Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 503 ggr
Chip&Dale
0

kan dem bli förkylda?

Hej, Jag är super sjuk, feber, ont i halsen, snorig och hostig. Med dvärghamstrar så är det så att man ska då hålla sig borta för dom kan också bli sjuka och då dör dom. Men är det också så med Marsvin? Tacksam för svar.

Fridaaaa
0

Aldrig hållt mig borta från mina marsvin när jag varit förkyld annars skulle de inte få skötsel 😉 Och mina har inte blivit smittade

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chip&Dale
0

Bra! Då vet jag :-) Tack!!

HPmarsvinet
0

Dem kan bli försylda och smittade. Mitt ena blev lite snorig och så efter att jag varit försyld. Du kan mata och gosa (med tvättade händer) men inte pussa på nosen och kolla tänderna och sådär. Mina har aldrig blivit mycket försylda men det kan bli farligt för dem.

Fridaaaa
0

#3 Säker på att det är pga det? Jag har varit förkyld många gånger genom alla de år jag haft marsvin nu och ingen har blivit förkyld efter hantering när jag varit det.  Förkylning är ingen zoonos och kan inte smitta mellan människa och marsvin, (läst på mer än en sida på nätet, och varit källkritisk)

HPmarsvinet
0

Okej, då var det kanske från djuraffären hon var sjuk. Ber om ursäkt för falsk fakta, jag är ändå lite extra försiktig när jag är sjuk då jag är rädd att dem drar på sig sjukdomar.

Mandypandy
0

djur smittar människor och människor smittar djur.

Mirinda
0

Jag har aldrig varit med om att vi människor i huset smittat marsvinen. Och vi gosar mycket med dem dagligen, vare sig vi är förkylda eller inte. Jag har inte några veterinär-kunskaper. Men min gissning är att de virus som orsakar förkylning hos människor inte biter på marsvin.

Det skulle vara intressant att höra hur det förhåller sig av någon som kan det här.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Fridaaaa
0

#6 Allting smittar inte människa och marsvin emellan. Precis som mellan andra djur också.

#5 Djuraffärer har sällan bra kunskaper tyvärr.

HPmarsvinet
0

8#Nej, hon hade även fått med sig Ohyra och dräktighet…

Fridaaaa
0

#9 Ingen djuraffär jag hade gått tillbaka till och sponsrat med något :/
Hade krävt att de betalade veterinärkostnaderna med för behandling av ohyran

HPmarsvinet
0

Dem frågade om jag ville ha ett annat marsvin😡, vilket jag självklart inte ville ha och sen fick vi någon rosa vätska att ha på( som inte hjälpte). Nä, där handlar jag inte mera!

krille123
0

Hej!😂

Marsvin kan bli förkylda men jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig över att kunna smittadem. jag har varit förkyld många gånger men ändå umgåtts med dem. Ingenting som du behöver tänka på alls