Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 746 ggr
Marsvin_Love
0

Behöver akut hjälp!

Hej! Jag har två hanar på 3 år nu. Men idag när jag hade suttit med dem i knät och gosat, och de kommit ner i buren började en av dem att typ försöka para sig med hans bror… Han har kanske sprungit efter honom någon gång, men det är första gången han gör så. Den andra springer runt och skriker när han hoppar upp på hans rygg. Jag var tvungen att skilja dem en stund eftersom att han gjorde så konstant. Snälla är det någon som vet vad jag ska göra..? Behöver verkligen hjälp!

[rumelle]
0

Antagligen kände han att de behövde göra upp om rangen efter att du haft dem ute från buren en stund. Låt dem hållas så länge de inte skadar varandra. Om du särar på dem så drar du bara ut på det.

Marsvin_Love
0

Hej och tack för svaret. Jag har redan haft dem ihop i ca 10 min, men Teddy vägrar att sluta! Han springer och hoppar på honom hela tiden och jag måste göra en vägg med handen. Jag vet inte vad jag ska göra…

Arinah
0

På vilket sätt skriker den andra, verkar han ha ont? Har han tappat i vikt? Är han som vanligt annars? Om han på något sätt har blivit försvagad pga någon sjukdom eller skada förändras balansen dem emellan som den andra känner av. Har det varit harmoni dem emellan tidigare och det här är något nytt?

Kolla upp att den som blir påhumpad mår bra. Om du sedan är säker på det så låt dem hållas. (annars är det dags för besök till veterinär) Det är normalt med att de behöver bestämma vem som är kung då och då och humpningen är ett vanligt beteende då. För marsvinen själva är det ett sätt att umgås, och mer jobbigt för den som tittar. Då under förutsättningen att det inte blir allvarliga slagsmål och att de för övrigt är friska och inte går ner i vikt.

JonnaCecilia
1

Mina hanar håller på sådär hela tiden, en morgon hade den ena massa stelnat "klet" på baken. Fjantmarsvin! Men det är inget farligt, låt dem hållas så länge de inte flyger ihop i en pälsboll då behöver de separeras. Du kan pröva att bada dem ihop (och såklart torka dem ihop) om de inte skärper till sig, och se till att de har gott om plats, kan vara ute och ha lite extra golvtid tills de lugnar sig. Det är det som hjälpt mina, och det är hur jag lyckades föra ihop dem efter att de bråkade "på riktigt", dvs pälsboll, blod, såriga munnar (dummingar!). Fick ha dem isär ett par veckor, men de blev så upprörda trots att de fick vara jämte varandra. Var ju tvungen att göra allt för att de skulle kunna gå ihop igen! De är tre åriga bröder btw.

krille123
0

Hej! Jag har själv 2 honor. Innan så hade jag ett annat marsvin tillsamans med ett marsvin som jag fortfarande har kvar. De marsvinet dog så då skaffade jag ett till marsvin så det andra skulle få en ny kompis. Den som jag haft längst började med att vara lite dominant mot det nya men det lungnade sig efter ett tag. det nya marsvinet skrek inte men jag tror ändå att du delar sama problem som jag hade. Jag lät det bara vara & efter några veckor så lungnade de sig! Nu är de jätte bra kompisar!

zapx71
0

Akta händerna om du går emellan, bett som går igenom bör du (beroende på din ålder) ta stelkrampspruta för.