna. Men jag kände också i början att de var så skygga och kände mig lite besviken, men det tog några månader och sakta men säkert vågade de mer. Jag jämförde i början med marsvinet jag haft som barn som alltid kom när jag ropade, gick fritt i mitt rum och var jättetam. Så är inte de jag har nu, och kommer nog aldrig bli, speciellt som jag adopterade dem när de redan var vuxna och inte blivit så mycket hanterade på det sättet. Tror och hoppas att de blir ännu tamare, den ena kan ibland komma fram och stanna för att bli upplyft medan den andra aldrig skulle få för sig sånt "självmordsbeteende" som det skulle vara för ett marsvin i det vilda. Även om våra marsvin ät domesticerade så sitter flyktinstinkten väldigt djupt på djur som blir uppätna av de flesta andra djur! Tom vi människor har ju kvar en del flyktinstinkt eller "fight or flight", marsvin kan inte slåss så för dem är det bara fly som gäller. Det är ett naturligt och sunt beteende! Så fortsätt gosa med dem, jaga inte ut dem ur husen, då blir de bara rädda, utan lägg hellre goda grönsaker de måste komma ut och ta utanför husen. Ha så de kan springa emellan. Gör gångar och tunnlar så de har mycket skydd så vågar de mer och mer. Men det tar några månader, låt dem utvecklas i sin tid. Om ett halvår kommer det vara bättre, om ett år kommer ni knappt komma ihåg att era tama små marsvin var så skygga i början! (Såvida ni inte ger upp men det tycker jag inte ni ska göra. De kan bli så bra kompisar till er!)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Våra 3 marsvin som vi haft snart ett år nu kommer inte fram om de inte tror det gäller mat. Hanen går bra att klappa han sitter stilla i buren men tjejerna springer för livet. Först nu de sista veckorna har vi kunnat klappa alla tre. En av flickorna har inte velat utan bara sprungit och gömt sig. Så det kommer även om det tar tid.
Tack för svar!! Då ger vi inte upp då :-) bara att fortsätta :-) Dom är mer skygga för mig än barnen haha det är ju jag som är djurplågaren och klipper klorna ;-) Dom är föresten runt 11 veckor. Köpta från Tassar och Morrhår. Ja vet ja vet…men tyckte så synd om dom.
#4 Tassar & Morrhår i Växjö? Varit in där, stora fina rena burar till marsvinen och så 🙂 Vet dock inte vart de köper in men verkar vara vettiga, har paketpris med två marsvin samt inte minimått på burar och så.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja presis! Den i växjö! Dom är jätte bra bra och kn mycket om djuren och har det jätte fint för dom. Klippte klorna och kollade dom noga att dom va friska osv innan vi tog hem dom. Men på nåt sätt så blev det fel bur storlek, jag trodde jag klpte en 120 men idag när jag såga en planka åt dem som övervåning så passade den i te…va för stor. Så jag mätte och buren är bara 110 :/ så nu har jag beställt en lekhage att förlänga buren med så att säga….så det blir nog bra tills dom är lite större. Nu går det ju fint för dom är fortfarande små, har egna hus osv men tar jag ut en och den andra är kvar så "kvittrar" (visslar) vet i te vad det kallas det höga fågel tjutet dem gör, efter varrandra. Också om dem hamnar i var sin ända av rummet så söker domvarrandra med sina höööga tjut hahaha sjukt kul och gulligt :-)
Vänta till de lär sig vad ljudet från kylskåpsdörren betyder… ; )
Vissa marsvin blir tamare än andra. Vissa har mina har det tagit flera månader innan dem har blivit tama, och mina brukar i regel springa iväg just när jag ska ta dem men alla kommer fram till gallret och hämtar mat 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Enligt min erfarenhet är det mindre effektivt att locka och pocka på marsvinen och ger mer att bara hantera dem utan större prut. Dvs plocka upp dem ofta (valla långsamt in dem i ett hörn eller nåt och plocka upp dem, så lite spring som möjligt) och håll dem i knät en stund. Varje dag gärna fler gånger och se till att det är lugnt. Erbjud något gott att äta, gurka eller persilja, i knät. Så småningom kan de inte motstå det och har de väl börjat äta i knät går det fortare! Då har man helt enkelt godisstund i knät och vägen till marsvinens hjärta går raka vägen via magen.
Sätter man ut dem på golvet när de är ängsliga är det snarare att man triggar deras instinkt att fly och de anstränger sig för att hålla sig undan. När de väl är "knätama" kommer de vara lugnare på golvet också.
Skaffa en "brödpåse" att ha dem i i knät, då känner de sig lite trygga (kan gömma sig lite) och klappa, prata och bär på dem. Säger som de andra, tre veckor är inte så lång tid egentligen, fortsätt bara så blir det bättre. :)
Jag har lärt mig att man inte ska ha hus till dom för då lär dom sig att bli skygga ursäkta stavningen har svårt med den ibland.
#10 Nejdå, det stämmer inte. De är skygga av naturen, de mår bra av att kunna gömma sig. Annars blir de jättestressade. Inget fel på din stavning btw! TS, var har ni buren? Vi hade buren precis jämte soffan i vardagsrummet i början (nu har de fått större så flyttat till andra sidan rummet), och så fort jag rest mig första månaden eller så sprang de in i husen, sen vande de sig. Den modigaste först, och så började de känna igen ljudet av att man hackar grönsaker och pipa och stå vid gallret. Sakta men säkert. Men som sagt, för det mesta springer de iväg när jag ska plocka upp dem fortfarande, ibland kan de ligga still men för det mesta får jag lyfta huset lite och ta ut dem :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#9 super bra tips! Ska absolut börja ha dem mer i knät och sen börja släppa ner dem. Persilja och basilica älskar de så det kan va tricket ;-)
Tycker de om basilika??! 😃 Fint ska de va minsann… 😉
#14 hahaha jaaa verkligen! Och är inte så förtjusta i vitkol eller blomkol. Inte heller morrötter. Men dom äter de om det inte finns nåt annat men det tar en hel dag ochkan tom bli över till nästa dag då jag slänger resterna.
Broccoli och paprika är favorit här och dessutom mkt c-vitamin i. :)
Basilika och gurka är favoriten här och, Chip&Dale, alla marsvin blir aldrig så tama att de kommer fram till gallret och vill komma upp. Ett av mina berukar oftast springa in i huset så fort hon kan (hon är blyg) när man kommer in i rummet. Men den andra berukar komma ut och kontrollera om matte kommer med något smarrigt! Mina bor på övervåningen, så dem har inte lärt sig vad kylskåpsdörren betyder. Däremot vet dem att ordet "gräs" betyder att dem ska få gå ut och beta;)
Basilika och gurka är favoriten här och, Chip&Dale, alla marsvin blir aldrig så tama att de kommer fram till gallret och vill komma upp. Ett av mina berukar oftast springa in i huset så fort hon kan (hon är blyg) när man kommer in i rummet. Men den andra berukar komma ut och kontrollera om matte kommer med något smarrigt! Mina bor på övervåningen, så dem har inte lärt sig vad kylskåpsdörren betyder. Däremot vet dem att ordet "gräs" betyder att dem ska få gå ut och beta;)