HJÄLP! Honamed kladdig snippa
Hej Gruppen! Är ny här för jag visste inte vart jag skulle vända mig innan veterinär.
Jag har en 5 årig honasom är kladdig runt sin kiss, det luktar urin och hon är också kladdig runt ögonen. Hon äter men inte å piggt som hon ska, jag gör rent runt ögonen och öppningen och hon går nu avskilt från min 4 månaders-hane och hennes syster, också 5 år. Vad kan det vara? Jag tänkte först urinvägsinfektion men det känns hon för pigg för.. Kram!
Har hon gått tillsammans med hanen fram tills nu så är nog risken stor att hon har blivit parad. När marsvinshonor blivit parade så lämnar hanarna en "slempropp" över öppningen och det kan vara det som var kladdigt. Att ögonen är kladdiga kan bero på att dom har stått i drag eller att hon kanske fått damm i ögat. Rengör morgon och kväll med en tuss med ljummet vatten och är det inte bättre om ett par dagar så kan hon behöva åka till veterinär för att få lite ögondroppar.
Oj har hanen gått med hon tills han vart 4 månader :O
Tänkte direkt på att hon blivit parad.
Går systern tillsammans med hanen nu/fortfarande? För då kan det bli två kullar! Om han inte är kastrerad? (Hur tidigt kan man kastrera? )
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.