Kastrering! (Hane)
Hej! Idag somnade tyvärr våran lilla 8-åriga tant in :( Som då va våran 3,5 månaders hane rumskompis. Vi ville inte att han skulle vara ensam eftersom de kan dö av sorg, så vill in galler i tjejernas bur så han alltid kan se dom osv. Men han värkar fortfarande hängig så vi vill gärna kastrera honom . Har hört att många olyckor om kastrering så tänkte skriva några frågor: -Vi hade tänkt kastrera på Roslagstull djurklenik, stod inget om sprutor, vad de söver med, om de syr ihop snittet efter osv. Någon som vet, eller möjligen varit där? -det stod på deras hemsida att man kan kastrera närde är könsmogna, men har även hört att man ska kastrera vid 4 månader. -efter kastreringen ska man ju vänta ca 3 veckor innan han kan gå med honorna. Då så han kan va med andra hanar tänkte vi lämna in honom de veckorna på ex gosarnasmarsvin, men är det nödvändigt? Eller blir det bara sämre/bättre för honom? Tar så riskfritt som det går:)
animal power <3
Vår ena hane kastrerades på Roslagstull. Det gick jättebra. De är bra på marsvin där. Jag har stort förtroende för dem.
Eftersom vår hane kastrerades p g a en sjukdom han opererades för så kan jag inte säga exakt hur de gör när det bara gäller en vanlig kastrering. Mitt råd är att du ringer dem och ställer dina frågor om hur just de gör.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Tack , det ska jag göra :)
animal power <3