Helt galna hanar.
Har haft två stycken 2åriga hanar en vecka nu eller något sånt. Ikväll hämtade vi två hanar till, men dom har egna burar.
Jag ställde dom bredvid varandra medan vi gjorde plats här hemma för en till bur. Under den tiden blev alla fyra HELT galna. Hoppade runt, jagade varandra i varsin bur, knorrade och var helt vilda. Rangordningen som bråkade?
Ställde de nya marsvinen i köket nu, för jag visste inte hur jag skulle bete mig.
Dom ska inte föras ihop i en bur, utan ska få vara i varsin bur som dom är vana.
Några tips? Ska jag låga dom stå bredvid varandra, eller räcker det med några meter ifrån, blir det lugnare då?
Nej låt dem stå med en bit mellan. Som du själv märker blir det "flock"-känsla när de står nära och risken finns att de hanar som funkar ihop slutar göra det när tjafset kommer.
Låt dem stå med lite mellanrum en tid iaf så de får lyssna och titta på varandra. När de vant sig lite mer med varandra kanske det går lättare att flytta ihop burarna, OM du nu behöver ha dem nära varandra.
Ja det blev väldigt mycket tjafs när dom råkade stå bredvid varandra. Då ställer jag dom lite närmare imorgon. Ikväll kan dom nya pojkarna få vänja sig vid lukterna som finns här hemma..så kan jag ställa dom på varsin sida av rummet imorgon då. :)
Men dom ska inte få flytta ihop, tänkte mer ha burarna ovanpå varandra för tillfället, vi bor lite trångt just nu, men när vi flyttat ska dom få nya "burar" av bokhyllor tänkte vi. :)
Det verkar ha gått bra för dom här hemma idag iallafall, jag trodde jag skulle komma hem till ett smärre kaos, men nu verkar dom inte ens bry sig om varann, puh. :)